Yrjö-palkinto Mikko Innaselle

Mikko Innanen

Suomen Jazzliitto on myöntänyt vuoden 2008 jazzpalkinto Yrjön Valtakunnallisilla Jazzpäivillä Imatralla saksofonisti Mikko Innaselle. Innanen on järjestyksessään 41. Yrjö-palkittu jazzmuusikko. Raati perusteli valintaansa erityisesti Innasen monipuolisuudella, kekseliäisyydellä sekä aktiivisuudella jazzmusiikin edistämisessä niin Suomessa kuin ulkomaillakin.

Lapinjärvellä vuonna 1978 syntynyt Mikko Innanen on monipuolinen saksofonisti, joka onnistuu sovittamaan persoonallisen tyylinsä ympäristöön kuin ympäristöön. Hänen soitossaan tekninen osaaminen yhdistyy juurevuuteen, kekseliäisyyteen ja hienoon kontrastien tajuun. Määräävin piirre on kuitenkin ennakkoluulottomuus ja rohkea tilantee- seen heittäytyminen. Hän haastaa kuulijan yllättävillä ratkaisuilla, mutta säilyttää silti yhteyden jazzmusiikin perinteeseen ja syvään tunnepohjaiseen ilmaisuun.

Innanen on soittanut monissa korkeatasoisissa yhtyeissä, jonka lisäksi hän johtaa aktiivisesti omia kokoonpanojaan. Ne perustuvat usein soittajien väliselle pitkäjänteiselle musiikilliselle yhteistyölle, joka ylittää luontevasti niin valtioiden väliset kuin musiikillisetkin raja-aidat. Innasen soitantaa on kuultu mm. yhtyeissä Nuijamiehet, Mr Fonebone, Teddy Rok Seven, Delirium, Gourmet, sekä Triade. Hänen johtamistaan kokoonpanoistaan tunnetuimpiin lukeutuu Mikko Innanen & Innkvisitio.

Suomen Jazzliitto myöntää Yrjö-palkinnon vuosittain Valtakunnallisten Jazzpäivien yhteydessä. Palkinto on jaettu vuodesta 1967 lähtien ja sitä pidetään arvostetuimpana jazzmusiikin saralla myönnettävistä kunnianosoituksista Suomessa. Yrjö-palkitun valitsee Jazzliiton hallitus. Yrjö-palkinto on vuosittain vaihtuva, Jazzpäivien sen hetkistä järjestely- paikkakuntaa edustavan taiteilijan teos. Tällä kertaa palkinto oli imatralainen taidegraafikko Merja Heiskasen teos Muisto.

Vuoden 2008 Jazzpäivät järjestettiin Imatralla 21.–23.11. Samassa tilaisuudessa Ylen Jazzradio myönsi vuoden 2008 Varjo-Yrjön Jazzmuusikot ry:lle.