Joona Toivanen ja Big Blue yhteiskiertueella Ruotsissa

Photographs by Miikka Pirinen ; Sleeve design by Matti Nives / We Jazz Ltd.

polarities

Pianisti Joona Toivanen sekä suomalainen jazzyhtye Big Blue tekevät maaliskuussa minikiertueen Ruotsissa. Kiertueen konsertit ovat jazzklubeilla Halmstadissa, Göteborgissa ja Tukholmassa, ja koostuvat Toivasen soolopiano-ohjelmasta Polarities sekä Big Bluen kvartettisetistä.

Joona Toivanen on asunut Göteborgissa jo toistakymmentä vuotta ja viime vuonna julkaistu Polarities on hänen ensimmäinen soolopianolevynsä. Preparoitua pianoa ja efektejä yhdistelemällä Toivanen luo kiehtovan äänimaailman jota kuultiin mm. syksyllä 2014 Suomen Jazzliiton kiertueella. Toivanen on tunnettu erityisesti useita kansainvälisiä levyjä ja kiertueita tehneestä triostaan, jonka viimeisin levy on Emma-ehdokkaana parhaan jazzlevyn kategoriassa.

Big Blue on omaleimaista modernia jazzia esittävä yhtye, jonka musiikki liikkuu ennakkoluulottomasti jazzmusiikin kentällä laidasta laitaan. Neljän muusikon demokraattinen yhteisö kaihtaa lokerointia ja pitää kaikki tiet avoinna musiikillisella tutkimusmatkallaan.

Italialais-amerikkalaiselle CAM Jazz -levy-yhtiölle kaksi menestynyttä levyä tehnyt kvartetti on esiintynyt lukuisissa eri yhteyksissä ja ottanut osaa mm. Young Nordic Jazz Comets – Suomen osakilpailuun sekä arvostettuun Getxo Jazz -kilpailuun Espanjassa.

Yhtyeen jäsenet ovat kaikki tahoillaan ansioituneita muusikoita suomalaisella ja kansaivälisellä jazzkentällä. He myös kaikki säveltävät sekä Big Bluelle että muillekin kokoonpanoilleen. Yhtyeen jäsenistä rumpali Joonas Leppänen on opiskellut musiikkia Göteborgissa. Basisti Jori Huhtala vietti vaihto-opiskeluvuotensa Tukholmassa, sekä pianisti Antti Kujanpää Trondheimissä, Norjassa. Pohjoismainen yhteys on siis vahvasti läsnä ja Big Blue odottaa innolla pääsyään esiintymään Ruotsin klubeille.

Joona Toivanen Polarities
Joona Toivanen – piano, preparoitu piano