Tapaus Kämäräinen Jyväskylän Popparissa

119
lukukertaa

Olipas erikoinen kvartetti, oli pimeän ja liukkaan marraskuisen kotimatkan aatoksena. Soittajat tulivat niin eri maailmoista, että tuntuivat ajoittain lähes yhteensovittamattomilta. Ensimmäinen setti meni ihmetellessä, bändiin tutustuessa. Tauko teki hyvää, sillä sen aikana sai tutkat kalibroitua ja kvartetin erityisyys ja uutuudenviehätys suli hyväksymisen hyrinäksi.

Muusikoiden kokeminen erimaailmallisiksi onkin jännä juttu, sillä Kämäräinen itse on korostanut miten juuri tämän soittajaporukan kanssa löytyi syvä yhteys Kööpenhaminan jamisessioiden kautta. Juju onkin siinä, että soittotyylit voivat olla erilaisia, ja silti kokonaisuus toimii ja erilaisuuksista tulee yhdessä jotakin ainutlaatuista.

Musiikin säveltänyt ja vastuullisena yhtyeen nimeenkin päätynyt Tomi Kämäräinen oli toisaalta johtaja, toisaalta soittaessaan tyystin taka-alalle jättäytyvä säestäjä. Hissuttelijaksikin voisi joku sanoa, joka tapauksessa soittotyyli oli paitsi hyvin tarkasti jäsenneltyä ja samalla elastista, myös vaatimatonta ja kaikkea esillepurskahtelua tai kohkausta välttävää. Toinen ääripää oli pianisti Grzegorz Tarwid, jonka soittotyyli on enemmän velkaa nykyklassiselle kuin jazzille, ja usein ”hakkaaviin” sointupaisutteluihin huipentuneet soolot olivat aina myös seikkailuja rytmissä. Basisti Petter Asbjørnsen oli erinomaisen väkevä, ja miehen persoonallinen soolo-osuus oli samalla kuin glissando-tutkielma. Muualla Asbjørnsenin perussoitto oli melkoisen paljon sitkeisiin riffeihin perustuvaa, mutta vapaammat jaksot osoittivat myös lentotaitoa löytyvän. Saksofonisti Marek Konarski oli erityisen vahva lenkki Case Kämäräisen ketjussa. Hieno lyyrinen soundi säästöliekillä ja toisaalta vahva virtuoosinote roihussa, joten keikan perusteella Konarskin monissa kilpailumenestyksissä ei ole  mitään ihmettelemistä.

Suuri yleisömenestys sen sijaan tämä vielä tuntematon yhtye ei Jyväskylässä ollut. Tämä keikan ja kiertueen ylipäätään missanneet voivat korjata vahingon tutustumalla yhtyeen tuoreeseen debyyttialbumiin, korvaa kiinnostavia elementtejä ja aivan uusia yhdistelmiä löytyy siltä takuuvarmasti.

Case Kämäräinen
Poppari 20.11.2018
Tomi Kämäräinen – rummut
Marek Konarski – saksofoni
Grzegorz Tarwid – piano
Petter Asbjørnsen – kontrabasso