Itävallan maineikkaimman jazzsäveltäjän ja sovittajan, Mathias Rüeggin (s. 1952) mittava tuotanto käsittää big band tuotannon lisäksi sävellyksiä kamarikokoon-panoille, sekä kamari- ja jazz-yhtyeiden erilaisille yhdistelmille. Hänen musiikkinsa uskaltaakin astua yli rajojen löytäen kuitenkin samalla big band ilmaisun parhaat puolet. Myös sovittajana hän on rohkeasti tarttunut haastaviinkin tehtäviin. Vuonna 2000 hän sovitti menestyksellisesti uudelleen Duke Ellingtonin sävellyksiä.
Mielenkiintoisista sovitusprojekteista täytyy ehdottomasti mainita myös “All That Strauss”, jossa Rüegg tarttui wieniläisille lähes pyhään aiheeseen: Rüegg sovitti joukon Itävallan Straussien tunnetuimpia polkkia, marsseja ja valsseja big bandille uudenvuoden konserttia 1.1.2000 varten! Muun muassa “Viini, laulu, naiset”, “Tonava kaunoinen” ja “Czardas” saivat Rüeggin kynän kautta uuden ilmiasun.
UMOn kanssa Rüegg esittelee aivan viime vuosien omaa sävellystuotantoaan, värikkäitä ja sähäköitä big band sävellyksiä, eurooppalaista suuren mittakaavan jazz -tuotantoa parhaimmillaan! Osa konsertin teoksista kuuluu alunperin hänen säveltämäänsä Eurooppa sarjaan, jossa Rüegg omisti teoksen kullekin EU:n pääkaupungille. Helsingille hän omisti sävellyksen “Helsinki sinking on inky light”, joka konsertissa myös kuullaan. Konserttia varten UMO kasvattaa rivejään mm. käyrätorvilla, vibrafonilla ja tuuballa.
Mathias Rüegg on orkesterinjohtajana luotsannut “Itävallan UMOa”, eli Vienna Art Orchestraa, VAOa sen perustamisesta 1977 lähtien. Sittemmin hän on johtanut workshoppeja ympäri Eurooppaa ja vieraillut useiden orkestereiden johtajana. Sovittajana hän sai Down Beatilta parhaan sovittajan palkinnon jo vuosina 1984-86. Vuosina 2003-2004 hän on 1900-luvun eurooppalaiselle laululle omistetun RuhrTriennale festivaalin, “Laulujen vuosisata” taiteellinen johtaja.
Musica