2019 Flame Jazz Records FJRCD001
1.Serene (before the storm)
2.Kelbraer
3.Keep Kep clean
4.Mawan
5.No plan(et) B
All compositions by Max Zenger.
Max Zenger (alto sax, bass clarinet), Jonatan Sarikoski (trombone), Mikael Myrskog (keys), Heikko Remmel (bass), Antti Tirkkonen (drums).
Recorded by Hannu Perälä at Finnvox, Helsinki
Mixed by Kaj Mäki-Ullakko
Mastered by Jasse Kesti
Originally produced for YLE by Jyrki Saarinen
2010-luvulla tapahtui tietysti vaikka mitä, mutta suomalaisessa jazzissa vuosikymmen oli Turun nousun aikaa. Jazzissa pääkaupunkiseutu luonnollisesti rulaa, mutta muutamat alueelliset kehityskulut ovat kovasti rikastuttaneet jazzkenttää. Aikanaan oli Jyväskylän ihme (sittemmin muualle siirtyneet Louhivuoret, Ikoset, Toivaset ynnä muut), jonka kypsistä hedelmistä saadaan edelleen jatkuvasti nauttia, mutta viimeisen kymmenen vuoden aikana perinteikäs jazzkaupunki Turku on renessanssinsa kautta noussut selkeästi maan kakkoseksi.
Alueellisen keskuksen nousuun tarvitaan aina kaksi asiaa: hyvä jazzkoulutus, joka tuottaa jatkuvasti uusia kykyjä näyttämölle ja aktivisteja, jotka touhuavat ja järkkäilevät, pitävät keikkatarjontaa yllä vaikka väkisin. Turussa nämä elementit ovat kohdillaan, joten pitkäkestoisen kukoistuksen mahdollisuudet ovat oikein hyvät.
Yksi tämän päivän turkulaisista avainmuusikoista on Max Zenger, jonka omia yhtyeitä ovat Maxxxtet ja nyt debyyttilevyynsä ehtinyt Globus. Zengerin ideana on muuntaa maapallon luonnonkauneus musiikillisiksi maisemiksi, siitä siis yhtyeen nimikin. Globus palkittiin parhaana eurooppalaisena yhtyeenä EBU:n kilpaulussa Jazz in Marciac -festivaaleilla vuonna 2018.
Zenger soittaa levyllä alttosaksofonia ja bassoklarinettia, ja ansaitsee tietysti bonuspisteitä jo pelkästään tämän soittimien aatelisen kunnioittamisesta. Pehmeätä ja kaunista yhtyesoundia ovat rakentamassa myös pasunisti Kasperi Sarikoski, pianisti Mikael Myrskog, basisti Heikko Remmel ja rumpali Anssi Tirkkonen.
Levylle mahtuu vain viisi kappaletta, joiden keskimitta on päälle kahdeksan minuutin. Globus sekä tarvitsee aikansa että osaa käyttää sen oikein: nämä ovat täyteläisiä teoksia, joista ei voi ottaa mitään pois, eikä mitään muuta kaivata. Kiirettä ei ole missään vaiheessa, tempot ovat keskivauhtisia tai hitaita, eikä aggressioilla tai edes ärhäkkyyksillä ole sijaa. Globuksen arvostamat maisemat synnyttävät levollista musiikkia, onhan tavoitteena luonnon harmonian ilmentäminen musiikissa. Puhaltimien lempeissä kudoksissa tämä Globuksen idea tiivistyy. Zenger itse sooloilee lähinnä altolla, ja saa näissä pyrinnöissä hyvää tukea Sarikosken pasuunasta. Myrskogin pianistinen nerokkuus soi komeimmin Mawan-teoksen pitkässä klassisvaikutteissa improvisaatiossa.