Elojazzilla juhlavuosi

Dalindèo: Kuva: Veikko Kähkönen.

Oululainen jazz- ja rytmimusiikkifestivaali Elojazz käynnistyy Rauhalassa juhlaohjelmiston kera ensi torstaina. Festivaalille saapuvat Nicole Willis & the Soul Investigators, Dalindèo, Rick Margitza – Aki Rissanen Quartet, Jukka Eskola Orquesta Bossa, Teddy’s West Coasters sekä Eero Koivistoinen ja Olli Ahvenlahti. Festivaalin avaa Jukka Perko plays Simon & Garfunkel -konsertti.

Festivaali avataan tapahtumaa järjestävän Jazz 20 ry:n 40-vuotisjuhlakonsertilla, jossa 25-henkinen orkesteri pistää Simon & Garfunkelin kappaleet uuteen uskoon Paul Desmondin hengessä. Saksofonisti Jukka Perkon kanssa soittaa useita maamme johtavia jazzmuusikoita yhdessä Madetojan musiikkilukion nuorten lahjakkuuksien kanssa.

Suomisoulin tähti, laulajatar Nicole Willis saapuu festivaalille Soul Investigators -yhtyeensä kanssa tuliaisinaan albumillinen uusia kappaleita. Hiljattain Kallio-albuminsa julkaisseen Dalindèon genrerajoille kumartamattomassa musiikissa yhdistyvät tanssittavuus, väkevät melodiat ja elokuvallinen tunnelmallisuus.

Ulkomaisena artistina Rauhalan lavalle nousee Rick Margitza yhdessä Aki Rissanen Quartetin rinnalla. Amerikkalaissaksofonisti on tehnyt yhteistyötä mm. Miles Davisin sekä Chick Corean kanssa. Margitzan tulkinnoissa on uniikki runollinen ilmapiiri, joka täydentyy Rissasen ja hänen yhtyeensä sävykkäällä soitolla.

Rumpali Teppo Mäkysen luotsaama, Elojazzeilla ensiesityksensä tekevä Teddy’s WestCoasters vie kuulijat Yhdysvaltain länsirannikolle 1950- ja 60-luvun jazztunnelmiin. Ensiesiintymisen Oulussa tekee myös festivaalin taiteellisen johtajan uusi kokoonpano Jukka Eskola Orquesta Bossa.

Oulu All Star Big Band saa eturiviinsä kaksi suomijazzin legendaa, saksofonisti Eero Koivistoisen ja pianisti Olli Ahvenlahden. Lisäksi paikallista jazzosaamista lavalle tuo kevään Voice of Finlandista tuttu Suvi Aalto, joka on yksi Oulu Youth Jazz Orchestran solisteista lauantaina.

Ravintola Tervasoihdun terassilla ja Jumprun patiolla järjestetään perinteisesti ilmaiskonsertteja, joissa esiintyvät Twiik, Dimi, The Meters-Tribute! sekä Twisters.

Elojazzin juhlavuosi huipentuu sunnuntaina Lastenjatseihin, joka on tarjonnut riemukasta yhdessäoloa mainion lastenmusiikin siivittämänä 25 vuoden ajan. Esiintymässä ovat Pippuri Soikoon -orkesteri Joensuusta, Kaneli-yhtye sekä Risto Järvenpää & Tatsia ja Janssia. Lastenjatsit on koko perheen piknik-konsertti Ainolan kauniissa ympäristössä.

Elojazz järjestetään 25. kerran Oulussa 1.-4. elokuuta osana Oulun juhlaviikkoja. Tapahtuman pääareena on Ravintola Rauhalan pihapiiri. Liput ovat myynnissä Lippupalvelun myyntipisteissä. Ohjelma on kokonaisuudessaan osoitteessa www.elojazz.com. Tapahtuman järjestelyistä vastaa Jazz 20 ry.