Jyväskylä Big Bandin konsertissa kantaesityksiä ja ensikäsityksiä

1560
lukukertaa
Kuva Gradia media-alan toteuttamasta striimistä.

Jyväskylä Big Bandin Ensikäsityksiä 20 -konsertissa oltiin monella tapaa poikkeuksellisen äärellä. Ilmeisin ensiksi: tuskinpa koskaan olen bigband-konsertissa kuullut näin vähän puhallinsooloja. Normaalisti yksilöimprovisaatiot ovat jazzissa olennaisen tärkeitä, mutta nyt oli ajateltu aivan toisin, kun oltiin toteuttamassa kaiken kuullun musiikin säveltäneen ja sovittaneen Antti Lähdesmäen visiota.

Mainittavana poikkeuksena nousi esiin Ilkka Meurmanin avauskappaleeseen tunnelmoima trumpettisoolo, muutoin ainoista solistisista improvisaatioista vastasi säveltäjä itse pianollaan.

Kokonaisvaltaista orkesterimusiikkia siis, ei sooloja bändin säestyksellä, oli illan henki. Sävellyksellinen ja sovituksellinen ote bigbandiin oli tuore, sektioajattelu ei hallinnut, vaan monin paikoin Lähdesmäki oli poiminut orkesterista yksittäisiä soittimia innovatiivisiin yhdistelmiin, tarpeen mukaan tuolta täältä.

Näin sointivärit olivat maalauksellisia, herkällä korvalla kuultuja ja herkällä kädellä kirjoitettuja. Väistämättä tulee mieleen ajatus, että Lähdesmäki tulee laajentamaan vielä tästäkin. Bigband-musiikkia on nyt syntynyt pienen konsertin verran, mutta tuskinpa säveltäjä tulee jatkossa tyytymään valmiisiin laatikoihin ja orkesteriformaatteihin.

Lähdesmäki on (noin) viisivuotisen big band -prosessinsa aikana oppinut ajattelemaan isosti, mutta konserttiin nivotut kaksi soolopianoteosta osoittivat, että myös pienillä liikkeillä syntyy muistettavaa musiikkia. ”11 celsiusta” asettui ”La casa de los pajarillos” -teoksen outroksi, ”Meri virtaa” taas ”Impromptu”-teoksen introksi. Pianobiisit olivat vaikuttavaa, tunteikasta, kristallinkirkasta musiikkia, ja ehkä vähän yllättäenkin sopivat täydellisesti ison orkesterin toiminnan suvantopaikoiksi.

Lähdesmäki kertoi tavoittelevansa uusimmissa teoksissaan vapaan improvisaation hengen tuomista isoihin töihin ja pyrkivänsä samalla säveltämään ”ei-tyypillistä bigband-musaa”. Etenkin ”You are a song” onnistui tässä: tummasävyistä virtausta, maanläheista, pinnistelemätöntä, vaivuttavaa ja väkevää. Ja ennen kaikkea mestarillista väritystä!

Uutuuksien sijoittelu peräkkäin saattoi vähän syödä  ”I transformed under the sun” -teosta. Unenomainen kappale taitaa vaatia vähän lisäsulattelua… Periaatteessa se oli edeltäjänsä tavoin vahvoilla väreillä maalattua pintaa, mutta loppua kohden, Lähdesmäen pianoimprovisaation jälkeen, teos kävi aavistuksen junnaavaksi ja tuntui samalla jähmeytyvän.

Muista teoksista ”Trehytte” ihastutti hienolla värien käytöllään ja jatkuvalla vaihtelullaan svengin ja maalailun välillä, ”La casa de los pajarillos” alun harsomaisilla soundeilla ja harmonioilla ja sittemmin jänskällä ja kiehtovalla linnunpesän räpistelyllä. ”Impromptu” puolestaan on iso ja merkittävä teos Lähdesmäelle. Se oli säveltäjän ensimmäinen esitetty bigband-biisi ja pitää edelleen pintansa, vaikka säveltäjän tyyli on jatkuvassa muutoksessa.

Onnistunut konserttiohjelma oli Jyväskylä Big Bandilta ja sen johtaja Ilkka Mäkitalolta sekä rohkea valinta että hieno toteutus, ja samalla oivallinen todistus siitä miksi nuoriin muusikoihin ja säveltäjiin kannattaa luottaa.

Konsertti taltioitiin, ja se on koettavissa Jyväskylä Big Bandin nettisivujen kautta. Tallenne on sekä äänen että kuvan puolesta erittäin korkeatasoinen. Voi kunpa tällainen tekniikka olisi ollut mahdollista Ensikäsityksiä-sarjan alusta saakka! Silloin meillä olisi käsillä ja edelleen nautittavissa suomalaisen bigband-historian merkittävin tilausteossarja.

Jyväskylä Big Band: Ensikäsityksiä 20
Antti Lähdesmäki, sävellykset ja piano
Siltasali, Suomalainen musiikkikampus, 10.3.2024

Ohjelma:
Trehytte
La casa de los pajarillos (kantaesitys)
11 celsiusta (soolopianoteos)
You are a song (kantaesitys)
I transformed under the sun (kantaesitys)
Meri virtaa vaan (soolopianoteos)
Impromptu

Äänet: Antti Vanhanen
Valot: Gradia media.ala, esitystekniikka

Taltiointi
Kamerat: Gradia media-ala, audiovisuaalinen viestintä
Monikameraohjaus: Tiina Hiekkavirta

KUVA GRADIA MEDIA-ALAN TOTEUTTAMASTA STRIIMISTÄ.