Lehtonen, Jussi: Connection

123
lukukertaa
Photography by Antti Kevätlahti ; Graphic design by Aarni Ylinen.

2020 Eclipse Music ECD-2020113
Jussi Lehtonen Quartet: Connection

1.Moonshine
2.The last waltz
3.On beat
4.Day 10
5.Timeout
6.Third step
7.Song for hope
8.Conception

All compositions by Jussi Lehtonen, except 8 by George Shearing.

Joonatan Rautio (saxophone), Holger Marjamaa (piano), Heikko Remmel (bass), Jussi Lehtonen (drums).

Track 1 recorded 8/2018 live at Koko Jazz Club by Miikka Huttunen
Tracks 2-8 recorded 10/2019 at Sibelius-Academy by Miikka Huttunen and students at the Department of Music Technology (Joel Ward, Petri Lehtola, Matti Arrela, Seiji Kokeguchi,Emil Chieusse, Anssi Vättö, Jaan Hakkarainen, Elisa Härmä, Davis Megi, Floris van Acker, Aslaug Magnusdottir)
Mixed and mastered by Tommi Vainikainen

Arvio: 4 tähteä

 

Suomalainen jazz on perinteisesti katsonut naapuriyhteistyössään länteen, eikä siinä mitään, Ruotsin jazzkulttuuri on “aina” ollut vahvaa ja omaleimaista. Ilahduttavasti myös Viro on pikku hiljaa löytänyt sijaa suomalaismuusikoiden sydämissä. Yrjö-palkittu rumpali Jussi Lehtonen on rekrytoinut kvartettiinsa vahvan virolaiskaksikon, pianisti Holger Marjamaan ja basisti Heikko Remmelin.

Rytmien loputon leikki, svengin kädenlämmin tiiviys, improjen hehkuva vuolaus, kaikista näistä rakentuu Jussi Lehtonen Quartetin soundi.

Maestro Lehtonen on energisyyden paras tae. Rumpalin kahlitsematon draivi ei maanittele, vaan painostaa ja pakottaa muut soittajat pistämään kaiken peliin. On levyllä monet rauhoittumisen hetkensäkin, vaikuttavimmin ehkä Song for hope -kappaleessa, mutta yhtyeelle on tyypillistä että hitaatkin aloitukset usein jossain vaiheessa kiihtyvät ja energiataso nousee.

Lehtosen sävellyksissä on koukkuja kyllin, rytmityksissä samoin, ja sovituksissa liike temaattisten osuuksien ja soitinsolistien improvisaatioiden välillä on, ei kaavamaista, vaan orgaanisen luontevaa. Samalla luontevuudella Lehtosen rummut nousevat tuolloin tällöin valokeilaan yhtyekudoksessa. Marjamaan piano  ja Joonatan Raution saksofoni saavat runsaasti tilaa improvisaatioille, joten yksittäiset soitteet ovat pitkänpuoleisia. Mitään ei jätetä kesken, yhtye haluaa työstää jokaisen teoksen huolella ehjäksi ja täyteläiseksi kokonaisuudeksi. Samalla kvartetti tulee sivutöinään rakentaneeksi yhdenlaisen ja hyvinkin pätevän jazzin perusoppitunnin.

Levy päättyy ainoaan lainakappaleeseensa, George Shearingin Conception saa reippaan ja rennon käsittelyn. Etenkin loppuillasta kannattaa tämän päälle soittaa Song for hope toistamiseen, syke ja psyyke asettuvat sen kulussa ihmeesti yöasentoon.