Teddy’s West Coasters: Volume 1

2322
lukukertaa
Photo by Miikka Pirinen ; Design by Matti Nives.

2015 KHY Suomen Musiikki Oy KHYCD070 / 5054196667320

1.Love is here to stay (G. Gershwin)
2.Those summer days (Mäkynen)
3.Culver loop (part 1) (Mäkynen)
4.The more I see you (H. Warren)
5.The awakening (B. Shank)
6.Dark horns (Mäkynen)
7.Saddlebred (Mäkynen)
8.For dancers only (S. Oliver)
9.Drums, for example (13 impulsive short stories and poems in rhythm) (Mäkynen)
10.Saviour (Transition) (Mäkynen)

Teppo Mäkynen (dr), Antti Lötjönen (b), Jukka Perko (as, cl), Ville Vannemaa (bs), Jukka Eskola (tp, fl-h), Mikko Karjalainen (tp, fl-h), Miika Jämsä (tu), Kasper Sarikoski (tb, cowbell).

Recorded 1/2015 by Risto Hemmi at Finnvox, Helsinki
Mixed 3/2015 by Risto Hemmi & Teppo Mäkynen at Finnvox, Helsinki
Recording assistant: Arttu Aalto
Produced by Teppo Mäkynen
Executive producer: Kari Hynninen

Arvio: 3,5 tähteä

 

Amerikkalainen jazzkirjoittaja Ted Gioia piirtää mainiossa kirjassaan ”West Coast Jazz” elävän kuvan USA:n länsirannikon 1940-60-lukujen jazzista. Vaikka aikakauden jazz on kirjoittajan näkemyksen mukaan mainettaan moni-ilmeisempää, on sille mahdollista löytää yhteisiä piirteitä. Gioian mukaan puhtaasti artikuloitu länsirannikon jazz oli ilmaisultaan hiottua ja sujuvasti soitettua svengijazzia. Lisäksi Kaliforniassa soitettiin usein itärannikon bebopiin ja hard bopiin verrattuna emotionaalisesti viileämpää musiikkia.

Kun Teppo Mäkynen on antanut yhtyeelleen nimen Teddy´s West Coasters, on kuulijalla lupa odottaa jonkinlaista kannanottoa länsirannikon jazzperinteeseen. Mäkysen rumpujen kevyesti vauhdittama yhtye kirmaakin tyylikkäästi svengaten, joten Gioian luonnehdinta länsirannikon jazzista luonnehtii hyvin myös West Coasters -yhtyeen jazzia. Sen musiikki on varsin kaukana suomalaiseen jazziin monesti liittyvistä surumielisen tummista sävyistä.

Levyn avausraita, George Gershwinin ”Love Is Here To Stay”, svengaa lempeästi ja tarjoaa letkeän alustan Jukka Perkon ja Ville Vannemaan saksofonikeskustelulle. Jo avauksesta syntyy hyvin uskottava West Coast -tunnelma. Samaan tunnelmaan solahtavat vaivatta niin Mäkysen säveltämät svengiraidat ”Those Summer Days” ja ”Saddlebred” kuin Bud Shankin kaunis balladi ”Awakening”, jolla Vannemaa ja Kasperi Sarikoski pääsevät taidokkaasti sooloilemaan.

Kokonaisuutta rikastavat levyn yleisestä linjasta poikkeavat raidat, kuten Antti Lötjösen ja Mäkysen duetto ”Culver Loop (Part 1)”, rumpujen ja torvisektion lyhyt vuoropuhelu ”Dark Horns” ja Jimmie Luncefordin ison orkesterin ohjelmistosta poimittu ”For Dancers Only”, joka tuo mukanaan rennon tuulahduksen jazzin varhaisemmilta vuosilta.

Mielestäni ”For Dancers Only” on albumin tosiasiallinen päätösraita, vaikka sen jälkeen levyltä löytyy vielä kaksi muuta esitystä, jotka kuitenkin tavallaan jäävät kokonaisuuden ulkopuolelle. Kolmentoista rumpusoolon tai rumpunovellin valikoima ”Drums, For Example (13 Impulsive Short Stories And Poems In Rhythm)” kestää 24 minuuttia ja tarjoaa vakuuttavan näytteen Mäkysen kyvyistä svengin ja vivahteikkaiden rumpusoundien taitajana. Viimeisenä kuultava Perkon ja Vannemaan lyhyt virsimäinen duettokatkelma ”Saviour” viittaa levykansitekstin mukaan West Coastersien tulossa olevan toisen levyn teemoihin.