Peltomaa Fraanje Perkola Tampereen G-livelabissa ja Jyväskylän taidemuseossa

660
lukukertaa
Kuva: Tero Ahonen.

Suomalais-hollantilainen trio Peltomaa Fraanje Perkola on kolmen monialaisen muusikon yhteensulauma. Vanha musiikki, modaalinen jazz, herkkä improvisaatio ja yhtyeen omat sävellykset kutoutuvat yhtyeen musiikissa unenomaisiksi äänimaisemiksi. Ihmisääni, keskiajan harppu, piano, syntetisaattori sekä efektoitu viola da gamba luovat uniikin, elokuvamaisen äänimaiseman joka sitoo aikakaudet toisiinsa.

Euroopan johtava itsenäinen klassisen musiikin levymerkki Outhere music julkaisi yhtyeen esikoisalbumin ÆR 2021 ja nyt yhtye julkaisee toisen albuminsa “Komorebi”. Nimi viittaa japaninkielisen sanaan ⽊ (ko), 漏れ (more), and ⽇(bi) jolla ei ole suoraa käännöstä. Se kuvaa auringonvalon siivilöitymistä puiden lehtien läpi valon ja lehtien heijastellessa luonnon ikiaikaista estetiikkaa. Toisella levyllään yhtye keskittyy yhä enemmän omiin sävellyksiin ottaen inspiraatiota mm. Pohjoismaisesta birgittalaissisarten kokoelmasta “Cantus Sororum”, Saima Harmajan sekä Aino Peltomaan teksteistä.

Musiikista:

”Komorebi” -albumilla yhdistyy kolme musiikillista universumia. Yhtyeen sävellykset ja
improvisaatiot ovat tulosta kolmen muusikon laajasta taidokkuudesta. Aino tuo mukaan
taustansa keskiajan ja klassisen musiikin maailmasta. Barokin parissa aloittanut Mikko
Perkola toimii nykyään laajasti nykymusiikin ja improvisoidun musiikin kentällä ja on tuonut gamban soittoon elektroniikan sekä improvisaation vahvasti mukaan. Harmen Fraanje taas on maineikas jazzpianisti sekä opettaja.

Albumin avausraita Unum II kuvaa yhtyeen musiikin tekemisen tapaa, puhdasta,
suunnittelematonta improvisaatiota. Aino kertoo: ”Tälle raidalle taltioitiin ensimmäiset äänet, joita tuotimme yhdessä kun olimme päässeet äänitystilaan. Ei mitään suunnitelmaa, aloimme vain musisoimaan yhdessä”. Samaan tapaan syntyi ÆR -albumin avausraita Unum.

Keskiajan musiikin vaikutteita voi kuulla kappaleissa Magnificetur ja Jucundum jotka
ovat molemmat keskiajan birgittalaissisarten laulukokoelmasta ”Cantus Sororum” 1400-
luvulta. Tämä kokoelma koskettaa näkyvän ja näkymättömän rajoja, kun laulu on yksi tapa saada kosketus johonkin tuonpuoleiseen. Näitä lauluja birgittalaissisaret ovat käyttäneet keskiajalta lähtien viikottaisen rukoussyklinsä osana.

Keskiajalla eläneen mystikon Hildegard Bingeniläisen (1098-1079) teksteihin perustuvia
improvisaatioita kuullaan kappaleissa O nobilissima viriditas ja Jucundum jossa Aino
improvisoi Hildegardin tekstiin ”O rubor sanguinis”.

Saima Harmaja (1913-1937) oli suomalainen runoilija joka kuvasi ympäröivää luontoa
erityisen voimallisella tavalla. Hänen lähestyvä kuolemansa kuuluu runojen tematiikassa
joka myös koskettaa näkyvän ja näkymättömän rajapintoja. Osia hänen teksteistään
kuulemme kappaleissa Sade seinän takana ja Riemuitseva rakkaudentunnustus.
Albumilla on myös yhtyeen omia sävelmiä, kuten Within, A small ray of light ja
Komorebi, yhteisiä improvisaatioita sekä Ainon omia tekstejä.

Yhtyeen jäsenet:

Pianisti, säveltäjä Harmen Fraanje on yksi sukupolvensa arvostetuimpia jazzpianisteja.
Hän johtaa useita yhtyeitä (trio Reijseger Fraanje Sylla; kvartetti Fraanje, Ljungkvist, van
der Feen & Renfrow) ja konsertoi säännöllisesti mm. Mats Eilertsenin, Michael Moore
Quartetin, Magic Malik Mezzadrin, Brice Sonianon ja Toma Goubandin kanssa ja on tehnyt yhteistyötä mm. Trio Mediaevalin, Kenny Wheelerin, Ambrose Akinmusiren, Mark Turnerin, Thomas Morganin, Tony Malabyn, Cristina Brancon, Ben Monderin, Werner Herzogin kanssa. Fraanje on levyttänyt mm. ECM ja Winter & Winter, Hubro Music, Challenge Jazz -levymerkeille ja opettaa pianoa Amsterdamin konservatoriossa.

Muusikko, gambisti, säveltäjä, laulaja Mikko Perkola on yksi suomen monipuolisimpia
gambisteja. Hänen laaja-alainen työskentelynsä sisältää yhteistyötä monien alojen
taiteilijoiden kanssa, sekä musiikin tekemistä soittamalla, säveltämällä, laulamalla ja
lausumalla vanhasta musiikista multimediaan ja soolo-esityksiin sähköistetyllä gamballa.
Perkola konsertoi mm. Fibon, Jukka Perkon, Kari Ikosen, Phantasm -yhtyeen sekä Markku Luolajan-Mikkolan kanssa.

Aino Peltomaa on kansainvälistä uraa tekevä suomalainen laulaja, muusikko ja tuottaja.
Peltomaa on perehtynyt keskiajan ja renessanssin musiikkiin, suomalaiseen
kansanmusiikkiin ja viime vuosina yhä enemmän improvisoituun musiikkiin, nykymusiikkiin sekä elektroniikkaan luoden oman tyylinsä näiden genrejen rajapinnoilla. Peltomaa luotsaa perustamiaan yhtyeitä Peltomaa Fraanje Perkola, Ensemble Gamut!, Amor Céu, Harmony of the Spheres ja toimii tämän lisäksi mm. Trio Sufirassa, Aition-yhtyeessä, ´k:amos-duossa ja Helsingin kamarikuorossa.

Aino Peltomaa, laulu, keskiajan harppu, kellot
Harmen Fraanje, flyygeli, pystypiano, syntetisaattori
Mikko Perkola, gamba, elektroniikka

Levynjulkaisukonsertit:
18/5 Eesti Kontsert, Tallinna, EE
20/5 Dort in Cello, Dordrecht, NL
22/5 HA Concerts, Gent, BE
27/5 G-livelab Tampere, FI
28/5 Jazz Jyväskylä, FI