Sound & Fury julkaisee uutta musiikkia!

Kuva: Jouko Vatanen.

SOUND & FURY: Thundering of Dawn CD
(Karkia Mistika Records) (karmi-094)
julkaisu 6.5.2018

Säveltäjä-perkussionisti Edward Vesalan Sound and Fury oli yksi eurooppalaisen jazzin ylistetyimpiä ja omaperäisimpiä luovia yksiköitä toimintavuosinaan 1986-1999. Suomalaisittain jazzia, tangoa, klassista ja folkia yhdistävät Vesalan sävellykset pianisti-harpisti-säveltäjä Iro Haarlan sovittamina omaäänisen yhtyeen käsittelyssä vakuuttivat muun muassa ECM-levy-yhtiön Manfred Eicherin. 10 vuotta Vesalan poismenon jälkeen alkuperäinen puhallinsektio Tane Kannisto, Pepa Päivinen, Matti Riikonen, Jorma Tapio kitaristi Jimi Suménin keralla päättivät kokoontua 10v. muistokonserttia varten. Tunnelma oli niin elinvoimainen, että ajatus jatkaa työskentelyä Vesalan musiikin levittämisen parissa oli yksimielinen. Syntyi uusi vuonna 2013 julkaistu albumi Pulsacion, joka keskittyi julkaisemattomiin Iro Haarlan vahvasti sovittamiin Vesalan sävellyksiin. Uudella ’Thundering of Dawn’ -levyllä materiaali on yhä taattua Vesala-Haarlaa, ensi kertaa Sound & Furyllä on mukana muiden kuin Vesalan materiaalia, kaksi Iro Haarlan säveltämää ja sovittamaa teosta, Charismata ja Doxa sekä Jorma Tapion säveltämä ja sovittama ’Peace is the language of stars and stones’. Uusina jäseninä muonavahvuudessa ovat trumpetisti Matti Riikosen tilalla Antero Priha ja lyömäsoittaja Ilmari Heikinheimon paikalla Simo Laihonen. Vesalan perinnön liekki loimuaa yhä vahvana monissa koti- ja ulkomaan yhtyeissä, tämä levy vie viestiä lämmöllä eteenpäin. Thundering of Dawn’in
julkaisua juhlitaan Porin Validi Karkia –klubilla 6.5.2018.

1) Piruntanssi (comp. Edward Vesala / arr. Iro Haarla)
2) Ready Way to Go (comp. Edward Vesala / arr. Iro Haarla)
3) Thundering of Dawn (comp. Edward Vesala / arr. Iro Haarla)
4) Doxa (comp. & arr. Iro Haarla)