UMOn esiintyminen Keski-Suomessa on aina tapaus. Tämän aisti hyvin Jyväskylän Siltasalissa, kun käytävillä tungeksi koko joukko paikkakunnan bigbandeista ja pienemmistäkin yhtyeistä tuttuja muusikoita.
Jyväskylän yleisö on kaupungin kahden bigbandin koulimaa. Ammattisoittajista koostuva Ilmavoimien Big Band tarjoilee kevät- ja syyskausillaan tiiviin konserttikalenterin tähtivieraineen. Ilkka Mäkitalon bb-huipulle jalostama Jyväskylä Big Band on kokoonpanoltaan vaihtuvampi, mutta yhdistää aina hienosti Jyväskylässä opiskelevia nuoria ja kaupungin konkarimuusikoita. Ja JBBsta puhuttaessa on aina syytä noteerata Ensikäsityksiä-konserttisarja, joka tarjoaa tilausteoksillaan etenkin nuorille säveltäjille upean mahdollisuuden tehdä uutta materiaalia bigbandille.
Bigband-musiikki on siis Jyväskylän jazzyleisön perusjuttuja. UMOn arvostusta taas osoittaa Siltasalin ahtautuminen täpötäyteen. Mielenkiintoa herätti varmasti osaltaan UMOn tämänkertainen solisti- ja säveltäjävieras, Helsingissä residenssivieraileva chileläislähtöinen saksofonisti Melissa Aldana, etenkin kun markkinointi oli löytänyt Aldanalle ”sukupolvensa johtava ääni” -mainoslauseen.
Hypetys on aina vähän vaarallista, mutta Aldanan vika se ei tietenkään ole, markkinoida kun kerta kaikkiaan pitää. Oman osansa säveltäjänä ja saksofonisolistina Aldana täytti laadukkaasti, mutta jos joku oikeasti odotti jotakin uutta ja päräyttävää tässä ja nyt -sukupolvimanifestia, odotti turhaan. Sen sijaan saatiin erittäin hienovaraista, maltillista ja hallittua sävelmaalailua.
Pohjois-Amerikassa Aldana on kerännyt jo paljon meriittejä: Thelonious Monk Jazz Competitionin voiton, parikin Grammy-ehdokkuutta ja Down Beat -lehden Rising Star of the Year -tittelin, monien muiden muassa. Aldana on kasvanut jazzkulttuurissa ja jazzkulttuuriin, Chilessä sekä isä että isoisä olivat saksofonisteja, ja Yhdysvaltoihin siirryttyään Aldana opiskeli Berkleessä mm. sellaisten huippunimien kuin Joe Lovanon ja Greg Osbyn johdolla.
Aldanan sävellykset on alun perin laadittu pikkuyhtyeille, triolle tai kvartetille. Suurimman osan mukaan valitusta materiaalista sovittanut Jim McNeely oli jättänyt paljon tilaa improvisaatioille. Aldana oli luonnollisesti johtava solistinen ääni, mutta myös UMOn miehistöstä moni sai marssia orkesterin eteen improamaan.
Big bandin edessä Aldanan tekniikassa oli varovasti kokeilevuutta, liukumia kohti sitä oikeaa ääntä, mutta lopulta mikrotonaalista huojumista oli tehokeinona ehkä turhankin paljon. Aldanan soitto ei ole mitään väkivahvaa virtuoosikaahausta, vaan useimmiten pehmeitä sointeja, harkitsevaa ja rauhallista muotoilua, ylärekisteriä Aldana lähestyy usein kuin tunnustellen outoa maastoa. Parasta Aldanan soitossa on lähelle tuleva ”ihmisen ääni”, tarinan kertomisen taito.
Aldana on tehnyt levyjään triolla ja etenkin kvartetilla, ja ehkä tämäkin vaikutti siihen, että rytmisektio tuntui nousevan arvoon arvaamattomaan myös näin bigband-sovitusten keskeltä. Rumpali Markus Ketola oli usein vallan dominantti, basisti Filemon von Numers sai soolotilaa, mutta oli myös monen kappaleen tematiikan vahva pohjavire, ja pianisti Kirmo Lintinen loisti klassisviritteisellä tatsillaan aina tilaa saadessaan.
Aldanan levytykset ovat keränneet kosolti kiitosta, ja taitaapa olla niin, että hänen persoonallinen, pehmeä soundinsa sekä musiikin ketterä ja ilmava virtaus pääsee parhaiten oikeuksiinsa pienyhtyeissä. Toki Aldana pitää kiinni soittotyylistään myös bigbandin edessä, mutta jotakin olennaista musiikin herkkyydestä jää ison orkesterin kanssa tavoittamatta.
Aldanan mainiota kvartettia on mahdollista päästä vielä lokakuussa kokemaan Euroopassakin, keikoista neljä on Norjassa, viisi muualla Euroopassa. Marraskuun alussa kvartetilla on viikon putki New Yorkin Village Vanguard -klubilla. Että pientä reissuvinkkiä…
Melissa Aldanan vierailu on osa Suomen Jazzliiton, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian jazzmusiikin aineryhmän, UMO Helsinki Jazz Orchestran ja Muusikkojen liiton käynnistämää kansainvälisen jazzalan residenssitoimintaa Helsingissä. Jazzliiton koordinoima ja hallinnoima residenssi kutsuu vuosittain Suomeen kaksi kansainvälistä artistivierasta. Residenssiohjelmaan kuuluu mestarikurssien pitäminen Sibelius-Akatemian jazzmusiikin aineryhmässä sekä esiintyminen yhdessä UMO Helsinki Jazz Orchestran kanssa. Residenssin yhteistyökumppaneina toimivat lisäksi Music Finland, Jazzmuusikot ry ja HIAP Helsinki International Artist Programme.
Jazz Jkl Live: Melissa Aldana & UMO Helsinki Jazz Orchestra, kapellimestari Ed Partyka
Siltasali, Jyväskylä 9.10.2024