Malmitalossa järjestetyssä konsertissa kuultiin Jonathan Kreisberg Quartetin soittoa.
Newyorkilainen jazzkitaristi Jonathan Kreisberg on saanut arvostusta erityisesti lukuisista kiertueistaan eri puolilla maailmaa, ja levyistään, joissa hän yhdistää jazziin elementtejä muista musiikkityyleistä. Kiitokset Ilkka Rantamäen, Kreisberg on yhtyeineen esiintynyt useasti aiemmin Suomessa, myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Kreisbergin yhtyeessä soittivat lisäksi pianoa ja saksofonia soittava Will Vinson, basisti Hans Glawishgnig ja rumpali Colin Stranahan. Ohjelmistona oli Kreisbergin sävellyksiä ja jazzstandardeja.
Kappaleet olivat tunnelmallisesti vaihtelevia. Konsertti alkoi Stella By Starlightilla, jossa rauhallisuus oli huipussaan. Kitaraefektilaittella tuotettu kaikuva äänimaailma sopi mainiosti kappaleen kuulaaseen tunnelmaan.
Shadowless-levyltä peräisin oleva Zembékike oli villi, energinen kokonaisuus, jossa Kreisbergin säröytyvä kitarasoundi ja nopeat fraasit improvisoidessa sopivat tunnelmaan hienosti. Vinsonin soolovuoron tullessa mies nousi pianon äärestä, tarttui saksofoniinsa ja alkoi improvisoimaan, nopeat fraasit taittuivat näppärästi .
Horace Silverin jazzklassikkossa Peace päästiin kuulemaan kitaratrion soundia kaikessa hienoudessaan. Kappaleen alussa ulkoa kantautui konserttisaliin lintujen viserrystä. Rauhankyyhkyjen laulu sattui sopivasti Silverin rauhalle omistettuun kappaleeseen. Glawishgnigin bassosoolo oli herkkä ja monisävyinen, hän hyödynsi hienoja rytmisiä ja harmonisia ideoita.
Peacea seuraavassa kappaleessa bändi revitteli rockmaisesti. Kappaleessa oli runsaasti progressiivisen rockin ja free jazzin elementtejä. Soolot olivat kappaleen huippukohtia. Rumpali piti yllä kappaleen energistä ja kiihkeää tunnelmaa. Soolossaan Kreisberg tykitti taidokkaasti soittaen soittimensa ylimpiä ääniä, kitaraefektilaitteita hyödyntäen.
Yleisön pyynnöstä Kreisberg lavalle, mutta ilman bändiä ja esitti Stardust-evergreenin. Kappaleessa hän käytti totutusta poikkeavia harmonisia ratkaisuja ja muodosti siitä omaperäisen kokonaisuuden. Tässäkin kappaleessa efektit kuulostivat hyviltä.
Kreisberg on modernisti, jonka soitossa näkyy selvästi, että hän ottaa paljon vaikutteita erityisesti rock-musiikista ja fuusiojazzista sekoittaen niitä perinteiseen jazzilmaisuun. Tämä ilmenee erityisesti hänen omissa kappaleissaan. Bebop-vaikutteet eivät puolestaan olleet niin selkeästi esillä. Konsertti oli hieno ja monipuolinen kokonaisuus, jossa taitavat bändin jäsenet saivat soolotilaa Kreisbergin lisäksi.
Jonathan Kreisberg Quartet Malmitalolla 17.4. klo 19.
Jonathan Kreisberg: kitara
Will Vinson: saksofoni, piano
Hans Glawishgnig: basso
Colin Stranahan: rummut