Turun jazzkevät on triojen ja kansainvälisen yhteistyön juhlaa

Turku Jazz Orchestra. Kuva: Olli Sulin.

Jazz City Turku -kevät 2018 käynnistyy Turku Jazz Orchestran big band -klassikoilla sekä kahdennentoista Flame Jazz -risteilyn menevissä merkeissä. Kansainvälisyys jatkuu kevään ohjelmistossa vahvasti, ja monet huipputriot astuvat estradeille.

Suitsutusta vuoden viimeisestä konsertista nauttinut Turku Jazz Orchestra avaa tammikuun loppupuolella Jazz City Turun kevätkauden big band -klassikoilla kapellimestari Vellu Halkosalmen johdolla. Sigyn-salin konsertissa parrasvaloihin nousevat ansaitusti orkesterin omat tähdet esittäen soolo-osuuksia omista suosikkikappaleistaan.

Konserttisarja Flame Jazz avaa vuoden 2018 Itämeren aalloilla suositun Flame Jazz Cruisen merkeissä. Risteilyn kansainvälisenä tähtenä kuullaan legendaarisen Princenbändissä viimeiset kymmenen vuotta soittanutta tanskalaisbasisti Ida Nielseniäyhtyeineen. Pohjoismaisen kulttuurirahaston Puls-hankkeen myötä Flame Jazzin ohjelmistossa nähdään vuoden mittaan myös muita pohjoismaisia artisteja.

Vuoden 2018 Flame Jazz -artistiksi valittu pianisti-moogisti-säveltäjä Kari Ikonen esiintyy Flame Jazz -risteilyllä kahden yhtyeensä kanssa. Menomatkalla tanssijalkaa kutkuttaa ultrapositiivinen, afrobeatia ja jazzia yhdistelevä suomalais-beniniläinen Trio Toffa, ja paluumatkalla Ikonen yhdistää voimansa ranskalaisklarinetisti Louis Sclavisin kanssa.

Jazz City Turulla on ilo tarjota turkulaisyleisölle ajankohtaista huippujazzia, sillä kevään ohjelmistossa esiintyy jopa kolme vuoden parhaan jazzalbumin kategoriassa ehdolla olevaa Emma-ehdokasta. Rumpali Teppo Mäkysen johtama 3TM esiintyy Bar Ö:ssä 23.2., tuoreen Yrjö-palkitun, trumpetisti Verneri Pohjolan Pekka-projekti saapuu Turku Jazz Festivalin lavalle vihdoin 10.3. ja kitaristi Teemu Viinikaisen trio soittaa tuoreen albuminsa materiaalia Bar Ö:ssä vapun kynnyksellä.

Kevätkausi tarjoilee laatukonsertteja Logomon tiloissa tietysti maaliskuun Turku Jazz Festivalin myötä, ja myös jazzkäyttöön akustiikaltaan erinomaiseksi havaittu Move 1 -sali palvelee musiikinnälkäisiä neljänä Flame Jazz -iltana. Sekä Move 1:n että Bar Ö:n konsertit sijoittuvat alkuiltaan ja ÅST:n Café Tiljanin konserteissa tunnelmoidaan tyylikkäästi kattokruunujen alla aina myöhäisillassa.

Uutta yleisöä houkutellaan Turku Jazz Orchestran kevätkauden avauskonserttiin erittäin edullisin opiskelijahinnoin. Myös Turku Jazz Festival on päättänyt ensi vuonna tarjota opiskelijoille selkeästi muita hintaluokkia edullisemmat liput.

Jazz City Turku -työryhmä toivottaa kaikille uutiskirjeen tilaajille rauhaisaa joulunaikaa ja menestyksekästä jazzvuotta 2018!

TAMMIKUU
Ke 24.1. Turku Jazz Orchestra & Vellu Halkosalmi: Big Band Classics, Sigyn-sali

HELMIKUU
La 3.2. – su 4.2. Flame Jazz Cruise 12, Viking Grace