Hille-Könighofer Experience: All & everything

539
lukukertaa
Photography by Sid Hille : Cover design by Maarit Kytöharju.

2019 Satnamusic CD 191

1.Paradigma 1
2.Paradigma 2
3.Paradigma 3
4.Paradigma 4
5.Lumen

The music in this recording was entirely improvised by Hille / Könighofer / Ketola except 5, composed by Hille / Könighofer.

Sid Hille (piano, Fender Rhodes electric piano, theremin, synthesizers, percussion & audience direction), Herbert Könighofer (saxophones, flutes & voice), with special guest Markus Ketola (drums & percussion).

Produced by Sid Hille
Recorded 11/2018 live in concert at Temppelixaukio Church by Tommi Koskenheimo, except 5 recorded by Hille (in Helsinki) and Könighofer (in Vienna) during summer 2016
Mixed and mastered by Markus Ketola during spring 2019

 

Arvio: 5 tähteä

 

Jo on reissulevy! Jo ensimmäinen improvisoidun teoksen aikana ehditään matkata monenlaisissa maisemissa ja tunnelmissa, ja sama vire jatkuu kautta levyn.

Sid Hille jatkaa tänäkin keväänä Temppeliaukion kirkossa sekä soolopianoimprojaan että Two Moons -sarjaa, jossa pianisti kohtaa eri instrumentteja taitavia vieraita, yhden kerrallaan, kokeellisen musiikin hengessä.

Kokeilevuus ja rajattoman tuntuinen leikittely on myös Hillen, saksofonisti Herbert Könighoferin ja rumpali Markus Ketolan kohtaamisen punaisena lankana.

Ja mistä kaikki alkoi: kolme tuntia sen jälkeen kun Hille oli tavannut Könighoferin elämänsä ensimmäistä kertaa Sazlburgin rautatieasemalla, kaksikko oli jo yleisön edessä ensimmäisessä yhteiskonsertissaan. Ei harjoituksia, ei ohjelmistoa, ei strategiaa, näin kertoo Hille levynkannen tekstissään, vain kaksi yksilöä kommunikoimassa toistensa ja yleisön kanssa musiikin keinoin.

All & everything osoittaa että Hille ja Könighofer ovat todellakin löytäneet toistensa taajuudet. Ja tietysti se, että muusikoilla on vahva kokemus yhdessä improvisoimisesta erilaisten muusikkopersoonien kanssa, soi kaikessa tällä levyllä kuultavassa. Kokeneet muusikot osaavat maalata tyhjän taulun, luoda jännitteisen ja vangitsevan draaman. Näin jokainen soite on erilainen, omaperäinen ja vaiherikas kokonaisuus, mutta samalla koko konsertin mittainen jännite pysyy upeasti yllä.

Äänimaailma on rikas, kun Ketolan perkussioiden varianssi sekä Könighoferin saksofonien, huilujen ja ug-laulun tai ääntelyn yhdistelmä kohtaavat Hillen soitinrikkauden: flyygelin, sähköpianon, thereminin, syntikat ja rytmittelyt. Akustisen ja sähköisen vaihtelut, ja niiden mielikuvitukselliset yhdistelmät luovat kiehtovan sointikentän. Musiikissa on sijansa sekä särmikkään avantgardistisilla jaksoilla että kirkkoon hyvin sopivalla rauhan ja harmonian tavoittelulla.

Pitkien yhteisimprovisaatioiden jälkeen koittava lyhyt päätöskappale Lumen on duetto, johon Hille on äänittänyt oman osuutensa Helsingissä, Könighofer Wienissä, eli tämän verran levyllä on täysimprosta livetty. Sopraanosaksofonin vetämä kamarimusiikillisen ehyt teos on levyn rauhoittava yhteenveto ja päätepiste, ja lopulta musiikin haipuminen jättää kuulijan hyvin kylläiseen olotilaan.

Samalla kokonaisuudesta jää vahva tunne siitä, että kotikuuntelija on täysin samalla viivalla Temppeliaukion kirkossa musiikkiin keskittyneen kuulijan kanssa. Ja ihmeellistähän tämä on: että ihan vain improvisoimalla voi luoda näin upean, aikaa kestävän taideteoksen!