Jukka Perko sytytti jazzliekin roihuun Jyväskylässä

586
lukukertaa
Kaikki sivun kuvat: Kalevi Plattonen.

Jazz Jkl Collective osoitti taas konseptinsa toimivuuden. Ryhmä on tarjoillut kotikaupungissaan Jyväskylässä ja muuallakin Keski-Suomessa hienoja konsertteja yhtenä helminauhana, aina uuden vierailevan solistin kanssa. Monet suomijazzin nimimuusikot ovat saaneet vuoronsa, mutta yhtä virkistävää ja arvokasta on ollut uusien löytöjen esittely.

Ja sitten on näitä kertoja, kun ilmassa on ns. tapauksen tuntua. Jukka Perkon kanssa sitä on aina.

Kun konsertissa tullaan Charlie Parkerin bebopista Cannonball Adderleyn leipälajiin hardbopiin, on kuljettu pieni, mutta merkittävä harppaus jazzin ytimessä, ajoilta juuri ennen jazzin pirstaloitumista kaikenlaisten modernien virtausten vuossa. Adderley-kappaleita Perko nimitti ”ralleiksi”, ja sellaisia mutkattomia svengikappaleitahan ne olivat. Samalla ne edustivat rakenteellisesti vahvasti jamipohjaista soittoajatusta, jossa mennään ensin teema, sitten soolojen kierto, Collectiven kyseessä ollen usein koko yhtyeen kesken, ja lopuksi palataan teemakotiin.

Ihan näin yksitotisesti ei koko ilta mennyt, vaan tarkemmin sovitettuja osuuksia oli niitäkin ihan riittävästi. Yksi muistettavimmista sovituksista oli kitaristi Tuomas Paukun käsilalaa. Alunperin venäläinen perinnesävelmä Metsäkukkia lienee jo täysin omaksuttu osaksi suomalaistakin kaanonia, ja tunnetaan esimerkiksi Olavi Virran tulkintana. Paukku aloitti vauhdikkaasti kulkeneen valssin vaikuttavasti oktaavisoitollaan, ja viimeistään Perkon mukaan hiipinyt tenorifoni vei yleisön 50-luvun makuisesti tanssilavan laidalle. Petrescu loisti soolossaan, joka lähti liikkeelle peräti hämyisistä tunnelmista, mutta yltyi lopulta hämmentäville kierroksille. Paukulta tämä oma sovitus oli myös soitannollisesti voimannäyttö, monista hienoista kitarasooloista se illan jalokivi.

Muutenkin Suomi-osasto oli vahvaa tekemistä. Rauno Lehtisen On hetki on upea sävellys, joka ei kalpene yhtään Broadway-voittoisen Suuren amerikkalaisen laulukirjan parhaiden rinnalla. Onni Laihasen Rantakoivun alla seurasi Metsäkukkia, ja sen balladihunajassa yhtye tavoitti tainnuttavan flow-tilan. Eikä Unto Monosen Satumaa ollut suinkaan klassikoista vähäisin.  Sen verran soitettu kappale on, että nyt haluttiin tehdä varmasti erottuva versio. 5/4-tahtilaji riittää hyvin muuntumiseen joksikin muuksi, saatiin siis ”tuttu mutta tuntematon” musiikkipläjäys.

Ja löytyi ulkoisilta mailta iltaan muutakin kuin menoa ja meininkiä. Manha de carnaval pisti yleisön hyrisemään, ja vielä syvempiin vesiin sukellettiin suurella tunteella muotoiltujen Avant de mourir – ja  You must believe in spring -teosten myötä. Perkolle siirtyminen rehevästä vauhtisvengistä syvälliseen ja tunteikkaaseen tulkintaan (ja taas takaisin) on hirmuisen luontevaa, ”soitto on tunteenvälitystä” kuvasi illan kulkua. Tässä työssä Jazz Jkl Collective seurasi ja tuki maestroa oivallisesti.

Collectiven oma tähti, pianisti Marian Petrescu, sai saksofonivirtuoosin irrottelusta innoistusta merkkitekoihin. Ihan vain esimerkkeinä Cannonball Addelryn Wabash-biisin hurjat ja humoristisetkin heitot. Samaisen herran ohjelmistosta tuttujen kappaleiden Unit 7 ja Del Sasser sooloissa Petrescu lähti sen verran laukalle ja kierroksille, että muusikkokollegoiden hörähtelyltä ei voinut välttyä. Avant de mourir oli toista laitaa, Petrescu etsiytyi ajoittain jazzista klassiseen, romanialaislähtöisen Boulangerin lähtökohtia kunnioittaen.

Amerikkalaisbiisien rennon jamittelun myötä komppiryhmälle oli tilauksessa paljon nöyrää taustatyötä, Pekka Törmäselle kulkubassohommia, Kasper Halttuselle svengin vähäeleistä värittämistä. Toki molemmat pääsivät myös solisteina esille, kuten Collectiven konseptiin on alusta lähtien kuulunut. Halttusesta vielä sen verran, että neljän Perko-konsertin jälkeen lauantaina 14.4. on vielä vuorossa jazzstandardeihin keskittyvä konsertti Iiro Rantalan kanssa Helsingissä, että soittokumppanien puolesta huipulla ollaan jo tukevasti!

Illan erilainen lopetus oli encorena kuultu Perkon ja Petrescun mestarillinen duoesitys Charlie Parkerin kappaleesta Red cross, ja se olikin sitten parasta mahdollista kamaribebopia.

Jazz Jkl Collective feat. Jukka Perko
Tiistain jazzklubi
Ravintola Poppari, Jyväskylä 9.4.2024
Jukka Perko, altto- ja tenorisaksofonit
Tuomas Paukku, kitara
Marian Petrescu, piano
Pekka Törmänen, kontrabasso
Kasper Halttunen, rummut

…..

On hetki / Rauno Lehtinen
Satumaa / Unto Mononen
Wabash / Cannonball Adderley
Avant de mourir / Georges Boulanger
Manha de carnaval / Luiz Bonfá
Unit 7 / Sam Jones
Metsäkukkia trad.
Rantakoivun alla / Onni Laihanen
You must believe in spring / Michel Legrand
Del Sasser / Sam Jones
Red cross / Charlie Parker