Dalindèon viides julkaisu Dark Money ulos 6. maaliskuuta

Dark Money on viisiraitainen kannanotto, jonka kantavana teemana on raha synkissä ilmenemismuodoissaan. Uutta materiaalia Suomen Musiikin julkaisemalta EP:ltä kuullaan levynjulkaisukonserteissa Tampereella, Helsingissä ja Oulussa.

Dalindèo herättelee tuoreella EP:llä keskustelua yhteiskunnallisista epäkohdista Valtteri Laurell Pöyhösen johdolla. Dalindèon tähän mennessä henkilökohtaisimman julkaisun maailma taipuilee aggressiivisesta ääriherkkään ja psykedeeliseen vakavien teemojen vaikuttamina. Dark Money kyseenalaistaa niin veroparatiisit, globaalin asekaupan kuin disinformaation levittämisen hämäräperäisten yritysten kautta.

”Globaali yhteiskunta ei ole koskaan ollut niin epätasa-arvoinen kuin nyt ja rikkaiden ja köyhien välinen kuilu kasvaa koko ajan. Tähän fundamentaaliseen epäkohtaan on puututtava nopeasti, muuten lopputuloksena on dystopia, jossa köyhillä ei ole enää muuta syötävää kuin rikkaat. Koen, että suurimpia haasteita on ihmisten tietämättömyys siitä mikä kaikkia epäkohtia aiheuttaa,” pohtii yhtyeenjohtaja Valtteri Laurell Pöyhönen.

Uutta materiaalia säveltäessään Pöyhönen on tarkoituksellisesti luonut etäisyyttä Dalindèon kahden edellisen julkaisun, Jazz-Emmalla palkitun Kallion sekä Slavic Soulsin meneviin tunnelmiin. Dark Money -EP:n aiheisiin ovat vaikuttaneet erityisesti kaksi yhteiskunnan vallitseviin rakenteisiin porautuvaa kirjallista teosta: Nicholas Shaxsonin veroparatiisien asemaa ja vaikutusta käsittelevä Treasure Islands sekä EP:n nimeä inspiroinut, Jane Meyerin ökyrikkaiden demokratiaa murentavaa vaikutusta käsittelevä Dark Money.

”Nämä kirjat luettuani koin eräänlaisen Matrix-elokuvasta tutun ”punainen pilleri – sininen pilleri” -kokemuksen, eikä ollut enää paluuta entiseen. Jos tämän levyn kautta muutamakin ihminen alkaa kyseenalaistaa tämänhetkistä tilannetta ja lukee levyä inspiroineet kirjat, olen tyytyväinen.”

Dalindèo on vuonna 2004 perustettu kuusihenkinen yhtye, joka on tunnettu yhtenä suomalaisen jazzin tyylillisenä edelläkävijänä. Jazzkitaristi ja -säveltäjä Valtteri Laurell Pöyhösen luotsaaman yhtyeen aiempia julkaisuja ovat Ricky-Tick Recordsilla julkaistut Open Scenes (2006-07) ja Soundtrack for the Sound Eye (2010) sekä Suomen Musiikin julkaisemat Kallio (2013) sekä Slavic Souls (2016). Pöyhönen tunnetaan myös mm. Ricky-Tick Big Bandin johtajana ja tuoreesta yhteistyöstä 22 Pistepirkko -yhtyeen PK Keräsenkanssa.

Katso Merchants of Misery feat. Jimi Tenor -singlen videoteos Youtubessa.

Dalindèo: Dark Money
Julkaisija: Suomen Musiikki (vinyyli-EP ja digi), kataloginumero KHYDG102 / 5054197068614
Jakelija: Warner
Julkaisupäivä 6.3.2020