Jazz-Espa 2007

Suomen Jazzliiton järjestämä kesän pisin jazzfestivaali Jazz Espa soi ensi kesänä jo kahdeksatta kertaa. Perinteeksi muodostunut kesäinen jazztapahtuma käynnistyi kulttuurikaupunkivuonna 2000. Vuosien varrella Jazz Espasta on tullut merkittävä osa Helsingin kesäistä kaupunkikuvaa ja ohjelmatarjontaa. Helsingin upealla Esplanadin puiston lavalla tapahtuma tekee erinomaisella tavalla suomalaista jazzia tunnetuksi lukuisille koti- ja ulkomaisille jazzmusiikin ystäville sekä satunnaisille ohikulkijoille.

Kotimaisten jazzbändien terävintä kärkeä kuullaan Espan lavalla jokaisena heinäkuisena arkipäivänä klo 16-18. Jazz Espan avajaisissa 2.7. lavalle nousee P-säädin Antti Kujanpään johdolla ja viikko jatkuu nimekkäänä: Georgios Kontrafouris, Jarmo Savolainen, Juki Välipakka sekä Timo Kämäräinen kukin johtamassa omia loistavia yhtyeitään. Jazz Espan lavalla nähdään ja kuullaan myös mm. nonetti Outi Tarkiainen Ensemble, maailmalla menestynyt Alexi Tuomarila Trio, Innkvisitio, oululainen Terho Keskitapio Quartet, legendaarinen Eero Koivistoinen Music Society, nuoria jazzmuusikoita Young Nordic Jazz Comets kilpailusta: Maratone, Heads & Tales sekä 2007 YNJC Suomen osakilpailun voittaja: Apöllös. Äkräs saa vieraakseen Portugalilaisen kitaristin nimeltään André Fernandes ja Korman solistina kuullaan soulmies Sami Saari. Neljän viikon huipennuksen 31.7. tarjoaa The Fourhuggers. 22 loistavan jazz bändin ja noin 100 lahjakkaan suomalaisen jazz muusikon jälkeen Espan lavan elokuuksi valloittaa Etno-Espa.

Tapahtuman jatkumisen on tehnyt mahdolliseksi Jazzliiton yhteistyö Helsingin kaupungin kulttuuriasiainkeskuksen ja Savoy-teatterin kanssa. Konsertteihin on vapaa pääsy.

Jazz-Espan ohjelma 2007

2.7. Avajaiset – P-säädin Janne Toivonen-trumpetti Antti Kujanpää-kosketinsoittimet Petri Kautto-kitara Jori Huhtala-basso Ville Pynssi-rummut

3.7. Georgios Kontrafouris Quartet Manuel Dunkel-saksofoni Sami Linna-kitara Georgios Kontrafouris-urut Jussi Lehtonen-rummut

4.7. Jarmo Savolainen Trio/John´s Sons Jarmo Savolainen-piano Uffe Krokfors-basso Markku Ounaskari-rummut