Huikea Hendectet ensi kertaa Suomessa

Säveltäjä ja kitaristi Markus Pesonen esittelee ylistetyn monikansallisen kokoonpanonsa Helsingissä, Turussa ja Kuopiossa 14-16. marraskuuta.

Ensi kertaa Suomessa konsertoiva Pesosen yksitoistahenkinen Hendectet-kokoonpano pitää sisällään muusikoita kahdeksasta eri maasta, kehutun HUM-levyn kappaleet saavat ensiesityksensä livenä.

Helsingissä, Turussa ja Kuopiossa kuullaan marraskuussa ainutlaatuinen jazzkonsertti, kun viime vuoden ylistetyllä HUM-albumillaan kotimaisen jazzin sensaatioksi noussut säveltäjä-kitaristi Markus Pesonen tuo kansainvälisen suuryhtyeensä ensi kertaa Suomeen. Berliinissä asuvan Pesosen debyyttilevyä kehuttiin kriitikoiden toimesta vuoden 2011 jazzjulkaisuiden todelliseksi yllättäjäksi. Nyt Pesosen laaja-alainen musiikillinen näkemys saa tulkikseen kansainvälisten jazzpiirien nuorista tähdistä koostuvan äärimmäisen iskukyisen kokoonpanon.

Markus Pesonen Hendectet on energinen orkesteri, joka koostuu nuorista, pääasiassa Kööpenhaminassa ja Berliinissä vaikuttavista improvisoijista. Albumin HUM musiikki on sävelletty erityisesti yhdentoista muusikkopersoonan vahvuuksia, karaktäärejä ja yksilöllisiä ominaisuuksia korostaen. Pesosen ja hänen yhtyeensä musiikilliset inspiraation lähteet vaihtevat jazzista noiseen ja Beatlesista Schönbergiin sulautuen laajaksi äänen ja tunnelmien paletiksi. Improvisaatio ja sen eri käyttötavat ovat keskeisessä osassa sävellyksiä.

Markus Pesonen (s.1984) on kuopiolaislähtöinen kitaristi, säveltäjä ja ääniartisti, joka vaikuttaa Berliinissä ja Kööpenhaminassa. Markus aloitti musiikillisen taipaleensa Kuopion musiikkilukiossa rytmi- ja taidemusiikin sekä tanssin parissa. Helsingin Stadiasta (nyk. Metropolia) hän lähti vaihtoon arvostettuun Rytmisk musikkonservatoriumiin ja valmistui sieltä musiikin maisteriksi 2010, jossa hän parhaillaan suorittaa jatko-opintojaan. Pesonen nousi ryminällä Suomen musiikkipiirien tietoisuuteen julkaistuaan debyyttialbuminsa HUM loppuvuodesta 2011 sveitsiläisen Unit-levymerkin kautta. Isolle yhtyeelle sävelletyn musiikin esittäminen livenä on työlästä ja nyt Pesonen toteuttaakin jo julkaisusta asti vireillä olleen suunnitelmansa musiikkinsa esittelemisestä livenä ensi kertaa kotimaassaan.

Pesonen tekee musiikkia monenlaisissa konteksteissa, jotka ulottuvat pienyhtyeistä suurempiin kokoonpanoihin sekä elokuvamusiikista, teatteriin, tanssi- ja performanssitaiteeseen.Yhdistävät tekijät hänen töissään ovat omaperäisyys, improvisaation läsnäolo sekä äänen arvostus itsessään.

Otteita HUM-levyn arvioista:

”Hum ansaitsee huomion ennen kaikkea musiikillisilla avuillaan: yhdentoista hengen Hendectet-kollektiiville sävelletyt teokset ovat rentoja, rohkeita ja riehakkaita, vahvan oman vision läpäisemiä.” – Harri Uusitorppa, HS

”Vuoden yllättäjä on Markus Pesonen Hendectet-yhtyeensä kanssa. Hum on omaleimaisen säveltäjän tyylikäs ja rohkea veto.” – Ari Polojärvi, Turun Sanomat

”Täysin puskista tulee yksi jazzvuoden kohokohdista: värikäs, intensiivinen ja peloton levy, joka esittelee poikkeuksellisen näkemyksellisen säveltäjän ja orkesterinjohtajan. Kuka ihme on tämä Pesonen?” – Pentti Ronkanen, Keskisuomalainen/Savon Sanomat

”A record that presents a group of young super talented jazz musicians.” – Niels Overgård, Jazznyt (DK)

5/5 – Keskisuomalainen | 5/5 – desibeli.net | 4/5 – Dig Jazz (SE) | 4/5 – Jazz ’n’ More (CH) | 5/6 Århus Stiftstidende (DK)

Kuuntele ja katso lisää:
www.markuspesonen.com/hendectet