Max Zenger Globus esiintyy Flame Jazzin ensimmäisessä striimauskonsertissa

Max Zenger Globus. Kuva: Teemu Mattsson.

Konserttisarja Flame Jazz palaa perjantaina palvelemaan laadukkaan jazzin ystäviä verkkokonsertin muodossa. Logomossa kuvattava ja Keikalla.fi-alustalla näkyvä konsertti tuo kotien kuvaruuduille kansainvälisesti palkitun Max Zenger Globus -yhtyeen.

Kun yleisö ei pääse konsertteihin, tuo Flame Jazz konsertit yleisön luo. Perjantaina 22.5. kuvataan Logomon Teatro-salista ensimmäinen Flame Jazz Stream -konsertti, jossa esiintyy puupuhallinspesialisti Max Zengerin johtama Globus-yhtye. Konsertti jouduttiin perumaan Flame Jazzin huhtikuun ohjelmasta koronatilanteen vuoksi, joten yhtyeen esiintymisen järjestämistä uudessa muodossa lähdettiin suunnittelemaan heti tilaisuuden tullen.

Jazz City Turun toiminnanjohtaja Jussi Fredriksson odottaa perjantain konserttia innolla.

– Oli tuskallista pyyhkiä kalenterista kevään odotettuja Flame Jazz -keikkoja, mutta uuden striimauskonseptin myötä saadaan nyt balsamia haavoihin. Pitkäaikainen yhteistyökumppanimme Logomo lähti innolla mukaan suunnittelemaan virtuaalisesti nautiskeltavaa jazziltaa. Hienoa päästä toteuttamaan ensimmäinen Flame Jazz Stream ennakkoluulottoman ja näkemyksellisen Max Zengerin kanssa!

Konsertti on nähtävissä suorana lähetyksenä suosituksi tulleessa Keikalla.fi-palvelussa perjantaina klo 19 alkaen. Yleisöllä on mahdollisuus osallistua live-lähetykseen lähettämällä chatin kautta kommentteja ja kysymyksiä, joihin bändi vastaa haastatteluosiossa. Striimauskeikkojen yhteydessä yleisöllä on myös mahdollisuus osoittaa tukensa koronan kurittamalle kulttuurialalle lunastamalla hieman hintavammat kannatusliput.

Vuonna 2016 perustetun Max Zenger Globus -kvintetin musiikkiin kuuluvat futuristiset ja runsaat äänimaisemat. Luonnon ainutlaatuinen kauneus ja matkat maailman kaukaisiin kolkkiin kuuluvat inspiraationa yhtyeenjohtaja Zengerin vahvoissa sävellyksissä ja viisikon leikkisässä improvisaatiossa. Max Zengerin saksofoni ja Kasperi Sarikosken pasuuna soivat kauniisti yhdessä ristikkäin juoksevissa melodioissa. Yhtyeen komppisektio luo oman rytmisen tasonsa, johon kosketinsoittaja Mikael Myrskog osallistuu nerokkaalla tyylillään. Kvintetti voitti vuonna 2018 arvostetulla Jazz in Marciac -festivaalilla Ranskassa järjestetyn Euroopan kansallisten radioiden yhtyekilpailun ja julkaisi ensimmäisen albuminsa vuonna 2019.

Turkulaislähtöinen Max Zenger (s. 1988) on kotonaan niin perinteisen kuin kokeellisemman jazzin parissa. Zenger on onnistunut luomaan oman tunnistettavan soundin ja hän onkin noussut viime vuosina Suomen jazzmuusikoiden kärkikastiin. Hän esiintyy aktiivisesti ja on suunnannut musiikkiaan määrätietoisesti myös Suomen rajojen ulkopuolelle. Sibelius-Akatemialta jazzmusiikin maisteriksi valmistunut Zenger palkittiin Pori Jazzin nousevana kykynä vuonna 2017 ja valittiin Turku Jazz Festivalin vuoden artistiksi vuonna 2018. Zenger tunnetaan myös yhtenä uuden turkulaisen levy-yhtiö Flame Jazz Recordsin perustajista.

Max Zenger – saksofoni
Kasperi Sarikoski – pasuuna