JAF Trio ja Kari Ikonen Jazzliiton kiertueella 2.–12. syyskuuta

Saksofonisti Adele Sauroksen, basisti Joonas Tuurin ja rumpali Frederik Emil Bülow’n muodostama JAF Trio juhlistaa kiertueella tuoretta debyyttialbumiaan. Niin ikään pianisti Kari Ikonen esittää kiertueella uuden Impressions, Improvisations & Compositions -levynsä materiaalia esiintyen soolona. Kiertue polkaistaan käyntiin 2. syyskuuta Joensuun Pakkahuoneella.

Palkittu jazzpianisti Kari Ikonen ja tuore suomalais-tanskalainen kokoonpano JAF Trio esiintyvät Suomen Jazzliiton kiertueella 2–12. syyskuuta. Joensuusta käynnistyvä Jazzliiton kiertue pysähtyy lisäksi Kajaanissa, Kuopiossa, Savonlinnassa, Oulussa, Turussa sekä Tallinnassa. Kiertueen keikoilla kuullaan materiaalia muun muassa Superpositionin, Katu Kaikun ja Bowman Trion jäsenistä koostuvan JAF Trion sekä Ikosen tuoreilta pitkäsoitoilta.

Kari Ikosen soolopianolevy Impressions, Improvisations & Compositions julkaistaan kiertueen alla 28. elokuuta saksalaisen Ozella Musicin toimesta. Maamme keskeisimpiin jazzmuusikoihin lukeutuva Ikonen (s. 1973) on vuonna 2013 Yrjö-palkinnon pokannut ja vuonna 2001 Karikko-debyyttilevyllään Jazz-Emman voittanut innovatiivinen pianisti, joka esittelee tuoreella levyllään joukon uusia sävellyksiään. Albumilla kuulaan vivahteita mm. japanilaisesta koto-musiikista sekä erityisesti arabimusiikista, jonka maqam-asteikot mikrointervalleineen taipuvat flyygelillä taiteilijan itse kehittämän Maqiano-keksinnön avulla. Ikonen nähdään syksyllä myös Uudenmaan-kiertueella, jonka keikoille artisti matkustaa polkupyörällään.

Kari Ikosen Impressions, Improvisations & Compositions -albumin sampler kuunneltavissa Soundcloudissa

JAF Trio on vastaansanomattomasti svengaava suomalais-tanskalainen trio, jonka musiikki on energistä, melodista ja perustuu vahvaan rytmiikkaan. Saksofonisti Adele Sauroksen, basisti Joonas Tuurin sekä rumpali Fredrik Emil Bülow’n muodostaman bändin ilmaisussa häivähtää sävyjä syvälle ulottuvasta spiritual jazzista, ja hetkessä tapahtuvan musiikin intensiteetti tuo mieleen myös loft jazz -perinteen. Helsinkiläinen We Jazz Records julkaisi kokoonpanon debyyttilevyn heinäkuussa, ja kolmikon ensilevy onkin jo ehtinyt kerätä suitsutusta meillä ja muualla mm. brittiläisen The Quietus -verkkolehden, hollantilaisen Written In Musicin sekä Keskisuomalaisen toimesta.

JAF Trio -albumi kuunneltavissa Spotifyssa

Vuonna 1966 perustettu Suomen Jazzliitto ry on tärkein jazzin edunvalvoja ja kattojärjestö Suomessa. Jazzliitto osallistuu jazzin asiantuntijatahona kulttuuripoliittiseen keskusteluun sekä ylläpitää Jazz Finland -sivustoa, joka on suomijazzin tärkein tiedotuskanava, tietopankki ja konserttikalenteri. Kiertuetoiminnalla Suomen Jazzliitto toteuttaa missiotaan pitää jazz soimassa ympäri Suomen.

JAF Trio
Adele Sauros, saksofoni / Joonas Tuuri, basso / Frederik Emil Bülow, rummut