Lähteenmäki, Ville: Russian body language

1211
lukukertaa

Ville Lähteenmäki Utopia: Russian body language
C-kasetti 2020 Art First Records AF091

1.Jakki
2.Blossom
3.Empennage
4.Lupa
5.The last dance
6.Tupla

All compositions by Ville Lähteenmäki, except 4 by Lähteenmäki & Antila.

Ville Lähteenmäki (bass clarinet), Lauri Kallio (guitar), Mikko Antila (vibraphone), Jon Pettersson (bass), Joona Räsänen (drums).

+ 3: Johannes Sarjasto (alto saxophone)

Recording, mixing: Lauri Kallio
Mastering: Jarno Alho / Alho Audio Mastering

Arvio: 4,5 tähteä

 

Ville Lähteenmäen johtama Utopia on mahtava energiapläjäys. Raainta voimaa pursuavat Lähteenmäen hurjimmillaan pitelemättömän räyhäkäs bassoklarinetti ja Lauri Kallion avantgardistinen sähkökitara, ja kun oikein beat-puolelle mennään, myös Jon Petterssonin basso ja Joona Räsäsen rummut iskevät vahvasti (lisäksi Petterssonilla on sähköbasson murjova ja murhaava soolo-osuus albumin finaalissa). Mutta bändillä on muitakin vaihteita kuin täysillä ja rankasti, ja silloin Mikko Antilan vibrafoni on ensimmäisten joukossa viettelemässä sfääreihin.

Utopian soundissa vaikuttavinta onkin nimenomaan se, miten hurjat revittelyt ja hallitut maalailut keskustelevat ja käyvät yksiin. Rujo ja kaunis, rauhaisa ja kiihkeä vuorottelevat albumin kulussa, mutta saattavat soida myös yhtä aikaa muusikoiden taitavan roolituksen kautta, ja luoda siten erityisen jännittävän ja hedelmällisen kombinaatioiden sekamelskan.

Johannes Sarjasto vierailee Empennage-kappalessa, ja vierittää yhteisissä hymniosuuksissa muutamankin altistisen kyyneleen. Lopulta teos rakentuu Lähteenmäen ja Sarjaston upeiden improvisaatioiden myötä intohimoisen vereväksi jazzhuumaksi.

Bassoklarinetin soinnin mittaamaton kauneus vie Lupa-biisin hempeänhentoa melodiaa, ja vibrafonikin ehtii ottaa pehmeään syleilyynsä, ennen kuin kuin Kallio avaa pellit ja louskuttaa niin komeaa post-Hendrixiä, että. Konstit ovat monet, ja Utopia hallitsee ne kaikki hienosti.

Utopia on ennen kaikkea kiehtova ja jännittävä yhtye, kombinaatio jolla on ainutkertainen konsepti. Kun tätä on kylliksi korostettu, todettakoon kuitenkin yksilöpuolelta että kaikki sävellykset ovat Ville Lähteenmäen (Lupa osaksi myös Antilan), ja levyn otteiden perusteella tuntuu kuin nuori muusikko olisi päättänyt yksinään tehdä bassoklarinetista suomijazzin jännittävimmän soittimen.