Esa Pietilä Trio Jazzliiton kiertueella

Esa Pietilä – puhaltimet
Ulf Krokfors – basso
Markku Ounaskari – rummut

Jazzliiton kiertueella kuullaan uutta, originaalia ja mielenkiintoista materiaalia triolta, jonka jäsenet ovat aktiivisesti esiintyneet jo yli vuosikymmenen suomalaisilla ja kansainvälisillä näyttämöillä. Esa Pietilä Trion musiikki on skandinaavista ja free-henkistä sävelkieltä. Saksofonisti Esa Pietilän, basisti Ulf Krokforsin ja rumpali Markku Ounaskarin muodostaman kokoonpanon musiikilliset sävyt ulottuvat suoraviivaisesta ja energisestä free-pulssista äänimaisemiin unohtamatta erilaisia rytmikudoksia, värejä, tiloja ja yhtyeen sisäisiä duo-kombinaatioita. Trion jäsenten omien sävellysten lisäksi kollektiivinen hetkessä tapahtuva improvisointi kuuluu tärkeänä osana yhtyeen ohjelmistoon.

Trion johtohahmo Esa Pietilä (s. 1964) on yksi maamme lahjakkaimpia saksofonisteja ja säveltäjiä. 15-vuotiaan muusikkolupauksen ura ponnahti käyntiin Pori Big Bandin riveissä. Sen jälkeen Pietilä on mm. kolunnut maamme lukuisia big bandejä parin vuosikymmenen ajan, valmistunut Sibelius-Akatemian jazzlinjalta, soittanut Umossa, vetänyt jo yli vuosikymmenen ajan omia yhtyeitään sekä konsertoinut eri kokoonpanojen kanssa ympäri maailmaa Ruotsista aina Uuteen Seelantiin asti.

Omaleimainen tyyli sekä lukuisat musiikilliset projektit ovat vuosien varrella vakiinnuttaneet Pietilän arvostettuun asemaan maamme jazzpiireissä. Pietilä oli mm. yksi Helsingissä kesäkuussa 2002 järjestetyn kansainvälisen IASJ-symposiumin jazzkonsertin säveltäjistä solistinaan maailmanlaajuisesti tunnettu David Liebman.

Pietilän kansainvälinen ura sai komean lähtölaukauksen vuonna 1998 ilmestyneen Esa Pietilä Quintetin Fastjoik-levyn kiittävien arvostelujen myötä. Lahjakkaan muusikon arvostuksesta kertoo myös kunnioitettava kansainvälisten yhteistyökumppaneiden joukkoa: Thad Jones, Lew Soloff, Rick Margitza, Mike Nock, Roland Wesp, Erling Kroner, Jimmy Knepper, Frank Foster, Vince Mendoza, Carla Bley…ja lista jatkuu.

Ulf Krokfors on tullut tutuksi mm. Krakataun ja Sound & Furyn taidokkaana basistina. Tinkimättömän taidokkaan muusikko-säveltäjän yhteistyökumppaneita ovat olleet myös mm. Jarmo Savolainen, Edward Vesala, Raoul Björkenheim, Otto Donner, Samuli Mikkonen, Jukka Gustavson ja Juhani Aaltonen.

Markku Ounaskari on luottomuusikko tyylilajista riippumatta. Hän on ahkeroinut lukuisissa eri kokoonpanoissa, joista Pekka Pohjola Group ja Piirpauke lienevät tunnetuimmat.

Keväällä 2003 Esa Pietilä Triolta ilmestyi loistavan vastaanoton saanut Direct-levy:

”Direct on Esa Pietilän kolmas ja paras levy. Hän on löytämässä omaa ääntään vapaamman ilmaisun kautta. Pietilän ilmeikkäitä tunnelmointeja tukee basisti Uffe Krokfors ja rumpali Markku Ounaskarin hieno takuukomppi.”

Jukka Hauru, Helsingin Sanomat

”Vankkojen kotimaisten levyuutuuksien sarja jatkuu….Direct on nimensä veroisesti levollisen jämäkkää ja suoraa puhetta.”

Jukka Piiroinen, Suomijazz

Kiertueaikataulu:
4.3. Helsinki, Umo Jazz House
5.3. Kuopio, Musiikkikeskuksen Jazzklubi
9.3. Kokkola, Konservatorio
10.3. Tornio, Kerhoravintola
11.3 Jyväskylä, Jazz Bar
26.3. Turku, Kupittaan Paviljonki (rummuissa Markus Ketola)