Jori Huhtala Quartet Jazz Barissa

1984
lukukertaa
Jori Huhtala Quartet

Jori Huhtala Quartet

Jyväskylä on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut kiistatta tärkein suomalainen jazzkaupunki, jos pääkaupunkiseutua ei lasketa. Näin on jos verrataan eri kaupunkien omaa musiikki- ja muusikkotuotantoa keskenään. Hyviä festivaaleja on toki siellä täällä pitkin maata, mutta Jyväskylässä tarjonta ja tapahtuminen on ympärivuotista.

Jazzia on Jyväskylässä soitettu ”aina”, mutta viime vuosina on eletty kultaista kautta. Markku Rinta-Pollarin sukupolvi vaikuttaa nykyään eniten koulutuspuolella, ja seuraavan sukupolven muusikot kuhisevat bändiympyröissä. Samuli Mikkonen, Elglandin veljekset, Esa Onttonen, Kari Ikonen, Tuomo Dahlblom, Joona Toivanen, Olavi Louhivuori ja Kvalda ovat esimerkkejä viime vuosina Jyväskylässä vaikuttaneista tärkeistä muusikoista.

Kvalda-yhtye on hieno esimerkki jyväskyläläisen jazzkoulutuksen voimasta. Aili Ikonen on harvinaisuus, sillä hän antaa toivoa siitä, että voisi löytyä aidosti omaperäinen, selkeästi suomalainen ja silti toimiva tapa laulaa jazzia. Kvalda ei kuitenkaan elä vain laulun varassa, sen herkkä kemia vaatii hienot soittajat jokaiselle postille. Pianisti Antti Kujanpää, basisti Jori Huhtala ja rumpali Hanne Pulli ovat yhteistyöllään toteuttaneet sen mihin jokainen yhtye pyrkii: kokonaisuus on enemmän ja parempaa kuin osiensa summa.

Kvalda ei juuri nyt toimi aktiivisesti, sillä soittajat jatko-opiskelevat eri paikkakunnilla. Basisti Jori Huhtala työskentelee kuitenkin ainakin vielä Jyväskylässä. Huhtalan yhtyeitä ovat tällä hetkellä popjazzia soittava Good Morning sekä nyt Jazz Barissa esiintynyt basistin omiin nimiin merkattu kvartetti.

Sävellysvastuun perusteella yhtye olisi yhtä hyvin voinut olla ”Huhtala-Haapakoski Quartet”, sillä omasta materiaalista noin puolet oli Huhtalan, puolet saksofonisti Henry Haapakosken.

Haapakoski on aiemmin esiintynyt edukseen mm. Jyväskylä Big Bandin solistina ja monissa paikallisissa pikkuyhtyeissä. Hänellä on etunaan kohtuullisen harvinainen soolosoitin, bassoklarinetti, sekä pääsoittimensa saksofonin (käytössä sekä tenori että altto) poikkeuksellisen voimakas ja kiinteä soundi.

Toinen muusikko, joka tulee väistämättä jatkossa tutuksi myös Jyväskylän ulkopuolella, on kitaristi Jaakko Syrjänen. Kova jamikokemus Jazz Barin lavalta näkyy ja kuuluu. Syrjänen on monella tapaa teknisesti taitava: hän on näppärä sormistaan, ja lisäksi hänellä on poikkeuksellisen hyvä sounditaju. Nuori soittaja tarvitsee enää hieman lisää vapautta ja heittäytymistä, nyt kontrolli on päällä loppuun asti. Kunhan Syrjänen päästää käsijarrun irti, voi tapahtua mitä vain.

Komppikaksikko toimi myös mallikkaasti. Tampereen jazzkuvioista tulleen rumpali Simo Laihosen työ oli maltillista ja pelkistettyä. Huhtala itse pääsi totutun luotettavan yhtyesoittamisen lisäksi hyvin esille myös solistina. Hänellä on mainio, selkeästi erottuva, ”laulava” bassosoundi, joten yhtye saattoi käyttää bassoa jopa melodian kuljettajana.

Kokonaisuutena bändin soitto oli erittäin tyylikästä ja kurinalaista. Tämä olikin ainoa asia, joka jäi askarruttamaan jälkimakustelussa: onko kvartetin musiikki liiankin hillittyä ja kontrolloitua? Haluaisinpa nähdä nämä soittajat treenikämpällä irrottelutunnelmissa, potentiaalia saattaisi olla nyt kuultua paljon verevämpäänkin meininkiin.

Jori Huhtala Quartet
Jazz Bar, Jyväskylä 9.11.2005
Henry Haapakoski (as, ts, b-cl)
Jaakko Syrjänen (g)
Jori Huhtala (b)
Simo Laihonen (dr)