Puhti-trio hurmasi Jyväskylän taidemuseolla

273
lukukertaa
Kaikki sivun kuvat: Pentti Ronkanen.

Jazz Jkl Liven täysosumakonsertit Jyväskylän Taidemuseolla saivat keskiviikkona jatkoa, kun Esa Pietilän maaliskuisen soolokonsertin jälkeen tilan värjäsi Puhti-trion taiturimainen ja taikurimainen puupuhaltimien ja sellon yhdistelmä. Pepa Päivinen, Jorma Tapio ja Juho Kanervo luottivat lähinnä omaan sävellystuotantoonsa, hienoin lainoin ja uustulkinnoin  ryyditettynä (Albert Ayler, Carla Bley ja ukrainalainen kansansävelmä).

Kamaritrio on hyvä määritelmä Puhdin esteettiselle olemukselle. Genremielessä trio liikkuu nykytaidemusiikin ja jazzin vapaamman laidan välimaastossa, ja tekee sen hyvin persoonallisella ja mieliinpainuvalla tavalla.

Kolmen virtuoosin keikalla solistinen virtuoosisuus ei saanut isoa roolia, sillä painopiste oli hyvin vankasti sävellyksissä, niiden tarkassa ja herkän hienovaraisessa tulkinnassa, ja samalla kolmen soittajan keskinäisessä harmoniassa ja balanssissa.

Kanervon sello soi trion kivijalkana, Päivinen ja Tapio saattoivat vaihdella soittimiaan kappaleesta toiseen. Toki Päivisen selkeä ykkönen oli baritonisaksofoni, alttohuilu ja sopraninosaksofoni olivat sitten jonossa seuraavina. Tapion iso soitinrepertuaari (mm. huilut, bassoklarinetti ja alttosaksofoni) takasi triolle viljalti soitinyhdistelmiä ja loputtomasti sointivariaatioita.

Taidemuseon tilassa on juuri oikeanlainen kaiku pienimutoiselle akustiselle kokoonpanolle. Ja saksofoneille, kuten sekä Pietilän että Puhdin konsertit osoittivat. Puhti soi komeasti ja liki aina tasapainoisesti, mitä nyt alttosaksofoni ja sopraninosaksofoni nousivat ajoittain hieman muun soitannon yli.

Puhdin vahvuuksia olivat oivaltavat, jatkuvasti vaihdelleet soitinnukset (vain esimerkkeinä voitte kuvitella miten soivat toisaalla yhdessä sello, baritonisaksofoni ja alttosaksofoni, toisaalla sello, bassoklarinetti ja sopraninosaksofoni, tai jopa sello, alttohuilu ja bassohuilu), soitteiden intensiivisys ja harmonioiden jännitteinen kiehtovuus. Ja se sävellysten ehdoilla meneminen takasi, että teokset pysyivät tiiviin lyhykäisinä, hyvin vahvoina ja vaikuttavina kokonaisuuksina.

Jazzillinen groovekin ilmiintyi muutamissa kappaleissa, mutta vain hajotakseen maalaamisen tieltä. Muodot elivät kuin kaleidoskoopissa, mutta vielä tärkeämpää oli värien jatkuva läikehdintä. Sikäli Puhti sopi loistavasti taidemuseoon, musiikki oli todellakin sointiväreillä maalaamista, rohkean räiskyvää ja silti täydellisen hallittua.

Jazz Jkl Live: Puhti Jyväskylän taidemuseolla 23.11.

Pepa Päivinen – saksofonit ja huilut

Jorma Tapio – saksofonit, huilut, bassoklarinetti

Juho Kanervo – sello