Kevään 2011 jaZZantikonsertit

Helsinki Jazz ry jatkaa vuonna 2010 aloitettua jaZZanti konserttisarjaa Ravintola Laulumiehissä. Tarjolla on nykyjazzia ja improvisoitua musiikkia intiimeissä puitteissa parhaiten muusikoiden luomina. Konserttikonseptissa pyritään luomaan välitön vuorovaikutus muusikoiden ja kuuntelijoiden välillä. Musiikki soi akustisesti, ainoastaan tarvittaessa käytetään instrumenttikohtaisia vahvistimia.

Konsertteja tukee Helsingin kulttuurikeskus.

Kevään ensimmäinen jaZZantikonsertti pidettiin 3.3. Siinä esiintyivät kitarakaksikko Niklas Winter ja hiljattain Yrjö-palkittu Teemu Viinikainen sekä rumpali Mika Kallio soolona.

Kevään toinen konsertti on tiistaina 29.3. klo 20.00 (ovet avautuvat klo 19.30). Konsertissa esiintyvät monipuolinen harmonikkavelho Veli Kujala ja ranskalainen Trio Chaud (Kuuma trio), jossa soittavat: Lucia Recio: laulu, Didier Petit: sello ja laulu sekä Edward Perraud: rummut ja lyömäsoittimet. Odotettavissa siis ranskalaista hulluttelua ja sykähdyttävää harmonikkaa.

Trio Chaud (Kuuma trio)

Lucia Recio, laulu Didier Petit, sello, laulu Edward Perraud, rummut, lyömäsoittimet, laulu

”Usein tuntuu siltä, että olemme oman aikamme trubaduureja, ja siis kiertolaisia. Näin meillä on mahdollisuus siirtyä surutta musiikista toiseen, mielentilasta toiseen. Niin kauan kuin olemme tunteneet Georges Perecin, Léo Ferrén, Charles Baudelairen, Serge Gainsbourgin ja monet muut, he ovat olleet mielle inspiraation lähteenä, olemme jopa käyttäneet heitä tekosyytä yhteen jos toiseen teokseen. Olemme kuluttaneet runsaasti aikaa heidän kanssaan, milloin soittaen heidän musiikkiaan, milloin pyörien heidän ympärillään, milloin niskoitellen heitä vastaan. He ovat eläneet kanssamme mielentilasta toiseen!

Kaikki alkoi Le Mansin Eurooppa jazzin festivaalilla, kun kohtasimme yhteisessä lauluesityksessä Lucian kanssa ensimmäistä kertaa ja virittäydyimme Baudelairen tunnelmiin. Kun sitten myöhemmin lauloimme Edwardin kanssa ”t’es rock coco” WormHoles kokoonpanossa, kaikki alkoi sekoittua: laulu, improvisaatio, runous, kirjallisuus et ennen kaikkea erilaiset musiikit.”
Didier Petit

Suomenlahden molemmin puolin koluavalla kiertueellaan Trio Chaud (Kuuma Trio) vie meidät unenomaisten laulujen matkalle, josta aukeaa näkymä toisensa jälkeen milloin mistäkin kuvakulmasta; joskus suoraan edestä, joskus vinottain, joskus sivusta. Saamme seurata kolmen innovatiivisen ja rohkean ranskalaismuusikon lempeää sekoilua, joka tekee frankofoniasta kaikille aisteille maukasta mahtavaa juhlaa.
Charles Gil

www.myspace.com/didiersmall
www.myspace.com/luciarecio
www.edwardperraud.com

Veli Kujala

Veli Kujala (s. 1976) aloitti harmonikansoiton 8-vuotiaana ja opiskeli vuosina 1983-1996 Alahärmän musiikkikoulussa, Lapuan musiikkiopistossa ja Oulun konservatoriossa. Vuosina 1996-2002 hän opiskeli harmonikansoittoa Sibelius-Akatemiassa Matti Rantasen ja Marjut Tynkkysen johdolla sekä sävellystä opettajanaan Harri Wessman. Harmonikansoiton Atutkinnon hän suoritti keväällä 2002 erinomaisin arvosanoin ja valmistui musiikin maisteriksi keväällä 2004. Sibelius-Akatemian myöntämän ensikonserttinsa hän piti huhtikuussa 2006. Tällä hetkellä hän tekee taiteellista tohtorin tutkintoa Sibelius-Akatemian DocMus-yksikössä aiheenaan uusi suomalainen harmonikkamusiikki.

Hänet on palkittu useasti kansainvälisissä kilpailuissa, joista merkittävimpinä mainittakoon neljäs sija maailman suurimmassa nykymusiikki-kilpailussa (Gaudeamus Interpreters Competition) kaikille instrumenteille ja I kansainvälisen Lasse Pihlajamaa –kilpailun voitto 2001. Säveltäjänä hän on saanut mm. 1. palkinnon Espoon Pianoviikon sävellyskilpailussa vuonna 2007, toisen palkinnon ja yleisöpalkinnon kv. urkusävellyskilpailussa ”Catedral del Buen Pastor de Donostia-San Sebastian” vuonna 2007 ja yleisöpalkinnon Brussels Jazz Orchestran sävellyskilpailussa vuonna 2003.

Veli Kujala on esiintynyt mm. Keski-Pohjanmaan kamariorkesterin, Avanti!:n, Kymi Sinfoniettan, Pori Sinfoniettan ja hollantilaisen Ensemble Insomnion solistina sekä soittaa säännöllisesti yhtyeissä Pipoka, Gourmet ja Kalle Kaliman K-18. Hän on kantaesittänyt mm. Kalevi Ahon, Friedrich Goldmannin, Pasi Lyytikäisen, Pekka Pohjolan, Uljas Pulkkisin, Einojuhani Rautavaaran, Osmo Tapio Räihälän, Tomi Räisäsen, Lauri Toivion, Vesa Valkaman, Olli Virtaperkon ja Helmut Zapfin teoksia. Jenny ja Antti Wihurin säätiö on myöntänyt hänelle apurahan vuosina 1997, 2000, 2002 ja 2005, Valtion säveltaidetoimikunta 1-vuotisen taiteilija- apurahan vuosille 2005 ja 2009 sekä Suomen Kulttuurirahasto apurahan vuonna 2007. Suomen lisäksi hän on esiintynyt useilla festivaaleilla Euroopassa ja USA:ssa. Vuodesta 2005 lähtien Veli Kujala on toiminut harmonikansoiton opettajana Sibelius-Akatemiassa.

klo 20:00 Veli Nikula: harmonikka
klo 20:35 Trio Chaud
klo 21:15 Trio Chaud ja Veli Kujala
Ravintola Laulumiehet, Hietaniemenkatu 2, Helsinki
Liput 10 €, eläkeläiset, opiskelijat, työttömät ja Helsinki Jazz ry:n jäsenet 8 €, pariskunnat 8 + 8 €.
Ennakkoliput Digelius Music, Laivurinrinne 2