Barlast: Svanvik

2350
lukukertaa
Drawings: Alevtina Parland ; Cover design: Philip Holm.

2019 Barlast LLS05

1.Svanvik (Barlast)
2.Linjen (Holm)
3.Ayhamin valssi (Holm)
4.Som flugors surr i mina öron (Barlast)
5.Stjärnpolskan (Holm)
6.Mierda Moderna (Barlast)
7.Interludium (Barlast)
8.Midnatt (Holm)
9.Nyårsromans (Holm)
10. Svanvik (outro) (Barlast)

Philip Holm (double bass), Heikki Hänninen (electric and acoustic guitars), Minna Koskenlahti (percussion and flute), Sanna Salonen (soprano saxophone, bass clarinet and mänkeri)

+ 9: Antti Korhola (mandolin)

Recorded 10/2018 in Svanvik, Ingå, Finland , except track 6 recorded1/2018 in Long Lake Studio
Recorded and mixed by Heikki Hänninen, Long Lake Studio
Mastering by Olli Erik Koskinen
Produced by Philip Holm

Arvio: 4 tähteä

 

Vuoden 2017 Ihantola-albumillaan säväyttänyt Barlast jatkaa omaperäisen folkjazzfuusion parissa, ja edelleen olen hyvin ihastunut sen ääneen. Jännittävät soitinyhdistelmät ja upea tilankäyttö, keskittynyt ilmaisu, rauhalliset tempot, sävykäs maalailu, sävelletyn ja improvisoidun tasapainoinen sulauttaminen, esimerkiksi näistä yhdistettynä syntyy Barlastin musiikin omaperäisyys ja tenho.

Yhtyeen soittimia ovat pääsäveltäjä Philip Holmin kontrabasso, Heikki Hännisen kitarat, Minna Koskenlahden lyömäsoittimet ja huilu sekä Sanna Salosen sopraanosaksofoni, basso-klarinetti ja mänkeri. Yhden kappaleen koristelee vielä Antti Korholan vieraileva mandoliini. Ylipäätään levyllä kohtaavat sekä samanlaiset (esimerkiksi basson ja bassoklarinetin rinnakkaisuus kantaa Midnatt-kappaletta) että erilaiset (no, sentään mänkeristä sähkökitaraan!), soundimaailmasta tulee rikas ja kaikkiaan jotensakin luomuinen.

Kansanmusiikilliset poljennot ja rubatomaisemoinnit vuorottelevat, sävelletty ja yhdessä improvisoitu lomittuvat. Levy on lopulta kuitenkin hengeltään hyvin yhtenäinen. Pienimuotoisuudessaan ja ajoittain hyvinkin vähäeleisessä minimalismissaan se on ennen kaikkea lämmintä ja hyvin lähelle tulevaa musiikkia, ihmisten ääniä Svanvikistä.