Lassila, Sampo & Narinkka: In strange lands = Vierailla mailla

364
lukukertaa
Photos: Rafael Vázquez ; Layout: Jimmy Träskelin.

Sampo Lassila Narinkka: In strange lands = Vierailla mailla
2016 Narinkaattori Records NARI002

1.In strange lands – Vierailla mailla
2.Narinkka
3.Contabile
4.Fonk
5.Colonia Finlandesa
6.Koli
7.Lullaby for Aura
8.Bossa Reno
9.Palkano

All music composed and arranged by Sampo Lassila.

Sampo Lassila (double bass, viola da gamba, egg slicer, milk churn, human percussion, darbuka, garden rake, prepared zither, voice, rubber boots, liquorice box, patent shoes, books, correlates, chinese gongs, Donnerblech, Glockenspiel, Gran Cassa, tam-tam, various drums and concrete sounds), Aleksi Santavuori (viola pompous), Harri Kuusijärvi (accordion).

Artistic producer: Sampo Lassila
Recording: Markku Veijonsuo, Varistoteles Studios, Helsinki, 9/2015
Juha Kataja, Magnusborg Studios, Porvoo, 3/2015
Sampo Lassila, Narinkaattori Studios, Autumn 2015
Edited by Sampo Lassila
Mixed and mastered by Markku Veijonsuo at Varistoteles Studios
Executive producer: Sampo Lassila

Arvio: 4,5 tähteä

 

Kontrabasisti Sampo Lassila tunnetaan monipuolisena muusikkona klassisesta avantgardejazziin asti, kertoo valikoima uran orkestereista: Avanti!, Lahti Sinfonia, Zagros, Krakatau, Nada, Free Okapi, Kaski ja Sound & Fury. Lisäksi Lassilalla on yksi aivan erityinen spesiaaliala, Doina Klezmerin ja Sampo Lassila Narinkan myötä hän on suomalaisen klezmerin keskeinen vaikuttaja.

Doina Klezmerin Lassila aloitti jo vuonna 1996 yhdessä haitaristi Markku Lepistön, viulisti Hannu Vasaran ja lyömäsoittaja Tapani Jämsenin kanssa, joten basistin klezmer-harrastuksessa on sitkoa. Doina on soittanut lähinnä ulkomaisia lainakappaleita, mutta myös jonkin verran Lassilan sävellyksiä.

Vuonna 2011 aloittanut Lassilan, alttoviulisti Aleksi Santavuoren ja haitaristi Harri Kuusijärven Narinkka on toista maata, se tulkitsee lähes yksinomaan Lassilan sävellyksiä ja sovituksia. Ja jokaisen Lassilan teoksen takana on tarina, joka avataan levyvihkoissa ja keikkaspiikeissä.

Vierailla mailla -albumi kertoo pienten tarinoiden kautta isoa tarinaa. Joku maa saattaa pystyä eristäytymään joksikin aikaa, mutta noin yleissääntönä maailma on aina ollut täynnä lähtijöitä ja tulijoita, siirtolaisuutta ja pakolaisuutta, sopeutumista ja hyljeksintää. Kansojen kaleidoskooppi vierähtää uuteen asentoon, virtaukset vaihtavat suuntaa, mutta liike, se on ikuista.

Lassila kertoo tehneensä rauhassa, odottaneensa että tarinat tulisivat vastaan. Sieltä ne sitten tulivat, kaihomieliset tai humoristiset kertomukset ihmisistä, ”joiden elämä vei johonkin”.

Pikakelauksella kappaleiden maailmaa (tekstivihkosta mukaillen):

Vierailla mailla: Vuoden 1870 jälkeen Suomesta on lähtenyt yli miljoona ihmistä siirtolaiseksi aloittaakseen uuden elämän vieraassa maassa. Narinkka: Historiallinen Narinkka-tori Helsingissä oli vuosien 1750-1927 välillä elämänmakuinen, karu ja aavistuksen pahamaineinenkin paikka, jossa eri kulttuurien persoonat elivät yhdessä, toistaan sietäen ja kunnioittaen. Contabile: Helen rakastuu lomamatkallaan Sergioon, menee naimisiin ja jää Sisiliaan. Sergio vain ei olekaan vakuutusvirkailija, vaan mafian taloudellinen neuvonantaja, contabile. Sergio ammutaan ja cosa nostra lupaa pitää Helenistä huolen kuolemaan saakka. Helen jää pysyvästi Palermoon. Fonk: Kosovosta sotaa paennut Miomir Fonk päätyy Pohjanmaalle romurallikuskiksi ja punk-bändin laulajaksi. Colonia Finlandesa: Vuonna 1906 Matilda ja Matti matkustavat suomalaisten ihanneyhteisöön Argentiinaan. Reheväksi uskottu maa onkin kivistä ja köyhää, suomalaisten elämä pysyvästi ankaraa ja yksinkertaista. Vain tangon pyörteet vievät heidät hetkeksi siihen paratiisin, jota Colonia Finlandesasta ei koskaan tullut. Koli: Itäsaksalainen Hans ei ole löytää Suomesta millään onneaan, mutta päivä ja yö Ukkokolilla muuttaa kaiken, Hansista tulee samantien Hannes, ja seuraavana kesänä Kolilla jo vietetään häitä elävän hiljaisuuden ja hyttysten säestäessä seremoniaa. Lullaby for Aura: ”Toivottavasti jossain joskus syntyy hetki, jolloin tämä pienoinen kappale voisi tuoda hetken turvallisuudentunteen jollekin pienelle ihmiselle,vierailla mailla, matkalla kohti uutta kotia”. Bossa Reno: kulkemaan luotu Reino lähti Suonenjoen mansikkapitäjästä, mutta löysi kotinsa vasta Rio de Janeirosta levy- ja kirjakaupan pitäjänä. Suomalaisesta bossa novan tuntijasta tuli uudessa maassa Bossa Reno. Palkano: pieni kylä uinuu Suomen itärajan tuntumassa, mutta aina lauantaisin se herää henkiin ”palkanaaleissa”. Tarina kertoo, että 1870-luvulla paikkakunnalla työskenteli Balkanilta peräisin olevia puuseppiä, jotka olivat myös huimia pelimanneja, ja lopulta syntyi suomalais-balkanilainen musiikkityyli ”palkano”.

Monenlaista stooria, monenlaista värikästä musiikkia suomiklezmerin virrassa. Tempon- ja värinvaihtelut pitävät soitteet eläväisinä, yksittäisten kappaleiden sisälläkin liikutaan kohtauksesta ja episodista toiseen, juttu lentää eloisasti, tarinat voi ”nähdä”. Narinkassa muusikoiden virtuoositaidot ovat alisteisia, ne palvelevat kertomusta ja tunnetta, ja juuri siksi musiikki tekee niin suuren vaikutuksen.