Superposition: Superposition

1244
lukukertaa
Design by Matti Nives.

2020 We Jazz Records WJCD21

1.Antiplace
2.Bilawal
3.Ballad no. 3
4.Mimo
5.Choral
6.Wasteland
7.For the fallen
8.March

All songs composed by Olavi Louhivuori, except 1 by Mikael Saastamoinen and 6 by Linda Fredriksson. All music arranged by Superposition.

Olavi Louhivuori (drums), Adele Sauros (tenor saxophone), Linda Fredriksson (alto & baritone saxophones), Mikael Saastamoinen (bass).

Produced by Olavi Louhivuori & Matti Nives
Recorded and mixed by Abdissa ”Mamba” Assefa at Ambience Studios, Helsinki, Finland
Recorded 9-10/2019 at Ambience Studios
Mastered by Svante Forsbäck / Chartmakers

Arvio: 5 tähteä

 

Jahas, Superposition on jättänyt huutomerkin pois nimestään. Ihan suotta, hurjien ja hurmaavien keikkojen jatkoksi syntynyt debyyttilevy ansaitsee sekin suitsutusta isoon ääneen, huutomerkilläkin, jos sallitte.

Rumpali Olavi Louhivuoren nuoremmistaan kasaama ryhmä on viime vuosien virkistävimpiä tulokkaita suomalaisen jazzin kentällä. Ennen kaikkea kyse on musiikillisten henkilökemioiden osumisesta yksiin, vaikuttavasta persoonallisuuksien liitosta.

Saksofonistiparin verteistä Adele Sauros on tunnettu introna, Linda Fredriksson ekstrona, mutta Superpositionissa kumpainenkin tekee sen mitä yhtyeen henki vaatii: kulkee tunteikkaasta balladisoitosta komeiden saksofonikuorojen kautta yksilöllisiin voimaimprovisaatioihin (toki keikoilla on ollut levyä enemmän tilaa fonistien vapaakehittelyille). Basisti Mikael Saastamoisen heittäytyminen on usein yltynyt hykerryttävästi taiteellisen kreisiyden manifestiksi, mutta tässä yhteydessä Saastamoinen kanavoi luovuutensa hyvin kurinalaisesti. Liki kaikki biisit säveltänyt Louhivuori luo rumpalina jokaiseen teokseen oman rytmimaailmansa ja osoittaa sekä itsevarmuutensa että taiteellisen kypsyytensä sillä, ettei soita hitaissa ja hiljaisissa jaksoissa mitään liikaa.

Superposition yhdistää persoonallisella tavalla kauneutta ja särmää aggressiota, rauhaisat hymnimäiset melodiat saavat peräänsä roisia free-improvisointia. Sointusoittimen puuttuminen antaa sovituksiin tilaa, olo on vapaa, hengitys kulkee. Parasta on, että nämä umpitaitavat soittajat menevät koko ajan tunne edellä, haluavat ja osaavat puhutella.