Jukka Eskola Soul Trio laajalle levynjulkaisukiertueelle toukokuussa

Kuva: Sissi Vuorjoki.

Kotimaisen jazzin kärkitrumpetisti Jukka Eskola julkaisee Soul Trio -yhtyeensä kanssa ensimmäisen kokopitkän albumin Soul Trio 5. toukokuuta. Trion musiikki on rouhean soul jazzin perinteestä ammentavaa svengaavaa nykyjazzia parhaimmillaan.Jukka Eskola lukeutuu Suomen arvostetuimpiin trumpetisteihin ja on tunnettu Soul Trionsa ohella muun muassa Teddy’s West Coastersin, Ricky-Tick Big Bandin ja Five Corners Quintetin riveistä, sekä omasta Orquesta Bossa –yhtyeestään. Monipuolinen artisti toimii myös sujuvasti eri lajikentillä; jazzin ohella hänet tunnetaan muun muassa SuomiLOVE, Tanssii tähtien kanssa ja The Voice of Finland –ohjelmien yhtyeen jäsenenä, sekä puhallinsovitusten tekijänä. Hän tekee myös yhteistyötä kotimaisen viihdemaailman suurimpien tähtien kanssa soittaen mm. Elastisen, Vesa-Matti Loirin ja Juha Tapion yhtyeissä.

Eskolan lisäksi Soul Triossa vaikuttaa kotimaisen jazzkentän ykkösurkuriksi tituleerattu Mikko Helevä, sekä suvereenista ja svengaavasta rumputyöskentelystään tunnettu Teppo Mäkynen. Trion esiintyessä bassolla vahvistettuna, mukana kokoonpanossa on myös huikean monipuolinen Ville Herrala. Espoon Sellosalin konsertissaan yhtye saa erikoisvieraakseen legendaarisen Jukka Perkon.Valtaosa albumin kappaleista on Eskolan ja Mäkysen kynästä, mutta mukana ovat myös trion taidokkaat tulkinnat Duke Pearsonin Sweet Honey Bee:stä, Mercer Ellingtonin Jumpin’ Punkins ja dokumenttielokuva Mondo Canen teemakappale More.

”Soul Trion musiikissa tärkeintä on svengi. Se on ollut tekemisemme ydin alusta alkaen, se svengi ja sielukkuus”, Jukka Eskola kertoo uudesta albumista. ”Tämän pienen ja tiukan kokoonpanon vahvuuksiin kuuluu myös monipuolinen dynamiikan käyttö, minimalistisista ratkaisuista suuren orkesterin pauhuun. Yhtyeen soundilliset esikuvat tulevat 60-luvulta, mutta Soul Trion musiikista löytyy piirteitä kaikilta vuosikymmeniltä. Olen iloinen ja onnellinen että bändin esikoislevyllä ja kiertueella kuullaan kaikkea tätä, ja tietysti ennen kaikkea mahtavien jazzmuusikoiden sielukasta soittoa!”Albumin julkaisee arvostettu helsinkiläinen levy-yhtiö Timmion Records.

Kiertue on Suomen Jazzliiton tukema.

Jukka Eskola, trumpetti / Teppo Mäkynen, rummut / Mikko Helevä, urut  / Ville Herrala, kontrabasso

Kiertuepaikkakunnat:
pe 5.5. klo 20 Porvoo, Vanha Studio 123, WSOY-Talo
to 11.5. klo 19 Helsinki, G Livelab
pe 12.5. klo 19 Espoo, Sellosali (feat. Jukka Perko)
la 13.5. klo 21 Salo, Hometown
ke 17.5. klo 20, Oulu, Voimala 1889