Jazzin
Viitasaaren konsertti oli kiertueen tunnelmallinen avaus. Rundin loppupäässä Porvoon ja Helsingin keikat tullaan tallentamaan livelevyä varten.
Kotimajoitus Miekkaniemi on ainutlaatuinen keikkapaikka nelostien kupeessa. Talo on nähnyt 123 vuotta Laitisen suvun liiketoimintaa, ja kaupan ohella talossa on pidetty sekä säästöpankkia että kirjastoa. Tätä nykyä tarjotaan majoituspalveluja, ja samalla pyöritetään taiteilijaresidenssiä ja pienimuotoista konserttitarjontaa.
Nordic Trinityn tunnelmiin tällainen ääri-intiimi, olohuonemainen miljöö sopi viimeisen päälle hyvin.
Nyt pääsi seuraamaan lähietäisyydeltä taiturimaista soitinten hallintaa. Nordic Trinity on upeasti yhteen hiileen puhaltava bändi, ja silti se on korostetusti myös sellainen ryhmä, että pelkästään kenen tahansa yksilön seuraaminen riittäisi hyvin konsertin sisällöksi.
Nordic Trinityn edellinen levy oli omistettu Edward Vesalan musiikille. Jotakin vesalamaista taisi siitä projektista jäädä Klaus Suonsaaren takaraivoon evääksi, mutta hänellä on toki paljon muutakin annettavaa kuin Sound & Fury -maista voimakolaamista. Työvälineitään mies vaihteli taajaan, ja määritteli sitäkin kautta aina biisin henkeä. Kapuloiden lisäksi käytössä olivat risukepit, malletit ja sudit. Käsintehty Kumu-setti soi upeasti, malleteilla jo patarumpumaisesti, ja lautasista löytyi himmeänherkkää äänitaidetta.
Mikko Iivanaisen soitossa riitti samaten kosolti ihasteltavaa. Iivanainen olisi loistava valinta sähkökitaran sointimahdollisuuksia esitteleväksi klinikoitsijaksi. Lukuisat efektipedaalit olivat nyt hyvässä käytössä, luupit toimivat ja E-Bow eli sähköjousi toi vielä oman viehkon variaationsa.
Juhani Aaltonen sijoitti huilunsa tummanpuhuviin balladeihin, illan kuningasbiiseihin. Tenorisaksofoni soi muun aikaa, sekin majesteettisesti, enimmäkseen rauhassa annostellen. Ainoa kunnon tuuttausbiisi oli Aaltosen oma Springbird, joka oli kova yhdistelmä roimaa freefonia, Iivanaisen ja Suonsaaren voimaduettoa ja lopulta rumpalin herpaantumatonta sooloilua.
Kaikkiaan upea konsertti, ja jälleen todiste siitä miten suuri merkitys tilalla voi olla musiikin kokemisessa. Ei tällaista kontaktia ja fiilistä voi syntyä yhdessäkään oikeassa konserttisalissa.
Nordic Trinity
Juhani Aaltonen (ts, fl)
Mikko Iivanainen (g)
Klaus Suonsaari (dr)
Miekkaniemi, Viitasaari 16.3.2012