Bob Mintzer Sibis Alumni Big Bandin solistina

Multi-instrumentalisti Bob Mintzer (s.1953) on yksi maailman tunnetuimmista ja arvostetuimmista big band -säveltäjistä. Saksofonistina hänet yhdistetään lähinnä 70-luvulla esiin nousseeseen muusikkosukupolveen Michael Breckerin, Dave Liebmanin, Steve Grossmanin ja Jerry Bergonzin kera. Opiskeltuaan Interlochen art Schoolissa, Hartt Collegessa ja Manhattan School of Musicissa, Mintzer aloitti näkyvän muusikonuransa Eumir Deodaton ja Tito Puenten yhtyeissä 1974. Seuraavana vuonna Mintzer liittyi Buddy Richin big bandiin ja sai nopeasti mahdollisuuden myös kirjoittaa sovituksia orkesterille. Vuonna 1977 Mintzer asettui pysyvsti New Yorkiin, liittyi Thad Jones/Mel Lewis big bandiin ja Stone Alliance yhtyeeseen. Jaco Pastoriuksen yhtye vuonna 1981 oli kansainvälisesti näkyvä foorumi Mintzerille Randy ja Michael Breckerin sekä Peter Erskinen ollessa yhtyetovereina. Tuona vuonna Mintzer levytti japanilaiselle Pony Canyon-merkille myös ensimmäiset julkaisut omalla nimellään, ”The Source” ja ”Horn man”.

Breckerin veljekset omistivat 80-luvulla Seventh Avenue South –nimisen klubin New York Cityssa, jonne Mintzeriä pyydettiin kasaamaan big band klubilla usein soittavista muusikoista vuonna 1983. Tuolla ensimmäisellä keikalla Mintzerin sovituksia soittivat mm. Dave Sanborn, Lew Soloff, Peter Erskine, Will Lee, Don Grolnick ja luonnollisesti Breckerin veljekset Michael ja Randy. Bändi oli salamamenestys ja ensimmäinen CBS Sony-merkille tehty levy ”Papa Lips” herätti big band-väen huomion. Kukaan vanhemmista kirjoittajista ei ollut yhdistänyt latin- ja groove-vaikutteita perinteiseen big band-musiikkiin vielä näin autenttisesti. Samoihin aikoihin audiofanaatikko Tom Jung aloitti uuden live-tyyppisen studioäänityksen ajatukseen perustuvan levy-yhtiönsä, DMP records, jolle Mintzer sitten levyttikin big bandinsä kanssa seuraavan 22 vuoden aikana 13 CD:tä, saaliina yksi Grammy ja kolme ehdokkuutta.

New Yorkissa asuessaan monilahjainen Bob Mintzer alkoi soittaa 80-luvulla myös enevässä määrin studiokeikkoja halliten saksofonin lisäksi myös huilut ja klarinetit. Hän esiintyy sadoilla levyillä rivimuusikkona mm. Diana Rossin, Aretha Franklinin, Queenin, James Taylorin, Steely Danin, Donald Fagenin, Stevie Winwoodin ja Milton Nascimenton julkaisuilla. Mintzer on vieraillut usein myös klassisten orkestereiden kuten New York Philharmonic:in saksofonistina. Hänen big band -sovituksensa alkoivat herättää huomiota ympäri maailmaa ja tarkkakorvainen Esko Linnavalli buukkasikin ensimmäisen kerran Mintzerin UMO:n vieraaksi jo vuonna 1984. Jukkis Uotilan levyllä Mintzer oli jo soittanut edellisvuonna. 1980-luvulla Mintzer julkaisi myös useita pikkuyhtyelevytyksiä ja esiintyi mm. Mike Mainierin, Bob Mosesin ja Randy Breckerin yhtyeessä.

Vuonna 1990 Bob Mintzer liittyi jo tuolloin laajaa mainetta saavuttaneeseen Yellowjackets-yhtyeeseen. Tämä kvartetti onkin ollut mieluinen ilmaisukanava hänelle, takana on jo 22 vuotta, 13 CD:tä, kiertueita ja Grammy-ehdokkuuksia.

Mintzer kirjoittaa edelleen aktiivisesti, hänen tuotantonsa käsittää jo yli 200 big band-sovitusta. Kendor Music kustantamon kautta näitä sovituksia soittavat big bandit ympäri maailman. Mintzer on myös kirjoittanut musiikkia suuremmille kokoonpanoille kuten National Symphony Orchestra, Hollannin Metropole Orchestra ja eurooppalaisille big bandeille kuten WDR big band, Stockholm Jazz Orchestra, HR big band, jne. Hiljattain viidenkymmenen yliopiston jazzosastot tilasivat häneltä teoksen ”Go” saksofonille ja orkesterille.

Arvostettuna pedagogina Bob Mintzer on luennoinut maailmanlaajuisesti ja hänen parikymmentä improvisointiopustaan ovat käytössä kaikissa alan laitoksissa. Vuonna 2008 hän vastaanotti professuurin University of Southern Californian jazzosastolta, missä kollegoja ovat mm. Alan Pasqua, Peter Erskine, Russell Ferrante ja Vince Mendoza. Bob Mintzer asuu nykyään Kaliforniassa talossa joka oli 1930-luvulla säveltäjä Arnold Schönbergin ensimmäinen Los Angelesin asuinpaikka.

SIBIS Alumni Big Band:

Trumpetit: