Etnosoi! tuo Helsinkiin myös jazzia

Hubert Dupont Jasmim Trio. Kuva: Ultrabolic.

Etnosoi! tuo musiikillisia tuulia Helsinkiin marraskuussa ympäri maailmaa. Ohjelmistossa soi myös jazz useampana iltana. Jazzillisissa tunnelmissa voi festaroida niin alkuillan konserteissa kuin viikonlopun klubi-illoissa.

Osana Etnosoi!-festivaalia kuullaan 6.11. Vapaat äänet -illassa Malmitalolla musiikkimaailmoja ilman rajoja. Illan toisessa kokoonpanossa ranskalainen jazzvisiönääri Hubert Dupont on lyöttäytynyt yhteen syyrialaisen huilisti Naïssam Jalalin ja palestiinalaisen lyömäsoittaja Youssef Hbeischin kanssa Jasmim trion muodossa, jossa sana Jasmim (jasmiini portugaliksi) viittaa jasmiinivallankumoukseen, joka aloitti arabikevään Lähi-idässä. Dupontin tarkoituksena on rakentaa musiikillista siltaa lännen ja Lähi-idän välille. Ennen Hubert Dupont Jasmim trioa illan aloittaa kahden kitaramestarin, Timo Kämäräisen ja Teemu Viinikaisen duo. Näiden kahden eturivin virtuoosin ja sielun veljen yhdistäessä voimansa voi olla varma, että soitto on ilotulitusta ja yllätyksiä täynnä. Ennen konsertin alkua Hubert Dupont Jasmim trioon on mahdollista tutustua Meet the artist -tuokiossa klo 18.00 Malmitalon ravintola Lämpiössä. Moderaattorina tapaamisessa toimii Charles Gil.

7.11. Etnosoi!n perjantain klubi-illassa Kulttuuritehdas Korjaamolla juhlistetaan suomalais-beniniläisen Helsinki-Cotonou Ensemblen toisen levyn julkistusta. Helsinki-Cotonou Ensemble sai alkunsa, kun kitaristi Janne Halonen lähti tutkimusmatkalle Beniniin vihkiytymään Voodoo-rytmien maailmaan. Tästä seurasi ystävystyminen lyömäsoitinvirtuoosi Noël Saïzonoun kanssa ja idea yhteisestä projektista, jossa yhdistyisivät jazz, funk ja Beninin perinnemusiikki. Projekti kehittyi bändiksi, joka julkaisi ensilevynsä Beaucoup de Piment! 2013. Nyt, vuotta myöhemmin orkesterilla on takanaan lähes 40 esiintymistä viidessä maassa. Yhtyeen toisella albumilla Fire, Sweat & Pastis virtuoosinen soitto yhdistyy räjähtävään energiaan, ja samaa energiaa on luvassa myös Korjaamon levynjulkaisukeikalla!

’A band ready to tour the stages of the world. Weather Report meets Fela, you might say.’
They are good enough.
fRoots

Etnosoi!n lauantai-illassa 8.11. puolestaan kyytiä saavat flamenco, jazz ja rock, kun Juttutuvan lavalle astuu keväällä 2014 kiittävien arvioiden saattelemana ensilevynsä julkaissut Joonas Widenius Trio. Trion jokainen muusikko on arvostettu virtuoosi alallaan ja yhdessä lavalla se näkyy ja kuuluu. Trion keulahahmo, Joonas Widenius on yksi Suomen tunnetuimmista flamencokitaristeista. Trion musiikki svengaa sulavasti jättäen kuulijansa hyvän mielen tunnelmiin vielä pitkäksi aikaa konsertin jälkeen.

Etnosoi! Helsingissä 3.-9.11.3014 / Festivaalin koko ohjelma www.etnosoi.fi

Etnosoi!n järjestää Maailman musiikin keskus. Festivaalin päätukijat ovat Helsingin kaupunki ja opetus- ja kulttuuriministeriö. Yhteistyössä ovat mukana myös mm. Helsingin kulttuurikeskus (Savoy-teatteri ja Malmitalo), Liikenneturva, Kulttuuriosuuskunta Uulu, Valofirma, Juttutupa, Kirjasto 10, Tusovka ry, Unkarin kulttuuri- ja tiedeskus ja Trio-Offset. Etnosoi! on European Forum of Worldwide Music Festivalsin jäsen.