Mies ja kolme kitaraa – Peter Lerche East Coast Jazz Clubin vieraana

383
lukukertaa
Kaikki sivun kuvat: Ari Haimi.

KotkaJazz on onnistunut ohjelmiston laadinnassaan hyvin. Tänä syksynä on saatu liikkeelle uusia esiintyjiä, jotka ovat ensi kertaa klubin vieraana ja toisaalta konkariesiintyjätkin ovat lähteneet liikkeelle ja esiintymään Kairon lavalle.

Paikallisen ammattikorkeakoulun kampus on Ravintola Kairon naapurina ja pian valmistuu myös lisää opiskelijasuntoja kävelymatkan päähän. Opiskelijoiden kynnystä astua jazzin ihmeelliseen maailmaan on madallettu. Opiskelijalipun kampanjahinta on vain 5€. Toivotaan että informaatio ja innostus leviää opiskelijapiireissä.

Kotkajazzin hallituksella on hyvät kontaktit Suomen jazzmaailmaan. Kitaristien opinto- ja jatkokoulutusryhmien kautta on hyvä houkutella esiintyjiä myös pääkaupunkiseudun ulkopuolelle,

Syyskuun viimeisenä maanantaina saatiin pääkaupunkiseudulta oikea rentouttava piristysruiske syksyn iltaan. Peter Lerche oli lähtenyt liikkeelle omalla yhden miehen kokoonpanollaan kohti Kotkaa. Mukana miksaajana oli tärkeässä roolissa Jari-Jukka ”Jussi” Nippala. Peter Lerche on musiikkisukua, mutta luonut oman ja omintakeisen musiikkiuran omista lähtökohdista. Omaehtoisella kitaransoiton opiskelulla hän pääsi jo pitkälle ja myöhäisteini-iällä hän opiskeli Oulunkylän popjazzopistossa lisää taitoja ja monipuolista soittamista. Jo nuorella iällä hän omaksui spartalaisen harjoittelukurin. Konsertin aikana Peter tarjosi mielenkiintoisen kulttuurimatkan omaan henkilöhistoriaansa pikku tarinoilla ja niihin liitetyillä musiikkinäytteillä.

Kulttuuripääomaa maailmalta

Peterin isän ammatti oli metsänhoitaja ja hän työskeneli ulkoministeriölle ja YK:lle Thaimaassa, Pakistanissa ja Italian Roomassa. Perheelle avautui monipuolinen kulttuurimaailma. Kotona kuunneltiin niin Bachia kuin Great American Songbookia. Äidin suku on Viipurista ja sen musiikkimaailmasta, isän suku Helsingistä ja sen musiikkimaailmasta. Pakistanissa opettajana oli etelävaltioista kotoisin oleva musta nainen, jonka kautta avautui afroamerikkalainen musiikki ja kulttuuri. Kun Peter 13-vuotiaana palasi Suomeen kouluun, hänelle oli jo kertynyt kulttuuripääomaa, jota moni ei voi kokea koko elinaikanaan. Isän ostamien rumpujen kautta musiikki alkoi kiinnostaa enemmän ja enemmän. Kitaransoitto vei kuitenkin voiton. 1960-luvun lopun suuret kitaristit kiinnostivat: Eric Clapton, Jimi Hendrix jne., mutta suurimman vaikutuksen teki John MacLaughlin. Konsertin ensimmäinen sävellys vei ajatukset heti The Mahavishnu Orcestran maailmoihin. Peter opasti hienosti hindumusiikin rytmiikan saloihin ja avasi esimerkein miten tätä rytmiikkaa on sovellettu jazzmusiikin piirissä.

Illan konsetti oli hieno synteesi kaikesta edellämainitusta vaikutteiden kirjosta.

Konsertin aikana kuultiin Peterin omia sävellyksiä ja sovituksia muiden sävellyksistä. Käytössä oli kolme erilaista kitaraa ja useita tehostepedaaleja ja tottakai Jussi miksauspöydän takana. Soundit vaihtelivat kätevästi ilman suurempia säätöjä. Bombayssa ja Madrasissa Intiassa opiskelut rytmiikat olivat nyt kaikkien kuultavissa hienolla tavalla.

Peter kuuluu 70-kymppisenä siihen armoitettuun soittajasukupolveen, jolle avautui hienot soittomahdollisuudet jo -70 ja -80 luvuilla, koska kotimainen pop ja rock eli vahvaa nousukautta. LP-levyjen myynti oli korkealla tasolla ja taitavalle sekä luotettavalle studiomuusikolle oli aina töitä. Tekemällä oppii, Peterin ammattitaito levytuottajana ja sovittajana nousi nopeasti, samalla kun soittaminen laajeni ja kasvoi vauhdikkaasti. Tuotanto Vesa-Matti Loirin kanssa tuotti hienoa tulosta. Vesku ei väsynyt kehumasta Peterin kanssa tehtyä yhteistyötä. Anssi Tilanmäki ja Hector ovat myös työllistäneet Peteriä uran aikana. Peter kehui useampaan otteeseen studiosoittokollegaansa Juha Björnistä kaikesta opista mitä hän sai studiomuusikon uran alussa.

Yllättäen Juha Björninen istuikin yleisön joukossa. Jälleennäkeminen oli riemukas.

Konsertin tunnelmaa ei voi luonnehtia kitarasankarimaisen riehakkaaksi, enemmän kyseessä oli meditatiivinen ja harrastunnelmainen tilaisuus, johon yleisö otti osaa erittäin keskittyneesti. Välillä sali oli jopa täysin hiljainen ja äänetön. Tauot ovat osa musiikkia. Tilaa ajatuksille ja alitajunnalle jäi mukavasti ilman häiritsevää taustamelua.

Peter Lerche
30.9.2024 East Coast Jazz Club
Ravintola Kairo, Kotka
Peter Lerche, kitarat
Jari-Jukka Nippala miksaus