jaZZanti syksyllä 2012

Kuva: Maarit Kytöharju.

SloMotiven Abdissa Assefa, Sanni Orasmaa ja Kari Ikonen. Kuva: Maarit Kytöharju.

Helsinki Jazz ry tarjoaa tänä syksynä mielenkiintoista nykyjazzia ja improvisaatiomusiikkia jaZZanti- konserttisarjassa ravintola Laulumiehissä. Konserttikonseptissa luodaan välitön vuorovaikutus muusikoiden ja kuuntelijoiden välillä. Musiikki soi tilan hyvän akustiikan ansiosta mahdollisimman luonnollisena ja vahvistamattomana, ainoastaan tarvittaessa käytetään instrumenttikohtaisia vahvistimia. Syksyn ohjelma on mielenkiintoinen ja monipuolinen, se tarjoaa kiinnostavia suomalaisia jazzyhtyeitä, kantaesityksiä ja levynjulkistuskonsertteja.

Konsertteja tukevat Helsingin kulttuurikeskus ja ESEK/VAKA.

jaZZanti-konsertti tiistaina 11.09.2012 klo 19.00: Jaska Lukkarinen & Roy Assaf: NYConnection with Jussi Kannaste & Antti Lötjönen

Syksyn ensimmäisessä konsertissa esiintyy Jaska Lukkarinen & Roy Assaf: NYConnection with Jussi Kannaste & Antti Lötjönen. Perinnetietoista mutta modernia, pianovetoista New York –soundia vuodesta 2007 asti esitellyt rumpali Jaska Lukkarisen ja israelilaispianisti Roy Assafin NYConnection. NYConnection tarkoittaa nimensä mukaisesti New Yorkissa syntynyttä yhteyttä Lukkarisen ja mm. Dizzy Gillespie All Starsissa ja Wynard Harperin sekstetissä soittaneen Assafin kanssa. Opiskelutoverikaksikon ensimmäinen levy ”Party Of Four” julkaistaan Lukkarisen omalla Jaskaa-levymerkillä syyskuussa. Kiertueella saksofonisti Jussi Kannasteen ja basisti Antti Lötjösen myötä kvartetiksi kasvava duo soittaa Lukkarisen ja Assafin sävellyksiä uudelta levyltä.

jaZZanti-konsertti sunnuntaina 07.10.2012 klo 19.00: Kalle Kaliman K-18 yhtyeen levyn ”Out to Lunch” julkistuskonsertti
K-18: Kalle Kalima: sähkökitara, Mikko Innanen: altto- ja baritonisaksofonit, huilut ja perkussiot, Veli Kujala: 1⁄4-sävelaskelharmonikka, Teppo Hauta-aho: basso ja perkussiot.

Levyn innoituksena ovat olleet David Lynchin elokuvat: BOB, The Elephant Man, Mulholland Drive, Laura Palmer, Eraserhead, Lula Pace Fortune, Alvin Straight, The Mystery Man, Agent Cooper, Sailor, The Man From Another Place ja Frank Booth. Sävellykset ovat Kalle Kaliman paitsi kappaleet The Elephant Man ja Sailor, jotka ovat sävelletty koko yhtyeen toimesta.

jaZZanti-konsertti tiistaina 20.11.2012 klo 19.00 SloMotive
Sanni Orasmaa: laulu, Kari Ikonen: koskettimet, Abdissa Assefa: perkussiot.

Sannin voimakkaat laulutulkinnat ja kiinnostavat sävellykset yhdessä Kari Ikosen kanssa tulevat tarjoamaan laulun juhlan. Yhtye julkaisee ensimmäisen levynsä 2.11.2012 ja yhtye kiertää Suomea marraskuussa jazzliiton kiertueella.

jaZZanti-konsertti torstaina 22.11.2012 klo 19.00 Sid Hillen tuotantoa: Pianokonsertto ’Motion’ (2012, kantaesitys), solistina Aki Rissanen, piano Saksofonikonsertto ’Time Freeze’ (2009), solistina Manuel Dunkel, tenorisaksofoni. Yhtyeessä soittavat lisäksi: Antti Lötjönen: basso, Teppo Mäkynen: rummut, Sami Koskela: lyömä- soittimet sekä 15-henkinen jousiorkesteri, jota johtaa Sid Hille.

Säveltaidetoimikunta tukee konserttia.

Paikka ja liput

Kaikki konsertit alkavat klo 19.00 (ravintolan ovet avautuvat klo 18.30). Ravintola Laulumiehet sijaitsee osoitteessa Hietaniemenkatu 2, 00100 Helsinki. Liput 12 €, eläkeläiset, opiskelijat, työttömät ja Helsinki Jazz ry:n jäsenet 8 €, pariskunnat 8 + 8 €. Ennakkoliput: Digelius Music, Laivurinrinne 2.