Toivonen, Pekka: In the bottom of the ancient ocean

579
lukukertaa
Artwork by Olli Piippo ; photographed by Jussi Tiainen.

2019 Kasino Records KCP004 Svart212
Pekka Toivonen Ensemble: In the bottom of the ancient ocean

1.For Elise
2.Long shower
3.I.B.A.O.
4.Oceanic
5.My space: Live at St. Paul’s
6.Trip: Live at Malmi

Composed by Pekka Toivonen except 6 with Miia Reko. Arrangement by Pekka Toivonen Ensemble.

Pekka Toivonen (piano), Ilkka Ferm (tenor sax), Teemu Keränen (double bass), Hannu Kropsu (electric guitar), Perttu Lindberg (drums)

+ 3: Olli Rautiainen (trumpet)
+ 6: Miia Reko (trumpet)
Theremin on 3 by Pekka Toivonen, Ilkka Ferm & Susanna Sirén

Recorded 8/2018 at Uusi Paviljonki by Mape Lehtonen & Ilkka Ferm
5 recorded 12/2017 at St. Paul’s by Ilkka Ferm
6 recorded 9/2018 at Malmi by Pekka Toivonen
Mixed by Ilkka Ferm
Mastered by Sventa Forsbäck at Chartmakers
Produced by Pekka Toivonen & Ilkka Ferm

Arvio: 3,5 tähteä

 

Vuonna 2016 Pekka Toivonen palkittiin vuoden graafikkona, mutta sen jälkeen on tapahtunut etenkin musiikin saralla. Toivonen on säveltäjä ja pianisti, Svart Recordsin yhteydessä toimivan Kasino Recordsin perustaja ja kuratoija yhdessä Vilunki 3000:n kanssa. Aktiviteetit ovat jo kaksi kertaa laajentuneet festivaaliksi, kun Pekka Toivonen Piano Week on soinut helsinkiläisissä kirkoissa. Tämän vuoden pianoviikko päättyi Pekka Toivonen Ensemblen debyyttilevyn julkaisukonserttiin.

Toivosen ensemble toteuttaa hänen ideaansa taiteesta, joka on jatkuvasti muutoksen tilassa, eikä siten voi koskaan toistua samanlaisena. Oman muutosvoimansa tähän klassisen, jazzin ja post-rockin sekoitukseen tuo tietysti improvisointi, mutta myös kokoonpanot ja instrumentaatiot elävät tilanteen mukaan. Tavoitteena ja takuuna on, ettei ensemble soita koskaan kahta samanlaista keikkaa.

“Muinaisen valtameren pohja” on noin puolikas albumia, 25-minuuttinen mitaltaan, mutta siinä ajassa ehtii jo hyvin naulata teesinsä. Toivosen pianon estetiikka seilaa toimivasti klassisen ja jazzin välillä, Teemu Keräsen basso johtaa grooveenkin, ja saksofonisti Ilkka Ferm avaa padot silloin kun halutaan jazzista villiä ja vapaata. Kokonaisuus on monimuotoinen ja värikäs, energinenkin, ja todistetusti kulutusta kestävä.

Samalla tavalla kuin levyn kulku on vaikeasti ennakoitavissa, myös Toivosen tulevaisuus säveltäjänä ja muusikkona on avoin. Lähes mitä tahansa voi tapahtua, etenkin kun otetaan huomioon pianistin harrastama monitaiteellisuus. Tilanteen kehittymistä kannattaa seurata tarkasti, ja avoimin korvin.