Sanni Orasmaa ja kevään neljäs jaZZanti

Sanni Orasmaa.

Kevään neljäs jaZZanti-konsertti soi tiistaina 3.5. klo 19.00 (ovet avautuvat klo 18.30).

Konsertissa esiintyy suomalaisen jazzlaulun ehdoton huippu Sanni Orasmaa SLO Motive -trionsa kanssa. Sannin voimakkaat laulutulkinnat ja kiinnostavat sävellykset tulevat tarjoamaan laulun juhlan. Konsertin aloituksena kuullaan Suomen eturivin jazzsäveltäjän ja kosketinsoittaja Kari Ikosen harvinainen soolopianoesitys.

3.5 klo 19 perkussiotRavintola Laulumiehet, Hietaniemenkatu 2, Helsinki.
Klo 19.00 Kari Ikonen: soolopaino klo 19:45 SLO Motive – Sanni Orasmaa: laulu, Kari Ikonen: koskettimet, Abdissa Assefa: perkussiot.
Liput 10 €, eläkeläiset, opiskelijat, työttömät ja Helsinki Jazz ry:n jäsenet 8 €, pariskunnat 8 + 8 €.
Ennakkoliput Digelius Music, Laivurinrinne 2.

Sanni Orasmaa

Sanni Orasmaa (s.1972) on syntyjään helsinkiläinen laulaja ja pedagogi. Lapsuuden musiikkiopintojen jälkeen Orasmaa opiskeli Suomessa Sibelius-lukiossa sekä Pop & Jazz konservatoriossa. Hän valmistui taiteiden maisteriksi Itävallasta Grazin Taidekorkeakoulun jazzosastolta vuonna 2000 professoreinaan legendaariset jazzlaulajat Sheila Jordan, Mark Murphy ja Jay Clayton. Orasmaan muita opettajia ovat olleet mm. Yuseef Lateef, Dr. Billy Taylor ja Maija Hapuoja.

Sanni Orasmaan ura on kattanut esiintymisiä klubeissa ja festivaaleilla pohjoismaiden lisäksi mm. Italiassa, Puolassa, Saksassa, Itävallassa, Kiinassa ja USA:ssa. Hän oli yksi kansainvälisen Betty Carter’s Jazz Ahead -kilpailun voittajista vuonna 2000, minkä johdosta Orasmaa esiintyi kolmessa konsertissa Kennedy-Centerissä Washington DC:ssa sekä vieraili Brandford Marsaliksen juontamassa JazzSet-ohjelmassa USA:n valtakunnallisessa radiolähetyksessä. Hänet on profiloitu Yhdysvaltojen yleisradion NPR:n ja Jazz Smithsonian -instituutin tuottamassa dokumenttisarjassa ”The Jazz Singers”, jonka juontaa laulaja Al Jarreau. Viimeisten seitsemän vuoden ajan Sanni Orasmaa on asunut New Yorkissa esiintyen paikallisissa klubeissa (mm. Knitting Factory, Sweet Basil, Blue Note, Cornelia Street Cafe, Zinc Bar ja Rainbow Room) tehden yhteistyötä lukuisten muusikoiden kanssa (mm. George Gruntz Orchestra, Ted Curson, Matthew Garrison, Jeff ”Tain” Watts, Ron McClure, Ron Affif, Ben Monder, Charlie Hunter, Bobby Previte ja Kirk Nurock).

Vuosien aikana Orasmaa on tehnyt useita kiertueita, levytyksiä ja esiintymisiä radiossa ja televisiossa suomalaisten artistien kanssa (mm. Hector, Jari Sillanpää, Waltari, RinneRaLehdistötiedote 3 (4) Helsinki Jazz ry Sakari Puhakka 20.04.11 dio, Olli Ahvenlahti, Heikki Sarmanto ja Mika Pohjola). Hän on toiminut vakinaisena opettajana Brooklyn konservatorion jazzosastolla, Slope Music Studiossa New Yorkissa, Kuopion Musiikki- ja Tanssiakatemiassa, Kuopion konservatoriossa ja Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, sekä vierailevana opettajana USA:n ja Suomen lisäksi lukuisissa oppilaitoksissa mm. Kreikassa, Ukrainassa, Itävallassa ja Unkarissa. Viimeisimpiä projekteja ovat olleet Orasmaan säveltämä Eino Leino – levy sekä yhteisesiintyminen New Yorkissa performanssitaiteilija Yrjänä Sauroksen kanssa.

Sanni muutti Helsinkiin jäädäkseen syksyllä 2007 ja aloitti Pop/Jazz Konservatorion laulun lehtorina elokuussa ollen kiireinen opetuksen lisäksi myös muissa tehtävissä, mm. laatiessaan uutta opintosuunnitelmaa laululle. Samana syksynä ilmestyi RinneRadion levy ON, jossa Sanni vaikuttaa kolmella kappaleella. Sanni on esiintynyt yhtyeen kanssa vajaassa kymmenessä konsertissa ympäri Eurooppaa kuluneena vuonna omien koti- ja ulkomaan keikkojensa lisäksi. Marraskuussa tie vei Nürnbergiin, jossa kansainvälinen produktio Mayim Mayim harjoitettiin ja esitettiin 33 tanssijan, (koreografina Suomesta Tero Saarinen) orkesterin ja improvisoivien solistien kanssa. Produktio sai runsaasti huomiota keskieurooppalaisessa lehdistössä ja siitä tehty dokumentti, jonka ohjasi tunteita herättävillä teoksillaan mainetta niittänyt Jakov Sedlar, julkaistaan DVD:nä Saksassa syyskuussa 2008. Orasmaan oma yhtye SLO Motive (Kari Ikonen, piano & Mamba Assefa perkussiot) otti ensi askeleensa keväällä 2008. Elokuussa 2008 Sanni Orasmaa valittiin Münchenin musiikkikorkeakoulun (Hochschule für Musik und Theater in München) jazzosaston laulun lehtoriksi. Hän opettaa siellä periodeittain Helsingin toimen rinnalla.

Kari Ikonen

Kari Ikonen (s. 1973) on opiskellut pianonsoittoa ja sävellystä Jyväskylän Musiikkiopistossa vuosina 1989-92, Rotterdamin Konservatoriossa, Hollannissa vuonna 1996 sekä vuodesta 1994 Sibelius-Akatemian jazzmusiikin osastolla, josta hän valmistui musiikin maisteriksi vuonna 2001, pääaineena sävellys. Hän soittaa oman Karikko ja Kolhoz yhtyeittensä lisäksi mm. yhtyeissä Ahava, Gnomus, Mr Fonebone, Markus Holkko Quartet ja SLO Motive, ja on konsertoinut kotimaan lisäksi Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Islannissa, Färsaarilla, Venäjällä, Eestissä, Latviassa, Tsekissä, Saksassa, Hollannissa, Luxemburgissa, Ranskassa, Espanjassa, Portugalissa, Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Hän on esiintynyt monien kansainvälisesti merkittävien muusikoiden kanssa, kuten Ingrid Jensen, Henry Lowther, Stan Sultzman, Ron McClure, Vincent Courtois, Magnus Broo, André Fernandes, Gunnar Halle, Dayna Stephens, Poogie Bell, Eero Koivistoinen, Jukka Gustavsson, Otto Donner, Manuel Dunkel, Jukkis Uotila ja Sonny Heinilä. Ikosen soittoa ja/tai sävellyksiä on yli 20:lla levyllä.

Ikonen on säveltänyt monien jazz-pienyhtyeiden lisäksi mm. UMO:lle, Kaartin Seitsikolle, Jyväskylä Big Bandille, KYN-kuorolle, Norjan radio-orkesterille, Amiensin nuorisojousiorkesterille ja Uusinta!-kamariyhtyeelle. Kansainvälisessä Jazz Composers Alliance/Julius Hemphill -sävellyskilpailussa (USA, 2000) Ikonen voitti orkesterisarjan ja sijoittui finaaliin myös pienyhtyesarjassa. Elokuussa 2002 hän voitti Italiassa Sardinian Jazzorkesterin järjestämän ”Scrivere in Jazz” sävellyskilpailun. Ikosen sävellyksistä eri kokoonpanoille koostuva Karikko-levy sai Jazz-Emma 2001 palkinnon. Sävellystyön ja soittamisen ohella Ikonen toimii sivutoimisena opettajana Sibelius-Akatemian jazzosastolla ja Eesti Muusika-Akademiassa.

Abdissa ”Mamba” Assefa

Abdissa ”Mamba” Assefa (s. 1973 Wollega, Etiopia) on suomalainen, etiopialaissyntyinen lyömäsoittaja ja rumpali. Hän on yksi käytetyimmistä lyömäsoittajista suomalaisen kevyen musiikin alalla.

Assefan vanhemmat tulivat Suomeen vuonna 1975 opiskelemaan Helsingin yliopistoon. Assefa kiinnostui musiikista ala-asteikäisenä. Hän aloitti rumpujen soiton 11-vuotiaana käyden aluksi yksityistunneilla, ja ensimmäisen rumpusettinsä hän sai vuotta myöhemmin. 15- vuotiaana hän aloitti neljän vuoden opinnot Oulunkylän Pop & Jazz Konservatoriossa opettajinaan muun muassa Upi Sorvali ja Miri Miettinen. Valmistuttuaan musiikkiopistosta Assefa matkusti Gambiaan, missä hän innostui etnisestä musiikista, djembe-rummusta ja polyrytmiikasta. Palattuaan Suomeen hän alkoi ottaa yksityistunteja gambialaiselta lyömäsoittaja Daniel Ifidionilta.

1990-luvun alusta lähtien Assefa on soittanut lyömäsoittimia ja rumpuja useiden eri musiikkityylejä edustavien suomalaisartistien yhtyeissä ja levyillä. Ensimmäisiä tunnettuja artisteja, joiden yhtyeissä Assefa soitti, olivat Mikko Kuustonen ja Sami Saari. Ensimmäinen jazzkokoonpano Assefalle oli Rinneradio 1990-luvun loppupuolella, ja hän soitti myös Wimme Saaren vuonna 2000 julkaistulla Cugu-albumilla. Vuodesta 1998 hän on soittanut Nuspirit Helsingissä, ja yhtyeen ympärille syntyneen muusikkoyhteisön jäsenten yhtyeissä, kuten The Five Corners Quintetin albumilla sekä Teppo Mäkysen Teddy Rok Seven -yhtyeen albumilla ja keikkakokoonpanossa. Vuonna 2002 Assefa soitti Kimmo Pohjosen Kalmukkisinfoniassa yhdessä Tapiola Sinfoniettan ja lyömäsoittaja Samuli Kosmisen kanssa. Hän soitti ajoittain myös Pohjosen ja Kosmisen Kluster-yhtyeessä.[5] 2000-luvulla Assefa on soittanut lisäksi muun muassa Sami Pitkämön orkesterissa, Tuomo Prättälän keikoilla sekä laulaja Eivør Pálsdóttirin rumpalina.

Muita suomalaisia jazz- ja rytmimuusikkoja, joiden albumeilla Assefa on soittanut, ovat muun muassa Pentti Lahti, Eero Koivistoinen, Johanna Iivanainen, Quintessence, MP4 ja Joonatan Rautio. Hän on ollut Fat Beat Sound Systemin jäsen 1990-luvun puolivälistä lähtien[ 6] ja kuulunut Giant Robot -yhtyeeseen vuodesta 2001. Muita musiikkityylejä edustavista suomalaisartisteista Assefa on soittanut muun muassa Hanoi Rocksin, The 69 Eyesin, Pepe Deluxén, The Rasmuksen ja Bomfunk MC’s -yhtyeen levyillä tai keikkakokoonpanoissa. Lisäksi hän on esiintynyt muun muassa Ricky Martinin, brasilialaisen Azymuthin ja brittiläisen Brand New Heaviesin keikoilla Helsingissä, ja soittanut rumpuja norjalaisen laulaja Annien yhtyeessä huhtikuusta 2005.