Trumpetisti toi valiojoukkion kotikaupunkiinsa

780
lukukertaa
Kännykkäkuva salin takimmaiselta penkiltä, joten varmistettakoon: kyllä siellä Martti Vesalan johtama kvintetti on lavalla!

Martti Vesala Soundpost Quintetin konsertti alkoi poikkeuksellisesti elokuvanäytännöllä. Verna Kovasen ohjaama video kuvitti tuoreen albumin Wild eyes -kappaletta luonto- ja soittokuvien yhdistelmällä. Näinpä tuota hienoa teosta ei kuultu illan kahteen settiin jaettujen livesoitantojen joukossa, vaan eipä haitannut, sen verran paljon korkeatasoista materiaalia Vesala joukkoineen on reilun kuusivuotisen levytystaipaleensa aikana rakentanut. Ja myös niin vaihtelevaa, että itse olisin jaksanut kuunnella vaikka yhtyeen koko tähänastisen tuotannon yhteen putkeen.

Sekin oli lievästi poikkeuksellista, ettei konserttia rakennettu uuden albumin materiaalin varaan, vaan soitettavaa oli otettu mukaan kaikilta kolmelta pitkäsoitolta. Yhtyeen ensimmäiseltä Helsinki Soundpost -levyltä (2016) kuultiin kappaleet Decline, Carvings ja Yamal, toiselta Stars aligned -levyltä (2018) Compulsion-kappale ja tuoreimmalta Landmarks-levyltä nimiteoksen lisäksi ainakin Night flight home, Travelogue, Magenta drive, Trial by fire ja Closer to the surface.

Decline-kappaleen Vesala mainitsi säveltäneensä aivan ensimmäisten joukossa tälle nimenomaiselle yhtyeelle, ja paljasti innoittajakseen saksofonisti Wayne Shorterin musiikin. Nimenomaisesti Shorterin työ Miles Davisin 60-luvun kvintetissä on ollut yksi Vesalan lähtökohdista. Davisista itsestään trumpetistin ei tietysti tarvitse edes mainita.

Taitaapa Shorter merkitä jotain myös saksofonisti Manuel Dunkelille, joka oli saapunut Jyväskylään paikkaamaan yhtyeen vakifonisti Petri Puolitaivalta. Decline olisi näet voinut olla alanimeltään ”The art of saxophone by Manuel Dunkel”, niin nerokkaille ylikierroksille Dunkelin foni nyt yltyi improvisaatioissaan.

Landmarks-levyllä soinut bassoklarinetti oli nyt jäänyt pois, kun Dunkelin aseina olivat tenorisaksofoni ja alttohuilu. Pehmeä-äänisen huilun ja trumpetin yhdistelmää Vesala käytti muistettavasti tuomaan sovituksiin ilmavuutta ja rauhaa. Tenori oli kuitenkin selkeästi Dunkelin ykkössoitin. Lavaolemus oli hyvin eleetön, mutta soitto olikin sitten vallan muuta, upeasti rakennetut improt saivat runsaasti tilaa, aivan tasaveroisesti maestro Vesalan kanssa.

Tilaa saivat muutkin johtokaksikon ohella, omat esittelypaikkansa oli varattu pianisti Joonas Haavistolle, basisti Juho Kivivuorelle ja rumpali Ville Pynssille. Konsertissa improvisaatiot olivat paitsi runsaslukuisia myös kauttaaltaan palkitsevia, ja ennen kaikkea ne ponnistivat näkemyksellisesti sävelletystä ja taidokkaasti sovitetusta rungosta.

Soundpost Quintetin musiikki elää keikoilla ja se on myös kestävää: melodioiden tarttuvat koukut ja sovitusten herkkä värittäminen yhdistettynä ensiluokkaisiin improtaitoihin rakentavat kokonaisuudesta elämyksen, johon palaa mielellään.

Yhtyeen lisäksi illasta kuuluu iso kiitos äänimies Antti Vanhaselle, joka takasi osaltaan täydellisen nautittavan Siltasali-kokemuksen.

Martti Vesala Soundpost Quintet
Siltasali, Jyväskylä, 24.2.2023
Jazz Jkl Live
Martti Vesala, sävellykset, trumpetti
Manuel Dunkel, tenorisaksofoni, alttohuilu
Joonas Haavisto, piano, Rhodes
Juho Kivivuori, kontrabasso
Ville Pynssi, rummut