DANTCHEV:DOMAIN -yhtye julkaisi toisen albuminsa

DANTCHEV:DOMAIN -yhtye julkaisee toisen albuminsa The Lions We Are keskiviikkona 1. kesäkuuta. Albumin tarinat lähtemisestä, perille pääsemisestä, yksinäisyydestä ja rohkeudesta kietoutuvat yhteen musiikkityylien rajoja rikkovan elokuvallisen rytmimusiikin kanssa.Levy julkaistaan striimausalustoille sekä stereona että Dolby Atmos -versiona.
DANTCHEV:DOMAINThe Lions We AreALBUMI (CD/digi)cat.nr.: GLOMAMA 003EAN: 6417698004144julkaisu: 01.06.2022(c) & (p) Glomama Music Oy 2022Jakelu: Texicalli Records OyBIISIT:GoodbyeNever EverThe world has gone mad my friendSunset MindsetA White Bird on the Black SkyThe Lions We AreLove is no LaceHomecoming SoultchenitsaSäv., san.: Anna DantchevSov: Anna Dantchev, João Luís, Erno Haukkala, Kenneth Ojutkangas, Antti-Pekka RissanenÄänitys ja miksaus: Mikko RaitaMasterointi: Svante ForsbäckKuvat: Maarit Kytöharju PhotographyGraafinen suunnitelu: Ili Marttinen

DANTCHEV:DOMAIN

Anna Dantchev (FI/BG): Laulu, tupan-rumpuErno Haukkala (FI): Pasuuna, sousafoniKenneth Ojutkangas (FI/US): Kitara, tuubaAntti-Pekka Rissanen (FI): RummutJoão Luís (PT): Vibrafoni, perkussiot

Pandemian esille nostamat globaalin yksinäisyyden tunteet sekä oman perheen vanhat siirtolaistarinat inspiroivat suomalais-bulgarialaisen laulajan ja säveltäjän Anna Dantchevin kirjoittamaan albumillisen lauluja rohkeudesta. Dantchevin sävelkieli pohjautuu hänen kahden kulttuurin musiikillisiin juuriinsa, mutta artistin tyylissä ovat voimakkaasti mukana myös jazzin ja bluesin elementit sekä erityisesti vahvat melodiat ja rytmillisesti rikas maailma. “Korona-aika nosti itselläni voimakkaasti pintaan yksinäisyyden ja myös pelon tunteet. Koin eräänlaisen lamaantumisen kaiken ympärillä tapahtuvan äärellä ja halusin laulujeni avulla vahvistaa omaa rohkeuttani. Kuvittelin mielessäni vanhan laivan, joka lähtee matkaan kotisatamasta silloin, kun meri on vapaa. Ajatus siitä, että voi lähteä ilman että tietää minne saapuu, kiehtoi minua sävellysprosessin aikana. Luin ja kuuntelin paljon sukuni vanhoja siirtolaistarinoita. Tarinoiden keskeltä yritin kuitenkin löytää yksittäisen matkantekijän; miltä hänestä tuntuu, kun laiva ei liiku tai joutuu myrskyyn, mitä hän on ottanut mukaansa uuteen paikkaan, miltä yksinäisyys, pelko ja luottamus tuntuvat näissä lauluissa – mistä löytää oman rohkeuden jatkaa”, Dantchev kertoo. Albumi julkaistaan myös Dolby Atmos -versiona.The Lions We Are julkaistaan Dolby Atmos -muodossa ensimmäisten suomalaisten albumien joukossa. Dolby Atmos on äänentoistotekniikka, joka laajentaa olemassa olevia elokuva- ja kotiteattereista löytyviä surround-äänijärjestelmiä lisäämällä korkeussuunnan, jolla ääni saadaan toistettua kolmiulotteisena. Atmoksen kolmiulotteisuuden toisto onnistuu myös simuloituna tavallisista kuulokkeista.Dantchevin tarinankerronnallinen sävelkieli on kuin kotonaan Atmos-maailmassa – kuulija pääsee kietoutumaan kappaleisiin tämän myötä yhä syvemmin. Albumin äänittäjä-miksaaja Mikko Raita ja masteroija Svante Forsbäck ovat perehtyneet kyseiseen tallennus- ja julkaisuformaattiin perusteellisesti. Idea albumin tallentamisesta ja julkaisemisesta Atmos-versiona tuli Raidalta, joka oli tutustunut Atmos-miksaamiseen elokuvamusiikkitöissään. Hänen käsialaansa on myös muun muassa moni palkittu jazz-levy.Albumin kokonaistuotanto (tuotannollinen ja taiteellinen) on Dantchevilla, mutta Raidan visio tuki studiototeutusta ja määritti albumin Atmos-äänitystä ja -miksausta vahvasti. Forsbäck on masteroinut muun muassa Rammsteinin tuotantoa Dolby Atmos -julkaisuihin.DANTCHEV:DOMAINin albumin Atmos-version voi kuunnella Tidal-, Amazon- ja Apple Music -suoratoistopalveluista omilla hifi-järjestelmillä tai kuulokkeilla. Bulgarian Voice from Finland -taiteilijanimelläkin tunnettu Anna Dantchev on karismaattinen ja moni-ilmeinen laulaja. Vuonna 2019 perustettu DANTCHEV:DOMAIN on musiikillisesti vahva ja monipuolinen kvintetti, joka herättää henkiin Dantchevin tarinat niin albumilla kuin keikoilla. Dantchevin syvälle tunteisiin pureutuva ääni sekä kansainvälisen yhtyeen uniikki soundi ovat herättäneet kiinnostusta jo ensimmäisen Say It -albumin (Glomama Music, 2020) myötä. Levy palkittiin ilmestymisvuonnaan Kansanmusiikki-lehden ja KamuKanta.fi-sivuston äänestyksessä vuoden Kansanmusiikkilevyksi. Se nousi myös Top 10 Roots Music Report (US) sekä Top 20 World Music Charts Europe -listalle.The Lions We Are -albumin julkaisukonsertti nähdään Helsingin G Livelabissa lauantaina 4. kesäkuuta klo 20.