Jyväskylässä big band -tribuutti Michael Breckerille

dunkelbr

Jyväskylä Big Bandin konsertissa kuullaan kappaleita edesmenneen tenorisaksofonisti Michael Breckerin (1949–2007) ja Umo Jazz Orchestran ”Live in Helsinki 1995” – taltioinnilta sekä mm. Brecker Brothers – yhtyeeltä kapellimestari Ilkka Mäkitalon johtamana.

Konsertti on kunnianosoitus Michael Breckerille, joka on ollut yksi merkittävimmistä yhdysvaltalaisista jazz-saksofonisteista kautta aikojen. Hän on levyttänyt omalla nimellään kaksikymmentä levyä, ollut mukana soittamassa sadoilla albumeilla ja tehnyt yhteistyötä lukuisien huippumuusikoiden kanssa (mm. Chet Baker, George Benson, Dave Brubeck, Don Cherry, Chick Corea, Herbie Hancock, Freddie Hubbard, Quincy Jones, Charles Mingus, Joni Mitchell, Jaco Pastorius, Frank Sinatra, Bruce Springsteen, Steely Dan, Tony Williams, Frank Zappa). Michael Breckerille on myönnetty runsas määrä tunnustuksia sekä muusikkona että säveltäjänä (kuten ”Best Soloist of the Year”- JazzLife ja ”Record of the Year”-, ”Artist of the Year”-, ”Jazz Man of the Year”- Swing Journal) ja hän keräsi uransa aikana huikeat 15 Grammy -palkintoa!

Jyväskylä Big Bandin solistiksi saapuu vantaalainen tenorisaksofonisti Manuel Dunkel (1971-), joka esiintyi Michael Breckerin kanssa ”Live in Helsinki 1995” -taltioinnilla sekä Umo:n solistina kyseisen taltioinnin levynjulkaisukonsertissa vuonna 2015. Manuel Dunkel on Suomen arvostetuimpia jazz-saksofonisteja.

Hän on esiintynyt kansainvälisesti tunnettujen jazz-muusikoiden kanssa (kuten Paul Jackson, Rich Margitzan, Eric Truffaz, Kenny Wheeler) ja konsertoinut eri kokoonpanoissa koti- ja ulkomailla (Espoo Big Band, Jukka Perko Hurmio – Orkesteri, Manuel Dunkel Quartet, Platypus Ensemble ja Umo, jossa hän on soittanut vakituisesti vuodesta 1994).

Dunkel on soittanut yli 50:llä albumilla ja julkaissut kvartetillaan viisi albumia. Kotimaan konserttien ja jazz-festivaalien (kuten April Jazz ja Pori Jazz) lisäksi hän on esiintynyt yli 30:ssä maassa (kvartetillaan Belgiassa, Kreikassa Marokossa, Ranskassa, Ruotsissa ja Serbiassa) ja esiintynyt paikallisten yhtyeiden solistina Rio De Janeirossa (2016) Istanbulissa (2010), Tokiossa (2004) ja Tukholmassa (2007). Dunkel on kantaesittänyt hänelle sävellettyjä teoksia mm. Helsingissä ja Espoossa (”Time Freeze” – konsertto saksofonille, jousiorkesterille ja lyömäsoittimille, säv. S. Hille, Helsingissä 2009 ja ”Suite M.D.” – sävelletty Espoo Big Bandille ja Manuel Dunkelille, säv. J. Kukkonen, Espoossa 2012).

Manuel Dunkelille on myönnetty Pekka Pöyry -saksofonipalkinto vuonna 1996 sekä Suomen Jazzliiton Yrjö-palkinto vuonna 2011. Oulunkylän PopJazz-konservatorion opintojensa jälkeen hän valmistui musiikin maisteriksi Sibelius-Akatemian jazzmusiikin -osastolta vuonna 2004, missä hän on opettanut valmistumisestaan lähtien.

Jyväskylä Big Band on jyvässeudun ammattimuusikoista ja musiikin aloille kouluttautuvista nuorista koostuva orkesteri, joka on erikoistunut big band -musiikin esittämiseen ja tilaussävellystoimintaan toteuttaen konsertteja yli tyylirajojen. Vuodesta 1998 JBB on tilannut ja kantaesittänyt teoksia kokeneilta säveltäjiltä ja nuorilta lupauksilta. JBB on tehnyt yhteistyötä lukuisien koti- ja ulkomaisten solistien, säveltäjien ja kouluttajien kanssa, sekä toteuttanut monitaiteisia produktioita. Omien konserttiensa lisäksi JBB on esiintynyt eri tapahtumissa ja yritystilaisuuksissa, suomalaisilla ja kansainvälisillä festivaaleilla sekä konsertti- ja koulutusmatkoilla ulkomailla. Ilkka Mäkitalo on toiminut JBB:n kapellimestarina ja taiteellisena johtajana vuodesta 1995 alkaen. Hänen ohjauksessaan JBB on saavuttanut mm. Suomen Big Band -mestaruuden vuosina 2012 ja 2016.

TRIBUTE TO MICHAEL BRECKER
Jyväskylä Big Band solistinaan Manuel Dunkel