Ikonen, Kari: Beauteous tales and offbeat stories

1884
lukukertaa
Artwork by Nina Sangenstedt ; Cover picture by Hieronyms Bosch, photographed by Pedro Salvado.

2015 Ozella OZ060CD

1.L’avant-midi d’une elfe (Ikonen)
2.Astri pes (Gusan Ashot)
3.Kärhämä (Ikonen, Yaralyan, Ounaskari)
4.Septentrional (Ikonen)
5.Veritulppaani (Ikonen, Yaralyan, Ounaskari)
6.Countdown (John Coltrane)
7.Verhotango (Ikonen, Yaralyan, Ounaskari)
8.Yöläiset (Ikonen, Yaralyan, Ounaskari)
9.Poorab disa se (Laxmikant-Pyarelal)
10.The 4th part of The Harbour Trilogy (Ikonen)

Kari Ikonen (p), Ara Yaralyan (b), Markku Ounaskari (dr).

Produced by Kari Ikonen
Recorded 3/2014 by Mikko Raita, Kallio-Kuninkala, Järvenpää
Mixed by Mikko Raita at Studio Kekkonen, Helsinki
Mastered by Hans-Jörg Maucksch at Pauler Acoustics, Germany

Arvio: 4,5 tähteä

 

Kari Ikosen trio ei ole aivan ainutlaatuinen Yrjö-tihentymä (muistellaanpas vaikka Trio Töykeitä), mutta ajankohtaisin se takuulla on. Kaksi viimeisintä Suomen Jazzliiton vuotuista muusikkopalkintoa on tullut triolle, 2013 Kari Ikoselle ja 2014 Markku Ounaskarille.

Trion kolmas pyörä, eikä suinkaan muita heikompi, on armenialaissyntyinen basisti Ara Yaralyan.

Trion musiikissa kohtaavat jazzin megatrendit: amerikkalaiset juuret, eurooppalainen uusi visio taidemusiikillisine vaikutteineen ja maailmanmusiikillisuus, joka ilmenee Yaralyanin mukanaan tuomana orientalismina. Ja meneepä Ikonen itse jo Yaralyania kauemmas itään, sillä pianisti on laatinut hienon sovituksen Bollywood-teemasta Poorab disa se.

Kun trion lähtökohtana on ”maailma on auki” -asenne, ei tylsyydestä ja itsensä toistamisesta ole pelkoa.

Jo avaus on tajuttoman vahva, kun Karikko-levyltä tuttu Ikosen sävellys Keijukki saa uuden elämän uudella nimellä L’avant-midi d’une elfe. Ikosen piano lentää hurmiossa, ja tapa millä trion kamarimusiikillinen tatsi yhdistyy juurevaan svengiin on ilmiömäistä. Nykyjazzhitti, tai ainakin pitäisi olla!

Ja aivan kuten trion ensimmäisellä levylläkin, armenialaistunnelmointi on sykähdyttävää. Tällä kertaa Yaralyan on sovittanut Gusan Ashotin sävellyksen Astri pes. Yralayanin jousisoitto ja Ikosen kristallinkirkas piano kuljettavat hienosti dramaattista tarinaa.

Levyä täplittävät lyhkäiset improhenkiset välisoitot, joiden musiikki on merkitty yhteisvastuullisesti kolmikon nimiin. Nämä vapaammat tuokiot ovat virkistäviä luonnosmaisia hengähdyshetkiä, joiden jälkeen on hyvä iskeä entistäkin ahneemmin sävellettyyn materiaaliin.

Maailma pysähtyy viimeistään Oceanophonic-levyllä aiemmin versioidun lopetuksen myötä. Satamatrilogian neljäs osa on uusnimetty englanniksi. Tämä on klassista jazzia, klassista ja jazzia.