April Jazzin ensimmäiset kiinnitykset selvillä

David Sanborn on tulossa April Jazziin.

Huhtikuun lopulla järjestettävä April Jazz –festivaali on julkaissut ensimmäiset kiinnityksensä. Ensi keväänä tapahtumassa esiintyvät Grammy –voittajat saksofonisti David Sanborn, jazzlaulaja Diane Schuur ja huuliharpisti Grégoire Maret sekä kaksinkertainen Grammy –ehdokas blueslaulaja Ruthie Foster. Lipunmyynti nyt julkaistuihin konsertteihin alkaa Lippupisteessä perjantaina 28.11. ja koko festivaaliohjelma julkaistaan vuodenvaihteessa. Järjestyksessään 29. April Jazz –festivaali järjestetään Espoossa 21.–26.4.2015.

April Jazz käynnistyy tiistaina 21.4.2015 Espoon kulttuurikeskuksen Tapiolasalissa järjestettävällä avajaiskonsertilla, jossa esiintyy yhdysvaltalainen saksofonisti David Sanborn. Kuudesti Grammy –palkittu ja 24 albumia julkaissut Sanborn on eräs kautta aikain menestyneimmistä alttosaksofonisteista. Sujuvasti jazzin, popin, rockin ja r&b:n elementtejä musiikissaan yhdistelevän Sanbornin helposti tunnistettava soundi on inspiroinut muusikoita jo useassa sukupolvessa.

Torstaina 23.4. Tapiolasalissa esiintyy eräänä alansa parhaista naisvokalisteista pidetty jazzlaulaja Diane Schuur, joka palaa Suomeen ensi kertaa yli 25 vuoteen. Kaksinkertaisen Grammy –voittajan uusin albumi ”I Remember You” (2014) on laajasti kehuttu kunnianosoitus kahdelle Schuurin suurelle innoittajalle – Stan Getzille ja Frank Sinatralle.

Espoon Leppävaarassa sijaitseva Sellosali palaa muutaman vuoden tauon jälkeen April Jazzien konserttipaikaksi. Perjantaina 24.4. Sellosaliin saapuu viime keväänä ensivierailunsa Suomeen tehnyt yhdysvaltalainen laulaja-kitaristi Ruthie Foster. Bluesia, soulia, rockia, folkia ja gospelia musiikissaan yhdistelevän Fosterin meriittilistalla on muun muassa kaksi Grammy –ehdokkuutta sekä lukuisia Austin Music Awards ja Blues Music Awards –gaalojen parhaan naisartistin palkintoja.

Lauantaina 25.4. Sellosalissa esiintyy huuliharpisti Grégoire Maret, joka soitti viime keväänä April Jazz –festivaalin avajaiskonsertissa Cassandra Wilsonin yhtyeessä. Sveitsiläislähtöistä Maretia pidetään yleisesti yhtenä suurimmista huuliharppuvirtuooseista sitten Toots Thielemansin ja Stevie Wonderin. Vuonna 2005 Maret palkittiin Grammylla kitaristi Pat Methenyn kanssa tehdystä albumista ”The Way Up”.

Lisäys tiedotteeseen 12.12.: festivaalin uusimmat kiinnitykset ovat portugalilainen fadomusiikin uuden aallon kirkkain laulajatähti Ana Moura sekä yhdysvaltalainen akustisen jazz- ja maailmanmusiikin fuusioinnin pioneeri Oregon –yhtye. Moura esiintyi edellisen kerran April Jazzeilla vuonna 2009 loppuunmyydyssä konsertissa ja Oregonin vierailua on saatu odottaa yli kaksi vuosikymmentä.

Vuodesta 1987 lähtien järjestetty April Jazz on pääkaupunkiseudun suurin kansainvälinen jazzfestivaali, joka esittelee koti- ja ulkomaisten rytmimusiikin huippujen lisäksi nousussa olevia, tuoreita ja kiinnostavia artisteja. Konserttipaikkoina toimivat Espoon kulttuurikeskus Tapiolassa sekä Sellosali Leppävaarassa. Pääsymaksullisten konserttien lisäksi ohjelmaan sisältyy yleisölle avoimia maailmantähtien pitämiä klinikoita, jamisessioita, lauantain lastentapahtuma sekä sunnuntain iltapäivätanssit. Festivaalin järjestää Espoo Big Band ry.

www.apriljazz.fi

David Sanborn (USA)

Kuudesti Grammy –palkittu ja 24 albumia julkaissut David Sanborn on eräs kautta aikain menestyneimmistä saksofonisteista. Sujuvasti jazzin, popin, rockin ja r&b:n elementtejä musiikissaan yhdistelevän Sanbornin helposti tunnistettava soundi on inspiroinut muusikoita jo useassa sukupolvessa.

David Sanbornin on tehnyt uransa aikana yhteistyötä Stevie Wonderin, David Bowien, Gil Evansin, Eric Claptonin sekä lukuisten muiden huippuartistien kanssa. Sanborn työstää parhaillaan uutta albumia, jonka tuottajana toimii basisti Marcus Miller.

Tapiolasali ti 21.4. klo 19
Liput toimituskuluineen alkaen 37,50 / 44,50 €

Diane Schuur (USA)

Eräänä alansa parhaista naisvokalisteista pidetty Diane Schuur palaa Suomeen ensi kertaa yli 25 vuoteen. Kaksinkertaisen Grammy –voittajan uusin albumi ”I Remember You” (2014) on laajasti kehuttu kunnianosoitus kahdelle Schuurin suurelle innoittajalle – Stan Getzille ja Frank Sinatralle.

Tapiolasali to 23.4. klo 19
Liput toimituskuluineen alkaen 34,50 / 41,50 €

Ruthie Foster (USA)

Viime keväänä ensivisiittinsä Suomeen tehnyt Ruthie Foster ylitti Lahden keikallaan kirkkaasti bluesväen lataamat kovat ennakko-odotukset. Vanhojen ja uusien fanien onneksi Ruthie palaa Suomeen jo huhtikuussa. Hän esiintyy April Jazz festivaalin ohjelmaan sisältyvässä Sellosalin konsertissa johtamansa kvintetin kanssa.

Ruthie Fosterin monivivahteisesta musiikillisesta taustasta on kehittynyt helposti leimahtava sekoitus soulia, bluesia, rockia, folkia ja gospelia. Ruthien sielukas ääni on johdattanut tämän Texasin maaseudun kirkkokuorojen kasvatin monen mutkan kautta erääksi 2000-luvun arvostetuimmista naispuolisista bluesmuusikoista. Fosterin vaikuttavalla meriittilistalla on muun muassa kaksi Grammy –ehdokkuutta sekä lukuisia Austin Music Awards ja Blues Music Awards –gaalojen parhaan naisartistin palkintoja.

Sellosali pe 24.4. klo 19
Liput toimituskuluineen alkaen 24,50 / 29,50 €

Grégoire Maret Quartet (CH / USA)

Viime kevään April Jazz festivaalin avajaiskonsertissa monen huomio kiinnittyi laulajatar Cassandra Wilsonin yhtyeen riveissä esiintyneeseen huuliharpistiin. Sveitsiläislähtöinen Grégoire Maret on tämän jazzmusiikissa hieman harvinaisemman instrumentin suurimpia virtuooseja sitten Toots Thielemansin ja Stevie Wonderin.

Vuonna 2005 Maret palkittiin Grammylla kitaristi Pat Methenyn kanssa tehdystä albumista ”The Way Up”. Tämän jälkeen mies kiersi kaksi vuotta basisti Marcus Millerin kanssa ja liittyi sitten Herbie Hancockin yhtyeeseen. Miehen taituruutta ovat hyödyntäneet levyillään ja kiertueillaan lukemattomat eri musiikkityylien huippuartistit kuten Kurt Elling, George Benson, Richard Bona, Youssou N’Dour, Elton John ja Sting. Luvassa on ehdottomasti eräs April Jazz festivaalin yllättävimmistä konserttielämyksistä.

Sellosali la 25.4. klo 18
Liput toimituskuluineen alkaen 24,50 / 29,50 €