Jazznaisten supertrio Helsinkiin syksyllä

Pianisti Geri Allen, rumpali Terri Lyne Carrington ja basisti-laulaja Esperanza Spalding kuuluvat tämän hetken kiinnostavimpiin jazzmuusikoihin. Ilmassa on todellisen jazzspektaakkelin tuntua, kun tämä vahva naistrio saapuu konsertoimaan Helsingin Kulttuuritalolle 7. marraskuuta.

ACS-trion yhteistyö sai alkunsa Terri Lyne Carringtonin The Mosaic Projectin tiimoilta.  Vuonna 2012 julkaistu ja Grammy-palkittu albumi kokosi mukaan lahjakkaita naispuolisia instrumentalisteja ja laulajia eri puolilta maailmaa. Levyllä esiintyvien muusikoiden joukossa olivat myös Geri Allen ja Esperanza Spalding.

Yhteistyöstä syntyi trio, jonka on sanottu olevan elegantti, kokeellinen sekä kiistattoman rohkea. ACS:n jokaisen muusikon meriittilista on vaikuttava ja yhtyen livekonsertit ovat saaneet osakseen haltioituneita arvioita.

Trion palkitun pianisti-säveltäjä Geri Allenin (s. 1957) aiempiin yhteistyökumppaneihin kuuluvat mm. Dave Holland, Meshell Ndegeocello, Ravi Coltrane, Liz Wright, ja Ornette Coleman. Hänen sanotaan olevan hurjapäinen improvisoija ja kekseliäs säveltäjä, jonka pedagogisia taitoja arvostetaan myös suuresti.

Energinen laulaja, basisti ja säveltäjä Esperanza Spalding (s. 1984) palkittiin vuonna 2011 parhaan uuden tulokkaan Grammy-palkinnolla. Hän on toistaiseksi ainoa jazzmuusikko, joka on saanut tämän kategorian Grammy-palkinnon. Viime vuonna hänen neljäs studioalbuminsa Radio Music Society palkittiin kahdella Grammyllä. Spalding on omaperäinen fuusioartisti, joka tutkii ja venyttää jazzin rajoja. Barak Obaman suosikkina hän on esiintynyt mm. Nobelin rauhanpalkinnon jakotilaisuudessa vuonna 2009.

Rumpali, säveltäjä ja tuottaja Terri Lyne Carrington (s. 1965) on laaja-alainen ja arvostettu jazzmuusikko, jonka yhteistyökumppaneihin on kuulunut sellaisia legendoja kuin Dizzy Gillespie, Stan Getz, Wayne Shorter, Al Jarreau, David Sanborn ja Herbie Hancock. Hän on kuulunut jo neljännesvuosisadan amerikkalaisen jazzin kärkinimiin ja hänen on sanottu olevan ACS-trion primus motor.

Konsertin tuotannosta vastaa Eastway Live Oy.

* * * * * * * * * * *

ACS: Geri Allen, Terri Lyne Carrington & Esperanza Spalding
7. marraskuuta 2013 klo 20 (ovet klo 19)
Kulttuuritalo (Sturenkatu 4, Helsinki)
Liput alk. 57,50€ / 52,50€.