Turku Jazz Festivalin ohjelma on valmis!

51-vuotias Turku Jazz Festival tuo jälleen valoa ja iloa maaliskuulle upean artistikattauksen kera! Odotetuimpia tähtivieraita ovat maailman parhaisiin basisteihin lukeutuva Richard Bona sekä karismaattinen ruotsalaispasunisti Nils Landgren. Lisäksi festarilavalla kuullaan mm. Johanna Förstin, Elifantreen ja Hanna Paulsberg Conceptin säveliä sekä vahva edustus turkulaista länsirannikon soundia. Pianisti Jussi Fredriksson juhlii näyttävästi yllätysvalintaansa Turku Jazzin vuoden artistiksi.

Kevättalvinen Turku Jazz Festival valtaa kaupungin 5.-8. maaliskuuta 2020. Suomen toiseksi vanhimman jazztapahtuman ohjelmisto on rakennettu kiinnostavista kansainvälisistä rytmeistä, ajankohtaisista kotimaisista soundeista sekä laadukkaasta paikallisesta jazzmusiikista, joista nautitaan loistavissa puitteissa Logomossa, Bar Ö:ssä ja Tiirikkalassa.

Festivaaliviikko käynnistyy torstaina 5.3. intiimissä Bar Ö:ssä, jossa kuullaan tuoretta turkulaislähtöistä jazzia. Kotimaan jazzbasistien huippuihin lukeutuva Ville Herralajulkaisee ensimmäisen soololevynsä, ja horroksesta herätetty jazzlisko Fredator yhdistää uudessa Freezer-yhtyeessä voimansa saksofonisti Max Zengerin kanssa. Torstain myöhäisillassa jammaillaan Tiirikkalassa Turun konservatorion opiskelijoiden ja tuoreimman Yrjö-voittajan, pianisti Riitta Paakin seurassa.

Logomon kolmen lavan jazzkeidas avataan hyvän musiikin ystäville viikonlopuksi. Illat aloitetaan bistromaisessa Teatrossa ilmaiskonserteilla, joissa esiintyvät perjantaina pianistiHenri Mäntylän ja trumpetisti Mikko ”Gunu” Karjalaisen tyylikäs duo ja lauantainaSeveri Pyysalon ja Marzi Nymanin musiikillinen yllätyspaketti.

Jazz City Turku -kollegoiden yllätyspalkitsema pianisti-säveltäjä Jussi Fredriksson esittää perjantaina 6.3. vuoden artistin konsertissaan oman trionsa tuoretta ohjelmistoa vieraanaan norjalaissaksofonisti Hanna Paulsberg. Logomossa kuullaan lisäksi ensimmäistä kertaa Fredrikssonin musiikkia big band -sovituksina, kun mukaan liittyy oman kylän ylpeys Turku Jazz Orchestra. Samassa rytäkässä juhlitaan myös Fredrikssonin 40-vuotissynttäreitä!

Elektroakustisia soundeja perjantai-iltaan tuo kansainvälisesti menestynyt trio Elifantree, joka on yksi mielenkiintoisimmista nykyjazzia esittävistä kotimaisista yhtyeistämme. Perjantai huipentuu postiivista energiaa tihkuvan kamerunilaisbasisti Richard Bonan trion maailmanmusiikin sävelin. Yhtyeen täydentävät kuubalaisvirtuoosit, pianisti Alfredo Rodriguez ja lyömäsoittaja Pedrito Martinez.

Lauantaina Logomon Teatro-galleriassa kuullaan arvostetun turkulaiskitaristi Ilpo Murtojärven tuoretta musiikkia sekä nautiskellaan pohjoismaisen jazzin helmestä nimeltäHanna Paulsberg Concept. Teatro-salissa hurmaa gospel-sävyillään Suomen soul-kuningatar Johanna Försti yhdessä rytmimusiikin huipuista koostuvan yhtyeensä kanssa. Försti on tehnyt uudelle A Song To Sing levylleen uusia sävellyksiä sekä sielukkaita sovituksia tutuista pop-kappaleista. Illan huipentaa varsinainen big band -ilotulitus Turku Jazz Orchestran ja pasunisti-laulaja Nils Landgrenin voimin, kun konsertin teemana on Smooth ’n’ Funky.

Turku Jazz Festival päättyy sunnuntaina 8.3. herkutellen Tiirikkalan jazzbrunssilla, jonne pariisilaista bistrotunnelmaa tuo huippumuusikoista koostuva L’Alliance Takalo vibrafonisti Arttu Takalon johdolla.

Turku Jazz Festival 2020 – OHJELMA

TORSTAI 5.3.

Bar Ö, Linnankatu 7  K-18
19.00 Turku Jazz in Flames: Ville Herrala Solo + Freezer

Tiirikkala, Linnankatu 3  K-18
22.00 Turun konservatorion workshop & Riitta Paakki + Jam Session (vapaa pääsy)

PERJANTAI 6.3.

Logomo, Köydenpunojankatu 14
18.00 Teatro: Henri Mäntylä & Mikko Gunu Karjalainen (vapaa pääsy)
19.00 Teatro-sali: Jussi Fredriksson Trio with Hanna Paulsberg & Turku Jazz Orchestra
20.30 Teatro-galleria: Elifantree
22.00 Teatro-sali: Richard Bona with Alfredo Rodriguez & Pedrito Martinez (CM/CU)
24.00 Teatro: Jam Session (vapaa pääsy)

LAUANTAI 7.3.

Logomo, Köydenpunojankatu 14
17.00 Teatro: Severi Pyysalo & Marzi Nyman (vapaa pääsy)
18.00 Teatro-galleria: Ilpo Murtojärvi Quartet
19.30 Teatro-sali: Johanna Försti: A Song To Sing
21.00 Teatro-galleria: Hanna Paulsberg Concept (NO)
22.30 Teatro-sali: Turku Jazz Orchestra & Nils Landgren (SE): Smooth ’n’ Funky
24.00 Teatro: Jam Session (vapaa pääsy)

SUNNUNTAI 8.3.

Tiirikkala, Linnankatu 3
12.00 Jazzbrunssi: L’Alliance Takalo

Ennakkoliput Logomoon myy Lippu.fi ja Bar Ö:hön Tiketti. Sunnuntain jazzbrunssiliput Tiirikkalasta, info@tiirikkala.fi.

Turku Jazz Festival haluaa kiinnittää huomiota ympäristönsuojeluun ja etenkin Saaristomeren tilanteeseen. Ostamalla Logomon konsertteihin 5 euron hintaisen Saaristomeri-lipun olet mukana taistelussa puhtaiden vesistöjen puolesta! Lahjoitukset ohjataan Pidä Saaristo Siistinä ry:n konkreettiseen työhön Saaristomeren puhtaana pitämiseksi ja ympäristöystävällisen vesillä liikkumisen mahdollistamiseksi. Lippu.fi tukee keräystä lahjoittamalla siihen palvelumaksut, joten koko summa ohjataan lyhentämättömänä Saaristomeren hyväksi.

Logomon jazzviikonlopulle 6.-7.3.2020 on nyt joulutarjouksena ennakkomyynnissä erä kahden päivän lippuja hintaan 65 € (norm. 78 €). Tarjous voimassa 24.12. asti tai niin kauan kuin tuotetta riittää! Joululiput: Lippu.fi ja palvelupisteet.

www.turkujazz.fi