Mikko-Ville Luolajan-Mikkolan 50-vuotisjuhlakonsertti

Mikko-Ville Luolajan-Mikkola täyttää 50 vuotta 23. helmikuuta. Viulisti juhlii merkkipäiväänsä jazzin ja hyväntekeväisyyden merkeissä Jumo Jazz Clubilla.

Luolajan-Mikkolan virtuositeetti ja ilmaisullisuus ovat ihastuttaneet yleisöä monilla areenoilla vuosien mittaan – niin klassisen musiikin saralla konserttisaleista Metropolitan Operaan kuin tanssitaiteen ja jazzmusiikin puolella sekä Suomessa että ulkomailla.

”Täytyy tunnustaa, että klassinen musiikki on elämäni suuri rakkaus, mutta viime vuosina on tuntunut siltä, että ehkä jazz kuitenkin on se tosi rakkaus…,” kiteyttää myös ahkerasti säveltäjänä toimiva Luolajan-Mikkola suhteensa näihin kahteen musiikin tyylilajiin. Uutta tapahtuu kummallakin rintamalla. ”Soitan minulle hyvin läheisen Sibeliuksen konserton Järvenpään Sinfoniaorkesterin solistina vuoden lopulla ja konserttimestarin hommia teen toukokuussa Tukholmassa Kungliga Teaternissa sekä kesällä Savonlinnan Oopperajuhlilla.”

Jazzin saralla Luolajan-Mikkola on perustanut ensimmäisen oman yhtyeensä vuosi sitten. Luolajan-Mikkola Jazzence on suomalaisten huippumuusikoiden kokoonpano, joka panostaa omien sävellysten ja lyriikoiden kirjoittamiseen. ”Kehitämme omaa tyyliämme, jossa luonnollisesti viulu on keskeisessä solistisessa roolissa laulun lisäksi. Ilmaisumme kumpuaa monista tyylilajeista – ehkä keskeisimpänä vaikuttimena ja rytmisenä pohjana toimii hard bop 50-60-lukujen taitteesta,” Luolajan-Mikkola kuvailee yhtyeensä linjaa.

50-vuotisjuhlakonsertti järjestetään Pelastakaa Lapset ry:n hyväksi. ”Minulla on ollut kummilapsia Pelastakaa Lapset ry:n kautta jo vuosia ja ja tuntui luontevalta lahjoittaa konsertin tuotto heidän kauttaan lapsille, joille jo parikymmentäkin euroa voi olla arvaamattoman suuri apu. Puolet tuotosta lahjoitetaan Karjalan Lastenkodeille ja toinen puoli Lasten Hätäapurahastoon,” kertoo Luolajan-Mikkola ja samassa yhteydessä toivoo että mahdollisimman moni ottaisi haasteen vastaan. Myös Jumo Jazz Clubin toiminnanjohtaja Annamaija Saarela iloitsee siitä, että jazzin merkeissä voidaan tehdä työtä hyvän asian puolesta.

Konsertissa Luolajan-Mikkola esiintyy neljän yhtyeen solistina, tyylilajeina argentiinalaista tangoa Piazzollan henkeen, Django Reinhardt-tyyppistä viulu/kitarajazzia, kolmen jazzviulistin mehevää mainstreamia sekä kimmoisaa hard boppia. Konsertin juontaa Bianca Morales ja YLE televisioi konsertin digitaaliselle Teema-kanavalle.

Ohjelma:

Cuarteto Miguel – argentiinalaista tangoa Astor Piazzollan henkeen
Merja Ikkelä hanuri
Kari Hänninen piano
Tarja Nyberg basso

Hot Club Trio – pariisilaista swingiä 30- ja 40-luvuilta Django Reinhardtin malliin
Timo Seppänen soolokitara
Henry Ojutkangas laulu,kitara

String Thing – kolmen jazzviulistin uskomaton yhdistelmä, mainstream-jazzia
Ari Poutiainen alttoviulu
Antti Heerman viulu
Tuomas Kauppi piano