Perinnejazzlevy ja Jazzrytmien kolmekymppiset

Suomen Perinne Jazz ry julkaisee kokoelmalevyn ”Finnish Classic Jazz Around The Millenium” Jazzrytmit-lehden 30-vuotisjuhlan yhteydessä. Levylle on koottu 18 äänitettä 17 kokoonpanolta, joukossa on kaksi aikaisemmin julkaisematonta raitaa. Muusikkoja levyllä on lähes sata. Tuottajana on toiminut Harri Aavaharju ja alkuperäisäänitteiltä koonnut ja masteroinut Robi de Godzinsky. Pääosa alkuperäisäänitteistä löytyi Helmet-kirjaston avulla.

– Lähes 50 vuoden aikana on klassista jazzia soittavat suomalaiset orkesterit tehneet omakustanteita, joita on myyty esiintymisten yhteydessä. Tuntui tärkeältä koota arvokkaista ja unholaan jääneistä äänitteistä kokoelma, joka osaltaan kertoo suomalaisen perinnejazzin historiaa. Ensimmäinen kokoelman kappale on vuodelta 1979 ja tuorein 2015. DDT Jazzbandin lisäksi Helsingissä aloitti 50-luvulla Old Time Jazz Band, 70-luvulla East Bottom Dixiemen ja 80-luvulla Polaris Celebration Band. Myös muualla Suomessa oli vastaavanlaisia nuorten miesten dixielandyhtyeitä, joista mukana ovat Wasa Dixie Tigers, Westpark Dixiemen länsirannikolta ja Dixie Harlem Jyväskylästä ovat siitä hienoja esimerkkejä.

– Materiaalia oli käytettävissä runsaasti ja valinta oli vaikeaa, mutta nyt lopputuloksena on edustava kokoelma musiikkia, jonka rikkaus on orkestereiden monipuolisuus (lue soundien erilaisuus). Laulua on 11 raidalla ja joukossa todellinen arkistojen aarre, sillä Robi de Godzinskyn ainoa tallennettu lauluesitys löytyy CD:n bonusraidalta, jossa Robi esittää kappaleen Ice Cream Westpark Diximenien säestyksellä. Levyllä esiintyy myös muusikoita New Orleansista.