TUMfest 2007

Todella Uuden Musiikin festivaali, TUMfest järjestetään jo kolmannen kerran 26.-28.1.2007. Perjantaina 26.1. ja lauantaina 27.1. konsertit järjestetään entisen tapaan Helsingin Savoy-teatterissa kun taas sunnuntaina 28.1. järjestetään ensimmäistä kertaa konsertti myös Temppeliaukion kirkossa. Kuten edellisinä vuosinakin, esiintyjinä on jälleen sekä kansainvälisesti tunnettuja improvisoidun musiikin taitajia että kotimaan huippuja.

Perjantain konsertissa Savoy-teatterissa esiintyy trumpetisti Wadada Leo Smithin johtama Mbira trio muina jäseninään jo 70-luvulta alkaen Smithin kanssa yhteistyötä tehnyt rumpali Pheeroan akLaff ja kiinalaista kitaransukuista pipa-soitinta soittava Min Xiao-Fen. Helsingin konsertti on trion ensimmäinen yhteinen esiintyminen. Lauantain konsertissa taas esiintyy ensi kertaa Suomessa FAB Trio jäseninään viulisti Billy Bang, basisti Joe Fonda ja legendaarinen rumpali Barry Altschul. Sekä Wadada Leo Smith että Billy Bang kuuluvat sukupolveen joka löi itsensä läpi jo 70-luvun alkupuolella erilaisissa kollektiivisissa kokoonpanoissa ja molemmat edustavat improvisoidun musiikin kapeinta huippua. Omien kokoonpanojensa ohella Wadada Leo Smithin yhteistyökumppaneita ovat olleet esimerkiksi saksofonistit Anthony Braxton, Marion Brown, Oliver Lake ja Roscoe Mitchell, viulisti Leroy Jenkins, pasunisti George Lewis ja pianisti Cecil Taylor. Viime vuosina Smith on enenevässä määrin saanut tunnustusta myös säveltäjänä. Billy Bang puolestaan nousi jazzviulistien kapeimpaan kärkeen jo 70-luvulla ja on ollut erityisen suosittu viime vuosina, ennen kaikkea julkaistuaan kaksi Vietnamin sodan tematiikkaan pohjautuvaa levytystä. Viimeisen kolmen vuosikymmenen aikana hän on sekä johtanut omia kokoonpanojaan että esiintynyt usein myös yksin sooloviulistina. Billy Bang esiintyy lauantain konsertissa Savoy-teatterissa FAB Trion kanssa ja soolona sunnuntaina Temppeliaukion kirkossa järjestettävässä konsertissa.

Lisäksi TUMfest 07 -festivaalilla esiintyy ruotsalainen saksofonisti Mats Gustafsson, joka on ehkä tämän hetken kansainvälisesti tunnetuin pohjoismaalainen vapaan improvisoinnin edustaja. Kotimaisista muusikoista mukana ovat Berliinissä asuvan kitaristi Kalle Kaliman uusi kokoonpano K-18, jossa soittavat myös saksofonisti Mikko Innanen, hanuristi Veli Kujala ja basisti Teemu Hauta-aho, juuri toisen levynsä julkaissut Ilmiliekki Quartet sekä UMO Jazz Orchestra, solisteinaan saksofonisti Juhani Aaltonen, pianisti Iro Haarla ja kitaristi Raoul Björkenheim. UMO esittää lauantain konsertissa Raoul Björkenheimin sävellystuotantoa, josta julkaistaan festivaalin yhteydessä myös uusi levytys samalla kokoonpanolla.

Uutuutena TUMfest 07 -festivaali tarjoaa sunnuntaina kirkkokonsertin, jossa Billy Bangin sooloesityksen lisäksi esiintyy Juhani Aaltonen Trion ja FAB Trion muodostama ”Tupla-Trio”. Kokoonpano tulee esittämään hengellisesti sävyttyneitä modernin jazzin klassikoita otsikolla ”Spirit Music”. Tämän ohjelmakokonaisuuden säveltäjinä ovat mm. Albert Ayler, John Coltrane ja Pharoah Sanders.

Ohjelma:

Friday, January 26, 2007; 7:00 p.m. – Savoy Theater Kalle Kalima with K-18 Mikko Innanen (as, ss, bs) Veli Kujala (acc) Kalle Kalima (g) Teppo Hauta-aho (b) Mats Gustafsson (sax) – Solo Väliaika – Intermission Wadada Leo Smith & Mbira Wadada Leo Smith (tp) Min Xiao-Fen (Chinese pipa) Pheeroan akLaff (dr)

Saturday, January 27, 2007; 7:00 p.m. – Savoy Theater Ilmiliekki Quartet Verneri Pohjola (tp) Tuomo Prättälä (p) Antti Lötjönen (b) Olavi Louhivuori (dr) FAB Trio Billy Bang (v) Joe Fonda (b) Barry Altschul (dr) Väliaika – Intermission UMO Jazz Orchestra with Juhani Aaltonen (ts, fl), Iro Haarla (p, harp), Raoul Björkenheim (g)

Sunday, January 28, 2007; 8:00 p.m. – Temppeliaukio Church Billy Bang (v) – Solo Juhani Aaltonen Double-Trio: Spirit Music Juhani Aaltonen (ts, fl) Ulf Krokfors (b) Tom Nekljudow (dr) With Billy Bang (v) Joe Fonda (b) Barry Altschul (dr)

Liput- tickets: Savoy Theatre : päivälippu – One day 30/20 e ; kaksi päivää – two days 50/30 e Temppeliaukio Church 20/12 e

Production: TUM Records Oy & Savoy-teatteri