Heinäkuun Summer Jazz Club on järjestäjiensä kannalta erityisen merkityksellinen

Summer Jazz Club perustettiin vuonna 2014 Äänekoskelta kotoisin olevan pianistin Antti Lähdesmäen toimesta. Idea klubista syntyi tarpeesta tuoda nuoria Suomijazzin lupauksia yleisön tietoisuuteen myös Jyväskylässä. Nimi Summer Jazz Club ei ole suinkaan sattumaa, vaan se tekee kunniaa Jyväskylässä toimineelle Summer Jazz -Festivaalille, jolla kuultiin aikanaan maailman parhaimpia jazzmuusikoita.

Antti Lähdesmäki pyöritti klubia neljä vuotta luoden siitä merkittävän esiintymispaikan nuorille jazzmuusikoille. Kun Lähdesmäen tie vei ulkomaille vuoden 2017 kesän jälkeen, päätti hän pyytää seuraajakseen Jyväskylässä vaikuttavaa muusikkopariskuntaa l​aulaja Henriika Steideliä ja kitaristi Matias Luotoa.

Nyt on käynnissä Steidel & Luoto -tuottajatiimin toinen kesä Summer Jazz Clubin vetäjinä. Summer Jazz Clubin kesään on alusta asti kuulunut perinteisesti myös tuottajan esiintyminen ja heinäkuun klubilla päästään kokemaan jotain harvinaista, kun saman illan aikana lavalle nousevat kaikki klubin tuottajat; Antti Lähdesmäen luotsaama Grind 3 ja Henriika Steidel Group, jossa Matias Luoto soittaa myös kitaraa.

“Klubin pyörittäminen on ollut todella arvokas kokemus muusikkona ja tapahtumatuottajana. Summer Jazz Club pyörii täysin hartiavoimin ja jotta esiintyjille saataisi maksettua mahdollisimman suuri korvaus, on kaikki muut kulut yritetty karsia minimiin, eli toisin sanoen on kaikki pitänyt opetella tekemään itse. Nettisivuja perustaessa totesimme, että rahaa ei ole niiden tilaamiseen, mutta sivut tarvitaan, joten siinä sitten opeteltiin itse, että miten sellaiset tehdään. Tänä vuonna saimme Jyväskylän kaupungilta myös hieman apurahaa markkinointia varten, joka on meille todella tärkeää! Joku onkin jo saattanut nähdä klubin julisteita kaupungilla tai törmätä Facebookia tai Instagramia selaillessaan Summer Jazz Clubin mainokseen.

Ennen jokaista klubi-iltaa meinaa yöunet olla vähissä, sillä aina saa jännittää ihan viime minuuteille asti, että löytääkö yleisö paikalle. Yleisömäärät ovat vaihdelleet paljon. Joskus yleisössä on ollut 40 kuulijaa ja klubin yleisöennätys taitaa olla edelleen vuoden 2017 heinäkuun klubi-illan huikeat 130 myytyä lippua – ikinä ei voi tietää, mitä tapahtuu. Toivoisimme, että entistä useampi löytäisi klubi-iltoihin, sillä yleisöä varten me kaikki työskentelemme, niin tuottajat kuin muusikotkin. Jos tarkastelee Summer Jazz Clubin historiaa on huomattavissa, että yleensä klubin esiintyjät ovat kahden vuoden päästä Summer Jazz Club vierailustaan päätyneet esimerkiksi Pori Jazzin lavalle. Klubi on siis loistava tilaisuus bongata Suomijazzin taivalle kiitäviä yhtyeitä.”

-Henriika ja Matias.

Henriika Steidel​on suomalais-saksalainen laulaja-pasunisti ja Summer Jazz Clubin toinen tuottaja. Hänet on voinut nähdä myös Jyväskylä Sinfonian, Jyväskylä Big Bandin ja Ilmavoimien Big Bandin riveissä. Toukokuussa 2019 kuultiin ensimmäistä kertaa hänen säveltämäänsä ja sovittamaansa musiikkia laululle ja big bandille. Nyt heinäkuun klubia varten ovat kappaleet saaneet uuden muodon, kun big bandin puhallinsektioiden sijaan ne on sovitettu vain kolmelle puhaltajalle.

​Steidelin musiikkiin on vaikuttanut paljon hänen monikulttuurinen taustansa ja opiskelut ulkomailla. Steidelin kuulas ja ilmaisuvoimainen ääni liikkuu sulavasti sanallisen kerronnan ja sanattoman instrumentaalilaulun välillä.

​”Steidelin kaikkea tekemistä, niin laulamista kuin tuota muutakin, leimaa musikaalisuus, luonnollisuus ja luontevuus. Henriika on lavalla kuin olohuoneessaan, laulaminen on rentoa, levollista ja läsnäolevaa. Erityisen kiitoksen ansaitsee ylärekisterin helppous, korkeuksissakaan ääneen ei ilmesty minkäänlaista kireyttä. Samalla tavalla sävellykset etenevät kevyesti ja ilmavasti kuin puron virtaus”

-Pentti Ronkanen, suomijazz.com

Antti Lähdesmäki​on Äänekoskelta kotoisin oleva pianisti ja säveltäjä, joka työskentelee muusikkona monipuolisesti eri tyylien välillä liikkuen. Kööpenhaminassa asuva Lähdesmäki toimii aktiivisesti myös Göteborgissa, Oslossa sekä Suomessa. Sekä soitossaan että sävellyksissään Lähdesmäki etsii kauniita, melodisia hetkiä kontrastien keskeltä.

Grind 3:n musiikki on yksinkertaisia melodioita ja tarttuvia poljentoja yhdistettynä hienovaraiseen, kollektiiviseen sekä solistiseen improvisointiin ja kontrasteja, jotka tarjoavat kuuntelijoille tunnelmia kauniista herkistelystä aina röyhkeään, riehakkaaksi yltyvään soiton iloon – parhaimmillaan yhden kappaleen aikana. Näillä lähtökohdilla ryhmä tavoittaa kohti nuorta kuulijakuntaa, joka ei edes ehkä vielä tiedä pitävänsä jazzista.

Bändi tarjoaa tuttua tarttumapintaa, ja samalla uudelle jazzyleisölle linkin tämän päivän soundien ja improvisoidun musiikin välillä. Raja-aitoja ei lähtökohtaisestikaan ole kaadettavaksi eikä virtuositeettia vältellä jäsenten haastaessa toisiaan seikkailuihin, joihin yleisö tempaistaan mukaan.

Grind 3:

Antti Lähdesmäki – koskettimet
Ilkka Oksanen – rummut
Ari-Pekka Kauppinen – basso

Henriika Steidel Group:

Henriika Steidel – laulu
Matias Luoto – kitara
Aaro Laitinen – piano
Hanna Turunen – basso
Markus Snellman – rummut
Giovanna La Mela – trumpetti
Kalle Keränen – saksofoni