Suomalais-amerikkalainen Brain Inventory Trio julkaisee debyyttinsä

Saksofonisti Esa Pietilän luotsaama uusi trio yhdistää esikoislevyllään kahden mantereen lisäksi ennakkoluulottomasti eri tyylejä jazzista kansanmusiikin kautta rockiin. Pietilän lisäksi amerikkalaispianisti Michael Jefrey Stevensistä ja sellisti Juho Laitisesta koostuva, musiikilliset genrerajat ylittävä yhtye on äänittänyt albumin Helsingin keikoilta vuonna 2010.

Pietilä tunnetaan Suomessa ja kansainvälisesti rohkeana improvisoijana ja musiikillisena visionäärinä. Miehen omintakeinen ja persoonallinen vapaan jazzin soittotyyli kuuluu myös The Wall -levyllä. Livetilanteissa äänitetystä materiaalista puolet on sävellettyjä kappaleita ja toinen puoli puhdasta kollektiivista improvisointia.

Pianosta, akustisesta ja sähköisestä sellosta sekä saksofonista koostuva epätyypillinen instrumentaatio luo kappaleisiin uudenlaisia ilmaisun mahdollisuuksia. Rytmisektion puuttuminen mahdollistaa hyvinkin vapaan soitannan, jossa erityisesti Stevensin moniulotteinen soittotyyli ja pianon soundi sekä sellon sähköiset efektit luovat massiivisen, orkestraaliseksikin luonnehdittavan äänimaailman.

”Erilaiset kulttuuritaustat ja lähtökohtamme tuovat musiikkiin sopivasti kitkaa ja jännitettä. Meille on tärkeää, että myös levyltä välittyy livetilanteen yllätyksellisyys ja musiikillinen riskinotto. Tuloksena on hyvin epätyypillisiä ratkaisuja, ei perinteistä jazzia tai freejazzia, vaan jotain siltä väliltä”, Pietilä sanoo.

Esa Pietilän rohkea musiikillinen näkemys, hänen yhtyeensä Esa Pietilä Trio ja ”4 Streams” Quartet sekä improvisoidut soolosaksofoni-konsertit ovat vakiinnuttaneet miehen aseman esiintyjänä niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Pietilä on tehnyt yhteistyötä mm. Mathias Eickin, Jeff Siegelin, Heiri Kaenzigin, Ron McCluren, Raoul Björkenheimin, Iro Haarlan, Anders Bergcrantzin ja Mikko Innasen kanssa. Hän on antanut mestarikursseja improvisoinnista mm. Sveitsissä, Itävallassa, USA:ssa, Tanskassa, Ruotsissa ja Islannissa.

Pianisti-säveltäjä Michael Jefry Stevens lukeutuu kuuluisan Steinway-pianovalmistajan artisteihin ja opettaa Blue Ridge Community Collegessa. Stevens on levyttänyt sävellyksiään yli 70 albumille sekä säveltänyt runsaasti eri kokoonpanoille. Hän esiintyy tällä hetkellä mm. seuraavien yhtyeiden kanssa: Fonda/Stevens Group (USA), The Griffith/Stevens Quartet (Itävalta/USA), The Eastern Boundary Quartet (Unkari/USA) ja In Transit Quartet (Sveitsi). Stevensin soittoa on voinut kuulla mm. Dave Douglasin, Michael Rabinowitzin, Miles Griffithin ja Joe Fondan kanssa.

Sellisti Juho Laitinen (s. 1977) on monitahoinen musiikkialan toimija, joka esiintyy, kuratoi, opettaa ja kirjoittaa. Hän esiintyy koti- ja ulkomailla sekä solistina että kamari- ja orkesterimuusikkona, opettaa Sibelius-Akatemiassa sekä toimii Kallion nykymusiikkipäivien ja Tulkinnanvaraista-resitaalisarjan taiteellisena suunnittelijana. Hän on valmistunut Turun konservatoriosta ja Lontoon Royal College of Musicista.

Brain Inventory Trio: The Wall
Esa Pietilä, saksofoni
Michael Jefry Stevens, piano
Juho Laitinen, sello