Jukka Eskola bossailee levyn ja kiertueen verran

Kuva: Miikka Pirinen.

Maamme johtaviin jazz-artisteihin lukeutuva trumpetisti Jukka Eskola esittelee uuden kokoonpanonsa. Ensimmäisen albuminsa syyskuussa Euroopassa julkaiseva Jukka Eskola Orquesta Bossa koostuu nimekkäästä jazzkvintetistä ja sitä soinnillisesti tukevasta jousikvartetista, jonka roolissa kuullaan maineikasta Proton String Quartetia. Eskolan kokoonpano esittää pääosin uusia omia sävellyksiään, joita mukana tekemässä on ollut trumpetistin ohella maamme ykkösrumpalina tunnettu Teppo Mäkynen.

Jukka Eskola Orquesta Bossan sointi kunnioittaa bossa nova -perinnettä ja sävellykset vievät musiikkia vahvasti omaan suuntaansa. Originaalikappaleiden lisäksi albumilla levyllä kuullaan mm. japaninkielinen lauluversio Ville Leinosen kappaleesta Wien. Eskolan suosio Japanissa on ollut suomalaisittain poikkeuksellista ja tuore levy julkaistiinkin japanilaisen Zounds-levymerkin toimesta jo toukokuussa. Syyskussa Suomessa ja muualla Euroopassa julkaistava versio albumista ilmestyy italialaisen Schema Recordsin kautta.

Jukka Eskola (s 1978) on aiemmin tullut tutuksi jazz-yleisölle mm. Jukka Eskola Quintetin liiderinä sekä The Five Corners Quintetin ja Jimi Tenorin yhtyeen jäsenenä. Eskolaa voidaan pitää yhtenä sukupolvensa lahjakkaimista ja arvostetuimmista suomalaismuusikoista. Eskolan soololevyt Jukka Eskola (2005), Japanissa julkaistu Hub Up (2006) ja Walkover (2009) ovat nostaneet miehen kotimaisen jazzin eturiviin karismaattisena artistina ja viime vuosina mies on ilahduttanut laatujazzin kehuttujen erityisprojektiensa merkeissä. Yhdessä säveltäjä Jussi Lampelan kanssa syntyi vuoden 2010 albumi Lampela X Eskola ja nyt vuorossa on Eskolan pelinavaus bossa novan saralla.

Jukka Eskola Orquesta Bossa CD ja vinyyli (sis. CD) julkaistaan 4. syyskuuta 2013. Yhtye lähtee syyskuussa seitsemän konsertin mittaiselle levynjulkaisukiertueelle, joka kuuluu Suomen Jazzliiton kiertueohjelmaan. Lisäksi kokoonpano esiintyy joulukuussa Helsingissä osana We Jazz 2013 -tapahtumaa.

Albumin arviokappaleet pyynnöstä: press@wejazz.fi

JUKKA ESKOLA ORQUESTA BOSSA

Schema Records CD / LP (+CD)

Julkaisupvm 4.9.2013